2020 was een recordjaar voor elektronische betalingen. Door COVID-19 en de daaruit volgende lockdowns hebben we massaal van thuis uit geshopt en betaald. Uit cijfers van Bancontact Payconiq Company blijkt dat Belgen zo’n 125 miljoen keer hun smartphone hebben bovengehaald om mobiel te betalen met de Payconiq by Bancontact-app of een bank-app die Bancontact of Payconiq als betaalmethode aanbiedt. Een stijging van 88% tegenover 2019. En die mobiele betalingen zullen in 2021 alleen maar toenemen, menen Alfredo Prieto, business development manager bij Bancontact Payconiq Company, en Pierre-Paul Desutter, senior sales executive van payment service provider Buckaroo. Zij zien verschillende trends nu al de kop opsteken.

De betaalprovider Buckaroo is in het najaar van 2020 in België geland met een kantoor in Brussel. Het is de taak van Pierre-Paul Desutter en zijn collega Brecht Kaes om Buckaroo in ons land verder op de kaart te zetten. De vaste stek in Brussel is nieuw, maar de activiteiten van Buckaroo op de Belgische markt niet. Buckaroo is al jaren een belangrijke PSP voor online handelaars en is al drie jaar partner van het Belgische Bancontact Payconiq Company.

Een belangrijk partnerschap, onderstreept Desutter: “We zijn direct acquirer van Bancontact, wat wil zeggen dat we elk product van het bedrijf aan onze handelaars aanbieden voor een scherpe prijs. Maar het is meer dan dat. Bancontact Payconiq Company is ook gewoon een innovatief bedrijf dat mee is met de trends, en ons dus ook toelaat de nieuwste en beste betaalmethoden aan te bieden aan onze gebruikers.”

Alfredo Prieto, business development manager bij Bancontact Payconiq Company

Nog meer mobiel betalen

Wat die trends betreft: voor 2021 is dat in de eerste plaats een voortzetting van waar we vorig jaar de eerste glimpen van hebben opgevangen. “Zo’n 4,9 miljoen Belgen hebben in 2020 mobiel betaald met Bancontact en/of Payconiq”, zegt Prieto. “Geldopnames zijn met 34% gedaald tegenover 2019, dus het is duidelijk dat mensen minder met cash betalen. Een trend die al aan de gang was, maar uiteraard werd versterkt door corona. In 2021 zal het aandeel van mobiele betalingen alleen maar groter worden, want mensen beseffen nu het gemak ervan en steeds meer handelaars bieden die optie aan.”

Geldopnames zijn met 34% gedaald tegenover 2019. Een trend die al aan de gang was, maar uiteraard werd versterkt door corona

Geen portefeuille meer bovenhalen in de winkel, de juiste betaalkaart zoeken en je code intikken op de betaalterminal. Gewoon de QR-code scannen en hop: betaald. Hetzelfde als je online winkelt: “Vroeger had je een betaalbakje nodig en je kaart om te betalen”, zegt Prieto. “Je moest je kaartlezer gaan zoeken en er meerdere handelingen mee uitvoeren. Dat zorgde ervoor dat mensen afhaakten. Handelaars merken dat aan de dalende conversie van hun webshop. Het tegenovergestelde is waar als ze mobiele betaalopties aanbieden: de conversie neemt dan enorm toe. In 2020 gebeurden 68% van de online betalingen mobiel. Eind dit jaar zal dit aandeel ongetwijfeld nog hoger zijn.”

Met één klik of periodiek

Nog meer mobiele betalingen in 2021, dus. Maar binnen die categorie duiken nog twee trends op waar Bancontact Payconiq Company en Buckaroo nu al op zitten: betalen met één klik of periodiek. “PaymentsDe Bancontact One-Click en Recurring service zijn handig voor gebruikers”, zegt Prieto. “In het eerste geval kunnen klanten ervoor kiezen om hun bankkaartgegevens te laten onthouden door het systeem van de betaalprovider om dan bij de volgende aankoop met een simpele klik de betaling af te ronden.”

In het tweede geval geeft de handelaar de optie om een klant periodiek te betalen, bijvoorbeeld via een abonnementen of een bedrag in stukjes: “Die herhaalbetalingen worden automatisch verwerkt, dus noch de handelaar, noch de consumenten moet er zich nog iets van aantrekken. We zien nu al dat de conversie van bedrijven die dit aanbieden hierdoor omhoog gaat. Geen wonder, klanten vinden dit veel aangenamer want ze moeten weinig stappen ondernemen om te betalen.”

Buckaroo was vorige zomer de eerste PSP die Bancontact One-Click en Recurring service aanbood aan klanten. Desutter: “Voor Buckaroo staat gebruiksgemak centraal, en dat is exact wat we geven aan onze handelaars en hun klanten met deze nieuwe betaalopties van Bancontact. Less is more: hoe minder gedoe voor de klant, hoe meer iedereen eruit haalt. De klant doet op enkele seconden tijd een aankoop, zelfs op de tram of de trein, en de handelaar ziet mensen niet meer afhaken. In tegendeel, hij kan zo inzetten op klantenrelaties- en binding door niet alleen producten aan te bieden maar ook sterke betaalservices.”

Pierre-Paul Desutter, senior sales executive bij Buckaroo

Stem van de markt

Snel en gemakkelijk, allemaal goed en wel. Maar is het wel veilig? “Natuurlijk, veiligheid is de topprioriteit bij Buckaroo. Hoe minder stappen in het betaalproces, hoe minder de kans op afhakers, blijkt uit Buckaroo data. Snel en makkelijk draagt dus ook bij aan het consumentenvertrouwen. We beschermen bovendien alle data van gebruikers. En we weten dat we daarin een goede partner hebben met Bancontact Payconiq Company.

Wat Bancontact Payconiq Company ook inzet, is de stem van de markt. “We luisteren heel goed naar de handelaars en consumenten. We hebben sterke relaties met Belgische markt, zo kunnen we snel aanvoelen wat er nodig is”, klink het. Het resultaat: “Twee innovatieve betaalopties die het mensen nog makkelijker maken”, weet Prieto. “Innovaties waar concurrenten best jaloers op zijn, trouwens”, vult Desutter trots aan. Prieto knikt beamend en gooit snel nog een voorstel in de groep: “Wie dit leest en een goed idee heeft voor een nieuwe betaalmethode of om een andere te verbeteren: laat het ons weten, dan kunnen we nog verder innoveren!”

Less is more: hoe minder gedoe voor de klant, hoe meer iedereen eruit haalt

Een oproep die Desutter van Buckaroo wel kan appreciëren, want ook vanuit de betaalprovider wordt er goed geluisterd naar wat de consumenten en handelaars willen. “Het begint bij de consumenten, zij zijn diegenen die voor nieuwe trends zorgen omdat ze op andere manieren beginnen te betalen. Dan is het aan de handelaar, want hij voelt die trends het snelst aan. Vanuit die evolutie gaan wij als betaalproviders- en partners aan de slag om met almaar verregaandere technologieën af te komen die zowel klant als merchant voordelen biedt. Eigenlijk is het een voortdurende brainstorm tussen alle actoren op de markt. De resultaten van die brainstorm zien we dit jaar onder andere in de Bancontact One-Click en Recurring service en andere mobiele betaalopties.”


Laat consumenten niet meer afhaken, bied hen de nieuwste betaalopties aan via Buckaroo.