Steeds meer retailers willen hun promotiefolders verrijken met interessante content. Print is duur. Het Belgische bedrijf Promobutler, heeft naar eigen zeggen een oplossing gevonden. Het biedt offline folders online een tweede leven. Het bedrijf wil deze online folder nu verrijken met gepersonaliseerde content. Leuke extra: Volgens Promobutler zal die content bovendien adBlocker-software omzeilen. Daar wilden we bij Bloovi meer over weten. We gingen eens luisteren hoe het bedrijf uit Houthalen het precies aanpakt:

Folders afgestemd op het profiel van de consument

Al sinds 2008 plaatst Promobutler de promotiefolders van retailers als Lidl, Brico, Dreamland en tientallen andere grote Belgische retailers online. Al gaat het bedrijf ook een heel stuk verder, zegt Team Leader Patricia Verbovsek: “In plaats van de folder enkel online te plaatsen, trachten wij relevante content uit de folder te tonen die is afgestemd op de consument. Met behulp van onze tool folders.eu kunnen retailers al jaren zelf interactieve opties toevoegen, zoals hyperlinks in de folder, video content, audio content … We kunnen er zelfs een volledige e-commerce module aan koppelen.”

Promobutler wou de content in zijn folders nog relevanter maken, zonder de bestaande structuur van de folders te verstoren. Het ontwikkelde daarom een nieuw product, Boxes. Verbovsek: “Onze Boxes zijn eenvoudig gesteld kaders die over de folders verschijnen. Daarin kunnen we de meest uiteenlopende content plaatsen, zoals producten, video’s of banners.”

Het product werd intern ontwikkeld. Een van de vereisten was dat het product geen invloed zou ondervinden van adblocker-software, een opvallende feature die mooi staat in menig persbericht. En toch wil Verbovsek hem niet teveel in de verf zetten: “Dat we erin geslaagd zijn om adblockers te omzeilen, is uiteraard mooi meegenomen. Maar het is niet de grootste kracht van dit product. Die schuilt in de vergaande personalisatiemogelijkheden.”

Ons doel? “Voorspellen wat de consument morgen gaat kopen”

Promobutler lanceerde zijn Boxes in juli van dit jaar. Momenteel is er in de Boxes content te zien die in relatie staat tot de folder of categorie waarin hij verschijnt. Maar het bedrijf wil hier snel dynamische content tonen die afgestemd is op het profiel van de gebruikers. Over de nodige data voor die personalisatie beschikt Promobutler naar eigen zeggen nu al.

“Tijdens de inschrijving geven gebruikers aan wat hun interesses zijn. Verder hebben we op de achtergrond algoritmes lopen op basis van onder meer Google Analytics, die we steeds verder verfijnen. Daardoor kunnen wij retailers niet alleen vertellen hoe vaak hun box is bekeken, maar vooral ook wie dat heeft gedaan. Ons uiteindelijke doel is om vandaag te voorspellen wat de consument morgen gaat kopen. Een voorbeeld: je kent vast de ergernis wanneer je een reis hebt geboekt naar pakweg Spanje. Weken daarna krijg je online nog altijd promoties voorgeschoteld met aanbiedingen voor die bestemming, terwijl je die al lang hebt geboekt. Dat zal bij ons niet gebeuren.

“Nu al 25 procent click through rate en binnenkort zal die nog een pak hoger liggen”

Hoewel de Boxes nu nog geen dynamische content bevatten, kan het bedrijf toch al mooie cijfers voorleggen sinds de lancering in juli. “We hebben altijd al banners vertoond op ons Promobutler platform”, licht Verbovsek toe. “Voor die banners vonden we 1 tot 1,5 procent click through rate (CTR) een behoorlijk goed resultaat. Maar met de Boxes halen we sinds de lancering in juli een gemiddelde CTR van 25 procent. En dat is nog niet eens met dynamische content. Eens we dat hebben ingevoerd, zal dat cijfer makkelijk twee keer zo hoog liggen. Dit hebben we recent al een keer getest bij enkele retailers en brands.”

“De komende vijf jaar willen we 35 tot 50 procent per jaar groeien”

Promobutler wil de boxes niet beperken tot zijn eigen platform. “Veel retailers gebruiken onze folders.eu technologie nu al om hun folder op hun eigen website te laten draaien. Onze boxes kunnen daardoor ook op die websites geactiveerd worden. Zo zullen retailers, maar ook brands de oplossing op hun eigen website kunnen integreren,” klinkt het bij Promobutler.

Het platform wordt nu reeds aangeboden als white label platform. Binnenkort wil het bedrijf uit Houthalen nog een stukje verder gaan. “Op korte termijn hebben we nog iets aan te kondigen in verband met onze internationaliseringsplannen,” klinkt het mysterieus.

Verbovsek ziet Promobutler de komende jaren daarom sterk groeien: "de eerste zes maand van 2016 noteerden we een omzetstijging van 100% tegenover het volledige vorige jaar". De komende vijf jaar willen we 35 tot 50  procent per jaar groeien.”

Interesse om deel uit te maken van het Promobutler team? Het bedrijf is momenteel op zoek naar gepassioneerde digital natives die openstaan voor een nieuw avontuur. Kik hier om de vacatures bij Netmedia Europe te bekijken.