De broers Koen en Wim Floré zijn pioniers. Ze bouwden tien jaar geleden al hun eigen speed pedelec, jaren voor de snelle elektrische fiets op grote schaal doorbrak. Vandaag helpen ze andere ondernemingen om een echte fietscultuur te installeren. Grote bedrijven als Proximus, Delhaize en Barry Callebaut regelen op het digitaal platform van o2o automatisch de fietsleasing van hun werknemers. “We staan nog maar aan het begin van de fietsrevolutie”, zeggen de Florés. “Het gunstige fiscale kader voor leasefietsen zorgt voor een boost, maar de gezondheidswinst en de technologische vooruitgang zijn minstens even belangrijke motoren voor een fietscultuur.”
“We waren tien jaar geleden allebei fervente motorrijders”, vertelt Koen Floré. “Maar na een zwaar ongeval hebben we allebei besloten om te stoppen. Toen hebben we onze eigen speed pedelec gebouwd. Die bestond op dat moment nog niet. We hebben een motor besteld in Duitsland en een batterij in China, en we hebben zelf een speed pedelec avant la lettre in elkaar geknutseld. We bouwden circuits waar we rondvlamden en we voelden dat er voor verplaatsingen tot 40 kilometer muziek zat in die fiets.”
Toen de eerste speed pedelec dan effectief op de markt kwamen, was het prijskaartje een stevige drempel om er een succes van te maken
“We zijn dan beginnen onderzoeken of we rond die zelfgebouwde fiets een bedrijf konden starten”, gaat Wim verder. “Dat bleek gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het vroeg een enorme begininvestering, we zouden echt een fabriek moeten bouwen. Het was makkelijk te kopiëren door bestaande fabrikanten. We merkten dat de markt er nog niet klaar voor was. Er was nog geen heldere wetgeving. Deze onzekerheid schrok vele potentiele gebruikers af. En als deze er zou zijn, zouden bestaande fietsmerken hier voldoende snel op kunnen inspelen.”
“Toen de eerste speed pedelec dan effectief op de markt kwamen, was het prijskaartje een stevige drempel om er een succes van te maken. Slechts weinigen hadden interesse om 6000 euro te betalen voor wat 'toch maar een snelle fiets was’. ‘Zot, dan koop ik wel een auto.’ Dat was de reactie die we kregen. We hebben ons idee uiteindelijk begraven. Eigenlijk waren we er net een paar jaar te vroeg mee.”
Automatisering lokt de grote vissen
Al fietsend – hoe kan het anders? – kwamen de broers Floré op een ander idee. “De fietsfiscaliteit kwam toen, in 2016, net op”, blikt Wim terug. “In plaats van 6000 euro neer te tellen voor een speed pedelec, had je voor 70 euro per maand een speed pedelec inclusief services zoals pechbijstand en verzekeringen. De speed pedelec als duurzame mobiliteitsoplossing was financieel voordelig geworden. Deze 'blijde boodschap' wilden we graag mee helpen waarmaken en zo is o2o ontstaan.”
“We lanceerden een eigen webshop die dat enorme fiscaal voordeel onmiddellijk in kaart bracht en waar mensen de fiets van hun dromen konden kiezen. We leverden die aan huis. Was er een probleem, dan rukte onze eigen hersteldienst nog dezelfde dag uit. Maar we groeiden snel, we werden groter en groter, en het was niet meer houdbaar om overal in Vlaanderen fietsen te gaan leveren en repareren. We bouwden samen met Belgische fietsdealers een netwerk van service points en dealershops op, die onze webshop en onze hersteldienst verving. We focusten ons dan volledig op ons digitaal platform.”
We voelden dat we met ons digitaal platform echt het verschil konden maken als jonge speler op de markt
“We voelden dat we daar echt het verschil konden maken als jonge speler op de markt. We hebben voluit ingezet op automatisering: de fietsleasing automatisch koppelen aan de systemen waarmee grote bedrijven de lonen berekenen, werkgevers digitaal koppelen aan andere partijen als sociale secretariaten en cafetariaplan providers, het addendum in het arbeidscontract helpen opmaken,… Het was ons doel om het bedrijven zo gemakkelijk mogelijk te maken en maximaal te ontzorgen. We probeerden zo veel mogelijk drempels weg te nemen om voor de fiets te kiezen als onderdeel van een flexibele verloning. Dankzij die service zijn we op de radar gekomen van grote klanten als Volvo Cars, Barry Callebaut, AG Insurance en Delhaize.”
Het nieuwe statussymbool
02o werkt niet alleen samen met werkgevers, maar mikt meer en meer ook rechtstreeks op werknemers. “We willen van de fiets de logische stap maken voor alledaagse verplaatsingen. Om dat te realiseren volstaat het niet om gewoon een fietsleasingpartner te zijn voor een bedrijf. Het is echt belangrijk om mensen de voordelen van fietsen te tonen, ze positief te stimuleren om de fiets uit te testen als commute-oplossing en werknemers te creëren die anderen inspireren. Met de fiets naar het werk komen moet dezelfde evidentie worden als de werkdag starten met een koffie.”, benadrukt Koen.
“De coronacrisis heeft de fiets een boost gegeven. Gezondheid staat hoger dan ooit op de agenda van bedrijven en overheden. Van en naar het werk fietsen is goed voor de gezondheid, maar onderzoek toont aan dat het ook een positief effect heeft op het werkgeluk en de productiviteit. Je maakt je hoofd leeg door lichaamsbeweging, je fietst de stress van je af.”
Onderzoek toont aan dat van en naar het werk fietsen ook een positief effect heeft op het werkgeluk en de productiviteit
“Onderschat ook de impact van technologie op de fietscultuur niet. Fietsen worden steeds vaker gemaakt van carbon, ze worden dus steeds lichter. Ze hebben schijfremmen, riemaandrijving in plaats van een ketting,… Je doet je fiets op slot met je smartphone, eenvoudiger én veiliger. Door speed pedelecs en elektrische fietsen is de actieradius om met de fiets te komen werken ook erg verhoogd zonder dat je daarvoor een topcoureur moet zijn. Ooit droomden we van een speed pedelec fiets, nu fietst meer dan 20% van onze klanten ermee rond.”
“Vroeger was de auto een statussymbool. Die mentaliteit is er zeker bij de jonge generatie uit aan het gaan. Ze vinden het doodnormaal om een auto te delen, alleen op momenten dat ze hem echt nodig hebben. Veel jonge mensen halen zelfs hun rijbewijs niet meer. Voor die generatie op de arbeidsmarkt is de fiets geen alternatief meer voor de auto. Het is eerder omgekeerd. De fiets wordt mobiliteitsoplossing nummer één. Trouwens, zo’n Stromer, een state-of-the-art speed pedelec met Zwitserse high tech, kan qua statussymbool zonder blozen naast eender welke auto gaan staan.”
Veel meer opbrengsten dan kosten
Zijn de broers Floré niet bang dat de overheid het gunstige fiscale kader voor fietsleasing zal afbouwen als het gat in de begroting dicht moet? “Nee, want dat fiscaal kader is maar één succesfactor. Het gezondheidsargument en de technologische revolutie zijn zeker even belangrijk voor fietsleasing. Maar ik denk niet dat de overheid sterk zal knabbelen aan het fiscaal voordeel. Want de opbrengsten zijn véél groter dan de kosten. Gezondere werknemers (zowel fysiek als mentaal), minder files, minder CO2-uitstoot, dat zijn allemaal belangrijke maatschappelijke effecten. Als de overheid dat rekensommetje maakt, is het een rationele afweging om vooral niét te raken aan de regeling voor leasefietsen.”