Size does not matter. Het is perfect mogelijk dat de digitale strategie van een kleine, lokale kmo innovatiever en ambitieuzer is dan die van een grote multinational. “De grootte van een onderneming is niet van belang, het is de digitale maturiteit die telt”, benadrukt Dominique De Cooman, medeoprichter en CEO van Dropsolid. De Gentse scale-up laat zowel klanten als eigen developers, strategen en researchers een hele digitale reis afleggen, langs vijf levels van digitale maturiteit.

Dropsolid begon als een Drupal start-up die organisaties websites hielp bouwen met het content management (CMS) systeem Drupal. Waar oprichters Dominique De Cooman (CEO) en Steven Pepermans (COO) zich aanvankelijk vooral richtten op bedrijven die helemaal aan het begin van hun digitale traject stonden, leveren ze vandaag totaaloplossingen. “We hebben onze propositie een hele tijd in de markt gezet met twee verschillende merken: Dropsolid en Cooldrops”, legt CEO Dominique De Cooman uit. “Dropsolid focuste op enterprise en midmarket, Cooldrops op kmo’s en zelfstandigen. We zagen echter al vrij snel dat niet zozeer de grootte van de onderneming van belang was, wel de digitale maturiteit.”

“Gaandeweg heeft Dropsolid Cooldrops als het ware overgenomen. Of we nu voor een kleine start-up werken of voor een grote corporate, we kijken welke digitale maturiteit ze reeds hebben en hoe we samen hun digitale reis verder van A tot Z kunnen begeleiden. Onze Drupal as a service is uitgegroeid tot een totaaloplossing met één simpel doel: zo gemakkelijk mogelijk digitaal ondernemen.”

Digitale reis

The Digital Business Company, zoals Dropsolid zichzelf omschrijft, deelt de digitale reis van organisaties op in vijf verschillende fases.

1. Basic

Dit is het vertrekpunt: de eerste website en de eerste voorzichtige stappen met social advertenties. “Het doel in deze eerste fase is vooral om traffic te genereren naar de website”, verduidelijkt De Cooman. “In deze fase is ons aanbod bijzonder laagdrempelig. Ondertussen zitten heel wat bedrijven al een stuk verder in hun digitale reis, maar dit eerste level zal altijd een belangrijk stuk van Dropsolid blijven. Daarom hebben we laatst bijvoorbeeld nog een actie met minister Alexander De Croo opgezet, waarbij we 1.000 websites cadeau deden aan ondernemingen die starten met digitaal.“

2. Tactical

“Op het tweede level willen bedrijven echt nieuwe klanten aantrekken via hun digitale kanalen”, aldus De Cooman. “Traffic is geen doel meer op zich, maar staat in functie van business targets. Hier gaat Dropsolid ook volop inzetten op online marketing. Ideaal voor kmo’s en zelfstandigen die de tijd niet vinden om die zelf te beheren. Ze wensen de controle bewaren, maar willen vooral ook de handen vrij houden om zich op hun eigen business te concentreren.”

3. Optimized

In fase drie van de digitale reis wordt de rol van Dropsolid volgens de CEO steeds strategischer. “De website wordt echt de kern van de business. Onze strategen en analisten denken samen met de klanten een business- of performance strategie uit waarmee ze het verschil kunnen maken. Grotere kmo’s en mid-market bedrijven hebben hier een enorme opportuniteit om hun concurrentiepositie te verstevigen.”

4. Automated

De meeste bedrijven die in deze fase van digitale maturiteit zitten, zijn actief in sterk competitieve sectoren. “Klanten als Teamleader, Soudal, ERA en Sleeplife moeten echt vechten om de aandacht van de klant”, weet De Cooman. “Daarom vormen personalisatie en automatisatie hier de kern van de strategieën die we met Dropsolid uitwerken. Technologie kan onze klanten hier de edge geven die ze nodig hebben om de competitie voor te zijn.”

5. Engaged

Op dit level gaan we echt nieuwe bedrijfsmodellen unlocken”, klinkt het. “De grenzen tussen online en offline vervagen. Een doeltreffende digitale strategie kan nieuwe waardenstromen aanboren, en organisaties toelaten om klanten op totaal nieuwe manieren te bedienen. We helpen bijvoorbeeld organisaties als de Boerenbond en de Gezinsbond – die lang heel traditioneel georganiseerd waren – om in dit digitale tijdperk op een totaal andere manier met hun afdelingen en leden te communiceren én te engageren.”

De digitale reis bepaalt de bedrijfscultuur

De digitale reis heeft ook een grote impact op de manier waarop Dropsolid zelf werkt en georganiseerd is. “Onze mensen hebben een grote verantwoordelijkheid”, vertelt Dominique De Cooman. “Ze kunnen rollen opnemen zoals architect, estimation engineer, scrum master, of ze kunnen field expert zijn in performance, commerce, frontend,… We vormen geen teams rond projecten. Vaste teams vormen de kern van Dropsolid, klanten kunnen rekenen op teams die perfect op elkaar ingespeeld zijn.

“In vooruitstrevende bedrijven als TVH, Teamleader, Synergie Jobs en Kinepolis zijn onze professionals de teams komen versterken. Dropsolid gaat doelbewust op zoek naar klanten met een gelijkaardige cultuur, zodat we zeker zijn dat onze mensen er even succesvol kunnen zijn als in onze eigen teams. Onze talent solution is dag en nacht verschil van klassieke outsourcing. Wij laten onze mensen steeds terugkomen naar het ‘moederschip’ voor trainingen en sessies, waardoor hun waarde als professional blijft verhogen.

“Net doordat we de volledige digitale reis afdekken, kunnen we ook jonge talenten uitstekend opleiden en laten groeien”, aldus de CEO. “We kunnen hen eerst inzetten op de levels met een lagere digitale maturiteit. Hier kunnen zij, dankzij een doorgedreven training en begeleiding van de seniors, snel een toegevoegde waarde betekenen voor deze klanten.”

'R&D zit in ons DNA’

Dropsolid blijft zowel in het Gentse hoofdkwartier als in de Hasseltse Corda Campus - hub én pilootproject voor internationale expansie - fors inzetten op R&D. Dominique De Cooman merkt dat die eigen research een belangrijke troef is om talentvolle developers aan te trekken. “Ze krijgen de kans om mee te bouwen aan ons platform en aan onze drupal as a service. Het feit dat hun code niet alleen door onze klanten zal worden gebruikt maar ook de community van Drupal-gebruikers, maakt dat ze veel meer impact hebben. Met de code die zij schrijven, kunnen ze miljoenen anderen helpen om succesvol te zijn op het web.


Luister hoe Nick Veenhof, CTO bij Dropsolid, zijn job ervaart: 

 

“Blijven investeren in R&D zit daarom in ons DNA. Zo hebben we samen met Imec een dossier gewonnen bij VLAIO om de volgende stap te zetten richting big data en artificiële intelligentie. Uit de data die we verzamelen uit het surfgedrag willen we actionable insights halen. In dat onderzoek bekijken we hoe we die technologie ook beschikbaar kunnen maken voor de brede kmo-markt. De bedoeling is om daar binnen een tweetal jaren concrete producten en kennis uit te kunnen extraheren voor onze klanten.”

“Die extreme cultuur van kennisuitwisseling zal altijd een van de pijlers van Dropsolid blijven. Eerlijk: het zou soms simpeler en vooral winstgevender zijn om alleen voor de grote ondernemingen te werken. Maar dat is niet de visie van Dropsolid. Wij willen digitaal ondernemen makkelijk maken voor élk bedrijf. Hoe hard we ook groeien, aan die visie blijven we trouw. Het is trouwens dankzij die focus op élk type bedrijf en élke fase van de digitale reis dat we zo fors kunnen groeien. We zitten met een constante kruisbestuiving tussen onze developers met meer technische kennis, onze researchers die constant aan nieuwe producten werken, en onze performance- en digital advisors die in het veld het evangelisatiewerk doen.”

Voel jij die Dropsolid-spirit in je en ben je benieuwd naar de openstaande vacatures of wens je spontaan te solliciteren? Neem dan snel een kijkje op de website!