De online boodschappendienst van Colruyt Group: dat is niet direct de meest uitdagende werkplek als digital en IT-professional zou je denken. Collect&Go Business Unit Manager Geert Boel dacht daar net zo over, maar was verbaasd over hoeveel nood en uitdagingen er liggen voor automatisering en informatisering: “Bij de afdeling Processen & Systemen binnen Colruyt Group werken tussen de 1.100 en 1.200 mensen.”
Het verhaal achter de grootste online boodschappendienst van België
Pas afgestudeerd en zoekend naar werk kwam Geert Boel (foto links) bij Colruyt terecht. Geert: “Ik was bijna afgestudeerd en zocht werk en werk vinden, was toen niet zo evident. Mijn moeder had een sollicitatieformulier van Colruyt mee zodat ik eens kon oefenen.”
Het was niet mijn ambitie om bij een supermarkt te gaan werken, ik was ingenieur elektronica en licentiaat informatica. Ik wou bij de Microsofts en IBM's van deze wereld werken, die op dat moment de sexy bedrijven waren. Ik wou technologisch vooruitstrevende dingen bouwen. Dat was mijn ambitie. Ik begon bij Colruyt met het idee dat ik binnen twee jaar wel echt werk zou zoeken.”
Die twee jaar zijn er inmiddels tweeëntwintig, omdat Geert al snel zijn beeld van een supermarktketen als weinig uitdagende omgeving voor digital en IT-professional moest bijstellen: “Ik was verbaasd hoe groot de nood is aan automatisering en informatisering, systemen voor processen ontwikkelen en voortdurend innoveren om competitief te blijven.
Bij de afdeling Processen & Systemen binnen Colruyt Group werken tussen de 1.100 en 1.200 mensen. Dat is een groot onderdeel van het bedrijf waar ook veel in wordt geïnvesteerd.
Alle aspecten van een bedrijf dat met e-commerce bezig is, zijn aanwezig. Dikwijls denken mensen enkel aan diegene die de boodschappen doet, maar er zit veel meer achter. De uitdaging is om een gemakkelijke en eenvoudige service aan te bieden aan onze klanten. Maar eenvoud is dikwijls ook complex. Het is aan ons om die complexiteit aan de achterzijde te beheersen.
Achter de schermen
Geert licht een tipje van de sluier over wat er allemaal komt kijken achter de schermen van de online boodschappendienst Collect&Go. Om klanten aan te spreken, heb je performante verkoopskanalen nodig die heel intuïtief zijn. Je hebt dus mensen nodig die bezig zijn met gebruiksvriendelijkheid en user experience; mensen die de website en app bouwen om orders te converteren.
Achter die app en website heb je ook een performant ordersysteem nodig dat er voor zorgt dat alle binnenkomende orders naar de rest van de logistieke ketting doorstromen.
Dit betekent een complexe aansturing om al deze factoren goed op elkaar af te stemmen: de website of app, het afhaalpunt, de afhaaldag, de stockage, de rondhaalcapaciteit van de mensen die de boodschappen klaarzetten en eventueel transport vanuit een distributiecentrum.
In onze distributiecentra zoeken we voortdurend naar oplossingen om onze manier van werken te verbeteren. Daarvoor heb je Business Process Engineers nodig: zij verbeteren de processen zodat de kwaliteit voor de klant omhoog gaat en de capaciteit opgetrokken wordt. Op deze manier kunnen we efficiënter werken en blijven groeien.
Bezig met vernieuwing
Bij Collect&Go krijg je het beste van twee werelden: je hebt de flexibiliteit van een jonge business unit waardoor je de mogelijkheid hebt om te vernieuwen en te experimenteren met nieuwe technologieën. Een online omgeving vereist om kort op de bal te kunnen spelen. En dat allemaal binnen de omkadering van een stabiel bedrijf als Colruyt Group.
De grootte biedt ook de mogelijkheid om door te groeien naar bijvoorbeeld een leidinggevende functie. Je ontdekt talenten in jezelf, waar je misschien nog niet eens van wist dat je ze had.
Van Business Process Analyst tot Logistics en Software Engineer: ben jij of ken jij iemand die de uitdaging aan wil gaan om de ambitie van Collect&Go waar te maken? Bekijk dan hier het vacatureaanbod. Tip jij de kandidaat die het Collect&Go-team versterkt, dan doet Collect&Go een jaar lang gratis jouw boodschappen. Klik hier voor meer informatie.