Vlnr: Jelte Vrijhoef, Jan Hollez, Zhong Xu en Jérôme Laredo
Wat al langer in de sterren stond geschreven, is bewaarheid geworden: Deliverect, de Gentse ontwikkelaar van software die online food delivery sterk vereenvoudigt, is de nieuwe Belgische unicorn. Na een spectaculaire Series D kapitaalronde, goed voor zo’n 150 miljoen dollar (omgerekend zo’n 132 miljoen euro), wordt het bedrijf gewaardeerd op 1,4 miljard dollar (circa 1,2 miljard euro).
Met de nieuwe titel - nog geen vier jaar na de oprichting gerealiseerd - vervoegt Deliverect het selecte gezelschap van het Brusselse Collibra, het Gentse Team.blue en het Waalse Odoo. “De status van unicorn zou leuk zijn voor mijn dochter, die dol is op eenhoorns”, vertelde co-founder en CEO Zhong Xu in september vorig jaar nog in een interview met Bloovi. “Maar onze markt groeit zo snel en het potentieel is zo immens groot dat onze ambities veel verder reiken.”
De ronde werd geleid door Coatue Management LLC en Alkeon Capital Management, samen met bestaande investeerders OMERS Ventures, DST Global, Redpoint Ventures, Newion en Smartfin.
Deliverect zal het verse kapitaal aanwenden voor productontwikkeling en uitbreiding, waarbij naast restaurants ook convenience stores en supermarkten bediend zullen worden. Via Deliverect zijn inmiddels 100 miljoen bestellingen verwerkt, met een snelgroeiend gemiddelde van 1,5 miljoen per week in 2021. Tegelijk kondigt de Gentse foodtech scale-up de lancering van een speciale Deliverect App Store aan, voor de automatisering van online bestellingen om zo klanten nog beter te kunnen ondersteunen.
“Kant-en-klare maaltijdbezorging wint snel aan populariteit, vooral bij millennials en Generation Z-shoppers. Deze financiering zal ons helpen om honderd duizenden horecaondernemers te kunnen bedienen. We kijken enorm uit naar de volgende fase van Deliverect - als marktleider in de automatisering van online maaltijd bestellingen”, aldus CEO Zhong Xu.