Ken je iemand die niet in de wolken is met de uitvinding van de cloud? Vraag eens aan je omgeving welke voordelen zij ervaren, en meteen komt het financiële plaatje aan bod. Toch is de tijd die je ermee bespaart minstens zo belangrijk. Maar: welke zakelijke tools bestaan er zoal in de cloud, voor wie zijn ze interessant, en hoe win je er tijd mee? We geven je een handig overzicht:
Sommige bedrijven en professionals denken onterecht dat ze hun volledige infrastructuur online moeten onderbrengen. Dat is een misverstand: veel apps maken deskundig gebruik van de cloud om je professionele leven een pak makkelijker te maken.
1. Flexibele marketing
Marketeers winnen tijd in de cloud door met scherp te schieten in plaats van met hagel. Zo laat Unbounce je snel goede landingspagina's maken, ze A/B-testen en weer aanpassen. Geen IT-hulp nodig, dus geen technische bottlenecks. De integratie met een scala andere marketingtools zorgt dan weer voor een snelle workflow.
Met een social media management tool als Buffer plan je dan weer makkelijk geautomatiseerde posts in, kan je de ROI analyseren en vrijwel meteen bijsturen. Zo verspil je nooit te veel tijd aan social media-campagnes die hun doel niet bereiken.
2. Eenvoudige administratie
Zakelijke administratie komt vaak neer op een tijdrovende papierhandel. Dat soort werk neemt Xpenditure je uit handen. Met een smartphone of webcam digitaliseer je snel je bonnetjes die je daarna omzet in onkostenrapporten en in enkele klikken exporteert, zelfs naar je boekhoudpakket.
3. Grenzeloze productiviteit
Door productiviteit te beperken tot de kantooruren en -muren leg je ook je creativiteit aan banden. Daarom is een digitale online werkplek als Evernote zo handig: je brengt er al je beste vondsten en ideeën samen, in welk formaat dan ook, over al je toestellen heen. Zo ben je altijd en overal het meest productief.
Met cloud-based apps als Confluence kunnen ook teams hun productiviteit flink opkrikken door alles op één plek te organiseren. Invision doet design- en softwareteams dan weer vlekkeloos samenwerken aan interactieve prototypes van websites en apps, zonder slome feedback via e-mail of revisies wanneer het te laat is.
4. Sales op kruissnelheid
Een log salesapparaat doet je in de moderne zakenwereld hopeloos achterop hinken. Ook daar weet de cloud raad mee: met Gotomeeting of Join.me organiseer je virtuele meetings met potentiële klanten waardoor je veel kilometers en uren bespaart.
Vraagt je lead een offerte? Met het juiste cloudplatform kan hij ze online inkijken, er feedback op geven en ze het liefst onmiddellijk goedkeuren. Ook facturen kan je dankzij de cloud online laten raadplegen én betalen. Teamleader slaat je aanvaarde offertes en betaalde facturen meteen op bij het juiste bedrijf of contactpersoon. Zo vloeit elke stap van je salesproces over in de volgende.
5. Gestroomlijnde workflow
Investeren in een gestroomlijnde workflow is sowieso een goed idee, want niemand houdt van dubbel werk. Een perfect voorbeeld van hoe dat kan werken is Zapier, de workflow-tool waarmee je al je apps verbindt zodat ze makkelijk data uitwisselen. Met event-based automatisatie vermijd je vervolgens onnodig herhaalde taken.
If This Then That (IFTTT) is van oorsprong meer op particuliere consumenten gericht, maar laat op een gelijkaardige manier het internet voor jou werken door snel eenvoudige koppelingen te maken tussen de tools die je gebruikt. Want een geïntegreerde workflow betekent optimale productiviteit.
6. Directe communicatie
De kortste weg van A naar B is in een rechte lijn. Bouw dus ook in je communicatie zo min mogelijk omwegen in: kies een online platform zoals Slack om intern te communiceren of Intercom om hetzelfde te doen met je klanten. Olark biedt je dan weer de mogelijkheid om live klantenvragen te beantwoorden, zonder omslachtige e-mails of tickets die door de andere partij nog geopend moeten worden.
Natuurlijk kan je niet de hele tijd online zijn. Ga dus ook op zoek naar een cloud-based ticketingplatform om tijd te winnen: de klant kan de status van zijn supportvraag direct opvolgen en bijkomende info verschaffen, jouw customer service kan alle openstaande tickets zien in de historiek en ze zelfs automatisch laten sluiten na verloop van tijd. Geen verloren tijd meer, geen overbodig gezoek.
Meer weten over hoe je tijd kunt besparen en productiever kunt werken? Duik dan in dit ebook over time management en ontdek concrete tips om beter met je tijd om te gaan!