Brauzz, dat innovatieve en duurzame schoonmaakproducten ontwikkelt die plastic verpakkingen overbodig maken, heeft recent 1 miljoen euro aan groeifinanciering binnengehaald. Het kapitaal komt vooral van enkele privé-investeerders, met name de ondernemers achter Foodbag, Outspot en Pitchdrive.
Met dat vers geld wil de jonge Gentse start-up na België nu ook andere Europese markten betreden. Dat wil het vooral doen via online verkoop: doordat alle producten van Brauzz zeer compact zijn en makkelijk door de gleuf van de brievenbus kunnen alsook een minimum aan verpakking vereisen, is het gamma uiterst geschikt voor e-commerce. Daarnaast is de ambitie om het huidige team verder uit te breiden en continu nieuwe producten aan het gamma toe te voegen.
Brauzz werd in juni 2020 - in volle coronacrisis - opgestart door Lowie Vercraeye, Ruben Renaer en Manush Barvar. De drie young entrepreneurs leerden elkaar kennen aan de Antwerp Management School tijdens hun master in Innovation & Entrepreneurship. Met zijn duurzaam verpakte huishoudproducten wil BRAUZZ wegwerpplastic de wereld uit helpen zonder dat mensen moeten inboeten op kwaliteit of gebruiksgemak.
Het bedrijf telt nu al ruim 35.000 klanten, waarvan 4.500 abonnees. Op die manier wist Brauzz tot dusver al 140.000 plastic verpakkingen te vermijden, tegen 2025 moeten dat er 1 miljoen worden.