Het is december en dus vliegen de trends voor 2016 je weer rond de oren. Eén trend is al bijna een oude vertrouwde: online video wordt nóg belangrijker. Ja, er zit nog volop groei in de sector voor online video, en jij kunt daar deel van uit maken.
Gary Vaynerchuck zei het deze zomer: video is dé sleutel tot succes voor elke marketingstrategie. (Meer in dit artikel.)
In die markt neemt Well Played een bijzondere plaats in. Het Gentse bedrijf, dat vandaag uit 11 medewerkers bestaat, noemt zichzelf een explainer animation studio. Het produceert enkel animaties en dus geen live video. Oprichter Jakob Lorré: “We maken animatievideo’s die je idee of boodschap krachtig overbrengen. Of je nu je product wil uitleggen, mensen wil sensibiliseren of nieuwe klanten wil werven.”
Je beperken tot één onderwerp per video: dat is de religie van Well Played. En daar leveren ze niets op in, ook niet als de klant het vraagt. Dat het werkt zien ze achteraf vanzelf. O.a. Technopolis, Sodexo, Teamleader, De Persgroep, iMinds, Brussels Airlines en de Europese Commissie haalden zo al mooie resultaten met een Well Played-video.
Alles kunnen uitleggen aan iedereen
Hoe is Jakob met Well Played gestart? “Ik ben enorm leergierig, maar ik was geen goede student. Niet omdat de leerstof te moeilijk was, maar omdat de manier van onderwijzen mij niet kon boeien. Ik vond dat veel zaken zo complexer leken dan ze eigenlijk waren. Onder andere door de lange, saaie blokken tekst.”
Foto: Well Played founder Jakob Lorré
“Ik geloof dat je alles kan uitleggen aan iedereen met een normale intelligentie, hoe moeilijk die boodschap op het eerste gezicht ook lijkt.”
“Mijn drive om alles te begrijpen, in combinatie met mijn zoektocht naar een betere manier om dingen uit te leggen, leidden mij naar animatievideo. Ik wilde dat eens proberen voor een bevriend softwarebedrijf. Alleen: ik kon niet tekenen. Dus haalde ik motion designer Jeroen Vanwildemeersch erbij. In de woonkamer van mijn ouders maakten we onze eerste filmpjes.”
Animatie enorm interessant voor nieuwe bedrijven
Jakob’s initiële idee — informatie begrijpbaar maken voor iedereen — is de missie gebleven van Well Played. Dat daar grote behoefte aan is, vertellen de cijfers. Jakob en Jeroen maakten aanvankelijk zo'n 10-tal animatiefilms. Na de oprichting van Well Played bvba werden dat er 30 en namen ze meteen hun eerste werknemer aan. In 2015 telt het bedrijf al elf man personeel en staat de teller al op meer dan 150 animatiefilms.
En in tegenstelling tot veel andere start-ups, zijn ze winstgevend zonder ooit kapitaal van buitenaf te hebben gebruikt. Hoe verklaren ze dat succes?
“Animatie blijkt enorm interessant voor de huidige start-ups en nieuwe businessmodellen. Die hebben namelijk vaak ontastbare producten of diensten. Je kan het niet filmen, je kan het niet tonen. Maar als je een animatievideo maakt, wordt het een stuk tastbaarder,” vertelt Jakob.
Tikkeltje eigenwijs voor maximaal resultaat
Well Played heeft een aparte aanpak. Het resultaat van de video’s is hun absolute prioriteit. En dus vragen ze klanten om hen te vertrouwen zodat ze de video kunnen maken die hun doel écht dient. En dus moeten ze soms eigenwijs zijn en tegen vragen van de klant ingaan als die om bepaalde toevoegingen vraagt.
Jakob legt uit: “De sleutel tot een goed werkende video is je beperken tot één onderwerp per video. Wil je een proces overlopen? Overloop dan enkel de stappen. Wil je een begrip of concept uitleggen? Doe dan enkel dat. Niets meer, niets minder.”
Werken bij Well Played?
Well Played ziet nog volop ruimte voor expansie en zet zijn zinnen voor 2016 op een internationale doorbraak. Daarvoor kunnen ze nog hulp gebruiken.
Jakob: “We zoeken marketingprofielen om onze eigen marketing te versterken, maar ook onze klanten te begeleiden bij het gebruiken van video. Getalenteerde motion designers zijn momenteel ook heel welkom.”
Hoe is het eigenlijk om bij Well Played te werken? “We groeien snel, waardoor elke maand er anders uitziet. Het is een stimulerende omgeving waarin je met verschillende sectoren in aanraking komt. Je krijgt verantwoordelijkheid vanaf dag één: jouw input is voelbaar in het bedrijf en het product. Daardoor leer je ook snel bij.”
“Verder zijn we een hecht team dat er volop voor gaat en al de nodige ervaring heeft. Ons kantoor is heel gezellig. Je komt hier niets tekort: op maandag krijg je een gratis gezonde lunch en op vrijdag zijn er gin-tonics. Nieuwe collega's zullen zich hier erg snel thuis voelen."
Benieuwd naar de vacatures bij Well Played? Hier kan je ze ontdekken.