Lorenzo Bown en Nicolas Roegiers, founders van Aydoo
De jonge Gentse start-up Aydoo, begin dit jaar opgericht door Lorenzo Bown en Nicolas Roegiers, wil in ons land via thuispakketten en coaching laten kennismaken met ‘microdosing’, de techniek waarbij je minuscule doses van een psychedelische substantie inneemt om je energiepeil en creativiteit - kortom: je levenskwaliteit - te verhogen. Bown - die de meesten zullen kennen als oprichter van het Gentse creative video agency van StoryMe - maakte zelf kennis met microdosing in Silicon Valley, waar hij met collega-entrepreneurs het gelimiteerde en gecontroleerde gebruik van psychedelische truffels opzocht.
“Het klinkt allemaal erg trippy en boezemt de brave Belg misschien wat angst in”, vertelt Lorenzo Bown. “Maar net van dat taboe wil Aydoo af, en de tijd lijkt er eindelijk rijp voor. Want sinds psychedelica begin jaren ’70 op de internationale lijst met verboden middelen belandde, groeit de interesse voor de positieve effecten die microconsumptie ervan op de gebruiker kunnen hebben.”
Op vooraf vastgelegde data begint telkens een nieuwe cyclus waarvoor mensen zich kunnen inschrijven. Zo’n cyclus bestaat uit 8 weken begeleiding waarvan 2 keer 3 weken met gebruik van microdosing en tussenin een pauze van 2 weken. Voorafgaand aan de start van het programma vindt er een uitgebreid introductiegesprek met de deelnemer plaats om zo een vooropgezet doel te bepalen.
Naast een coach die 24 uur op 24 beschikbaar zal zijn via video en chat is er ook een community waar elk lid van Aydoo zijn ervaring kan delen. Via journaling houdt de gebruiker de invloed van het microdosing op het welzijn bij; op gezette tijden doorheen het programma wordt deze vooruitgang met de begeleidende coach besproken.