Custo biedt met zijn IoT-oplossing een antwoord op één van de grootste issues in e-commerce: lever- en retourproblemen. De jonge Gentse start-up, in 2021 opgericht door boezemvrienden Francis Delplanque en Kevin Alderweireldt (YumeVR, Bureau Beatrice), ontwikkelde een slimme pakjesbox waarin technologie en design samenkomen. Eigenaars kunnen via een mobiele app hun online orders en leveringen opvolgen. Na de lancering op de thuismarkt is het team van plan het product volgend jaar uit te rollen in andere Europese markten.
De box werd vormgegeven door David Deschryver, de vorige design directeur bij Axel Vervoordt. “De pakketbox moest een onopvallend element zijn, waar je elke dag onopgemerkt langsloopt maar tegelijkertijd onderscheidend, aantrekkelijk en herkenbaar zijn als merk”, legt de ontwerper uit. “Het design kan worden omschreven als sober, met een technisch gevoel en mooi uitgewerkte details. De technologie achter de doos is zeer complex, maar de designtaal puur en simpel.”
“We hebben onze aandacht gericht op de drie belangrijkste redenen waarom mensen aarzelen om thuis een slimme pakketbox te installeren”, vult Francis Delplanque, CEO van Custo, aan. “Hoge kosten, slecht ontwerp en overbodige technologie – of een combinatie daarvan – en we zijn aan de slag gegaan om ze allemaal te verhelpen.”