Teamleader is hot! Duco Sickinghe investeerde al 3,5 miljoen euro in deze Belgische tool voor CRM, projectplanning en facturatie. Bovendien wonnen ze de belangrijkste prijs op The Next Web Conference. Van startup naar ‘scaleup’ dus, mét internationale ambities. CEO Jeroen De Wit en marketingmanager Lieven Oosterlinck vertellen hoe dat ging.
Begonnen als bijverdienste
Als student begonnen Jeroen, Matthias & Willem websites te maken voor klanten. Ideaal om al wat ervaring op te doen in het runnen van een bedrijf.
Jeroen: “We zagen een behoefte voor één tool voor CRM, projectmanagement en facturatie. De workflow binnen een kmo kon veel beter, vonden we. En zo kwamen we op het idee voor Teamleader. Die workflow, vanaf offerte naar cash, optimaliseren is nog steeds onze centrale gedachte.”
Gebruiksvriendelijkheid voorop
Samen zetten ze de krijtlijnen voor hun applicatie. “We begonnen met een checklist met functies. En we wilden zeker dat onze tool supergebruiksvriendelijk was. Na enkele maanden was de eerste versie van Teamleader up and running.”
Voortdurend feedback vragen aan klanten én ermee aan de slag gaan, was daarna cruciaal. Ze doen dat vandaag nog altijd. “Daarom beantwoordt Teamleader zo goed aan de behoeftes van onze doelgroep,” verklaart Jeroen.
Hoe vond Teamleader zijn eerste klanten?
Er bestonden ook toen al heel wat CRM-tools. Maar Teamleader onderscheidde zich van in het begin door ook projectmanagement en facturatie te integreren.
Lieven, marketingmanager: “Het is knokken om je eerste klanten te overtuigen als startende onderneming. Dat vergt focus en een sterk geloof in je eigen product.”
“Eens je je eerste klanten hebt, gebruik je hun positieve ervaring als hefboom om nieuwe klanten te krijgen. In het begin deden we voornamelijk online marketing. Een paar klanten werden er al snel honderd. Toen wisten we zeker dat er potentieel was voor Teamleader. Nu hebben we zelfs al meer dan duizend klanten”.
Op zoek naar financiering
Na een jaar sprak Teamleader een investeerder aan:
“Voor een startup is cash hebben het verschil tussen snel gaan en écht snel gaan. Wij wilden dat het vooruitging,” zegt Jeroen.
Waarom gaan investeerders graag met Teamleader in zee? De jury op de TNW Conference formuleerde het zo:
“Teamleader beantwoordt aan een reële behoefte in een grote markt die nog altijd groeit. Ze zitten in een stroomversnelling, en alleen hier al gebruiken drie startups hun software. Nu veroveren ze Nederland en binnenkort heel wat andere Europese landen.”
Internationale ambities
En vandaag? Teamleader werkt volop aan een internationale doorbraak. “We hebben al een kantoor in Nederland. Momenteel zijn we bezig aan de opstart in Duitsland, daarna komen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk aan de beurt. Wegens die uitbreiding zijn we trouwens volop op zoek naar o.a. ontwikkelaars, sales- en marketingtalent en supportspecialisten.”
“Verder blijven we ons product verfijnen. We zullen altijd doen waar we goed in zijn, maar dan op een grotere schaal. Uiteindelijk willen we ‘top of mind’ zijn in Europa.”
De bedrijfscultuur: fun én professioneel
Nu al stelt Teamleader 30 mensen te werk. Eind 2015 verwachten ze de kaap van vijftig werknemers te halen. Hoe vindt het bedrijf die mensen in een toch wel competitieve jobmarkt?
“We zijn een hecht team. Er hangt hier een toffe sfeer, er wordt al eens goed gelachen. Tegelijk zijn we ambitieus en professioneel. En niemand komt iets tekort.”
“Dat gaat van een altijd gevulde koekenkast en fruitmand, tot inspraak in processen en strategische beslissingen. Onze mensen hebben echt de kans om mee te groeien. Ieders jobinvulling moet besproken en eventueel aangepast kunnen worden.”
Je leest het, Teamleader zit in volle expansie en is steeds op zoek naar nieuwe talenten. Klik hier voor een overzicht van hun vacatures.