Jelle Van De Velde, co-founder van Emma.health en toekomstig CEO van Leadlife
Emma.health, de start-up die in 2019 werd opgericht door dokter Servaas Bingé en techondernemer Jelle Van De Velde en een online preventieplatform ontwikkelde, is overgenomen door Leadlife, een centrum met focus op levensstijl dat in de eerste plaats op bedrijven focust en werd opgericht door de familie Gheysens. Voor Van De Velde is het zijn tweede succesvolle exit nadat zijn eerste start-up werd overgenomen door Cartamundi Group.
Leadlife wil koploper worden in de preventieve gezondheidszorg op basis van levensstijlmetingen en -aanpassingen. Daarvoor biedt het bedrijf als een soort longtail niet alleen diverse testen (speeksel, bloed, urine, DNA...) aan om de levensstijl van de mensen in kaart te brengen, maar het gaat hen ook gericht begeleiden bij hun voeding, beweging, stressproblemen en slaap. Daarnaast werkt Leadlife voor diverse projecten samen met het Gentse Maria Middelares en UZ Brussel.
“De bedoeling is dat mensen een one-stop-shop beleving krijgen voor hun gepersonaliseerde levensstijl. Wij zorgen samen met onze partners voor de wetenschappelijke omkadering, de technologie en een diepgaande begeleiding”, zegt Jelle Van De Velde, die mee aan de wieg stond van emma.health en nu als CEO van Leadlife aan de slag gaat.
De bedoeling is dat mensen een one-stop-shop beleving krijgen voor hun gepersonaliseerde levensstijl
“We hebben een prachtige reis afgelegd met emma.health”, aldus Van De Velde. “We zullen de toekomst van de gezondheidszorg veranderen door ons te richten op preventie en predictie onder de vorm van hybride biomarkers. Met dank aan partner in crime Servaas Bingé en het vertrouwen van de familie Gheysens.”
Die laatste investeert inderdaad al langer in de gezondheidszorg van de toekomst, om op die manier haar portefeuille, die vooral uit vastgoed bestaat, te diversifiëren. “Er lopen al heel wat investeringen die niets met onze bouwprojecten te maken hebben”, aldus Michael Gheysens, zoon van bouwondernemer Paul Gheysens (eigenaar van Ghelamco Group, de internationale vastgoedontwikkelaar van de familie Gheysens) en al vijf jaar managing director van de Belgische activiteiten van het bedrijf. “Onze échte investeringsfocus ligt op technologie. Het is uniek om te zien hoe we met de Googles van deze wereld aan tafel kunnen zitten om samen te werken rond ons platform. Het potentieel is zo groot dat we ons niet willen beperken tot België, het doel op de langere termijn is met een franchisemodel ook het buitenland te veroveren.”
Het eerste Leadlife-centrum kreeg onderdak in de Ghelamco Arena en de plannen voor een tweede en derde staan al in de steigers. Er komt een centrum in De Bosuil in Antwerpen en in de buurt van het UZ Brussel. “Ons engagement in Leadlife is wel heel bijzonder. Wat begon als een vroegere investering in emma.health, is uitgegroeid tot een solide bedrijf”, aldus Michael Gheysens.