Het Antwerpse denimmerk HNST, wat staat voor Honest en twee jaar geleden in de markt gezet als ‘de meest propere jeans ter wereld’, kende in 2021 een sterke groei mede door dankzij de financiële injectie van nieuwe en bestande investeerders. Op amper vier maanden tijd wist het bedrijf net geen 1 miljoen euro (950.000 euro om precies te zijn) op te halen.
Naast Freshmen (het investeringsfonds can onder meer Fiets!-oprichter Hendrik Winkelmans, Wouter Torfs en JBC-topman Bart Claes) en sociaal impactfonds Trividend, die HNST reeds vanaf het prille begin ondersteunen, stapten een Antwerpse en een Nederlandse ondernemersfamilie mee in de kapitaalronde, evenals de succesvolle Belgische modeondernemer (en vrouw achter labels Ann Demeulemeester en Haider Ackerman) Anne Chapelle die al board member was bij HNST. Ook verwierf het bedrijf twee achtergestelde leningen: één bij Hefboom en één bij PMV.
Vers groeigeld dat het bedrijf nu onder meer wil aanwenden om zijn internationale ambities waar te maken. “Er zijn al de eerste bestellingen vanuit Japan en er is interesse vanuit Amerika”, bevestigt CEO Lander Desmedt, die in 2019 samen met Tom Duhoux mee aan de wieg stond van dit Belgische succesverhaal.
De lancering van de eerste grote collectie jeansbroeken - waterbesparend, zonder schadelijke chemicaliën en voor 56% vervaardigd uit gerecycleerd katoen, was meteen een schot in de roos. “Zodoende zijn we nog een stukje ambitieuzer geworden. We willen graag groeien”, benadrukt de CEO. Dat de investeerders dit verhaal een warm hart toedragen, noemt Desmedt “een groot compliment”.
De nieuwe investeerders van HNST vertegenwoordigen de modekant, de duurzame kant, de financiële kant, de marketingkant en de textielindustrie
Bij de selectie van nieuwe investeerders, werd gelet op de knowhow die elk van hen mee zou brengen. “We wilden een zo diverse mogelijke club mensen”, vertelt Desmet daarover. “En dat is goed gelukt: de nieuwe investeerders vertegenwoordigen de modekant, de duurzame kant, de financiële kant, de marketingkant en de textielindustrie. Al deze kennis bij elkaar zal HNST nog sterker maken.”
Intussen werkt het modelabel naarstig aan nieuwe producten, zoals T-shirts en overshirts die volledig uit gerecycleerd, organisch katoen of regeneratief katoen bestaan.