Teamleader ontpopte zich in no-time tot een gidsend voorbeeld voor Belgische start-ups. De CRM en facturatietool startte als een klein bedrijf, en groeide gaandeweg tot een scale-up van formaat. Dat ging niet vanzelf. "De sterkte van ons team is eigenlijk de belangrijkste factor in ons groeiproces," vertelt Teamleader CEO Jeroen De Wit tijdens ons bezoek aan de scale-up. Wat maakt het Teamleader-team zo speciaal? Wij gingen op onderzoek uit:
"Ons team is onze belangrijkste asset"
foto: Jeroen De Wit
We zaten aan tafel met Jeroen De Wit, CEO van amper 28 jaar die ondanks de bereikte mijlpalen bescheiden en toegankelijk blijft. “Ik ben mij ervan bewust dat het goede team tot op heden de belangrijkste asset is geweest voor onze snelle groei,” stelt hij. "Dat is ook de reden waardoor we onlangs de start-up van het jaar-prijs konden wegkapen op Techstartup Day."
“Ook onze toekomst ziet er mooi uit. Want iedere Teamleader-medewerker zweert bij self-empowerment, wat ervoor zorgt dat het bedrijf in al onze markten dezelfde waarden uitstraalt."
Het bruist er van energie
Terwijl we langs de Teamleader bureaus lopen, valt ons een ding op: de sfeer is los, maar bruist van energie. Er worden grapjes gemaakt, tassen koffie uitgedeeld en de goesting om aan de dag te beginnen is er. Ook de drempel om bij collega’s langs te gaan met vragen en opmerkingen lijkt erg laag. CEO Jeroen De Wit bevestigt: ”Muren zijn er bij ons niet: daarvoor is het team veel te hecht.”
Dat het team goed aan elkaar hangt is duidelijk. "Dat is geen toeval," lacht De Wit. "Als we een target behalen, dan zijn er de Food & Cava Fridays om in een losse sfeer en aangename setting een hapje te eten, gezellig te drinken en bij te praten. Dankzij zulke initiatieven blijven we een goed samenhangende bende, ondanks onze snelle groei en uitbreiding qua team."
Opvallend is ook dat diezelfde bedrijfscultuur wordt doorgetrokken naar andere Europese Teamleader-kantoren.
“Een internationale bedrijfscultuur is inderdaad niet altijd een evidentie,” geeft De Wit toe. “Maar om die beperking te doorbreken, heeft iedere ‘Teamleader’ een soort budget. Dat is een vastgelegd bedrag dat hij of zij kan spenderen aan zijn eigen ontwikkeling. Dus ook om eens een kijkje te gaan nemen bij de internationale collega’s. En elkaar face-to-face te leren kennen.”
foto: een ontmoeting tussen de Gentse en Berlijnse Teamleaders
Think local, act global
Kortom: het bedrijf is trots op haar roots, maar zweert heus niet bij de eigen ivoren Belgische toren. Dat zien we ook terug in de slagzin ‘Think local, act global’ op Teamleader’s website. “Als bedrijf kan je geen nieuwe markten aanboren als je je koortsachtig vastklampt aan je eigen kerktoren,” vindt De Wit.
“Daarom werken we altijd met lokale talenten vanuit een lokaal kantoor: dat geldt voor Gent, Amsterdam, Berlijn en binnenkort ook Parijs. De cultuur is misschien wel verschillend, maar de bedrijfsvoering draait wel om hetzelfde product, diezelfde Teamleader-spirit. Maar dan met lokale klemtonen.”
Ruimte voor eigen inbreng
Als er een ding is wat geapprecieerd wordt bij Teamleader, dan is het eigen inbreng. “Aangezien we nog volop aan het groeien zijn, kan je bij ons bepaalde ideeën daadwerkelijk ook tot uitvoering laten brengen,” stelt De Wit.
"Teamleaders die een bepaald idee hebben voor bijvoorbeeld een nieuwe feature, blog of zelfs een event mogen hun stem gerust laten horen. De kans is altijd reëel dat we ermee aan de slag gaan. Dat is ook de reden waarom we elke week collega’s aan het woord laten om in een korte presentatie toe te lichten waar ze aan werken. En hoe de rest van het bedrijf hen daarbij kan helpen. Dat is eigen aan Teamleader: iedereen helpt elkaar.”
“Een top-down structuur is volgens mij achterhaald. Als iemand kan werken met enkel een laptop en internetverbinding, waarom zou die dan elke dag van 9 tot 5 op kantoor moeten zijn?”
Volgens Jeroen heeft de bedrijfscultuur een duidelijk effect: "we merken dat onze werknemers een ondernemende mentaliteit hebben die je niet in elk bedrijf tegenkomt." Zelf is CEO Jeroen De Wit als ondernemer kordaat als het moet, maar hij verkiest toch om zijn medewerkers alle vrijheid te geven.
“Zolang iedereen zijn werk doet en de vooropgestelde doelstellingen behaalt, ben ik tevreden,” luidt zijn mening daarover. “Een top-down structuur is volgens mij ook gewoon geen hedendaags gegeven meer. Bij Teamleader is flexibiliteit key, wat dus ook geldt voor bijvoorbeeld de locatie waar iedereen werkt.”
Food Friday, Cava Friday & Fold-up Meetings
Hard werken en groeien aan 200 kilometer per uur, dat kan je enkel met een gevulde tank motivatie. “Elke vrijdagmiddag eten we allemaal tezamen op de kosten van het bedrijf - onze Food Fridays,” vertelt De Wit.
“Om 16u00 houden we telkens onze fold-up meetings, waarin we onder andere de resultaten van de voorbije week en maand bekijken. Nieuwe aanwervingen komen aan bod, verlofdagen worden op tafel gelegd, en elk land doet uiteraard mee via videoconferencing. Een keer per kwartaal organiseren we een grotere fold-up meeting, gevolgd door een glaasje bubbels en wat babbels. Dat zijn dan weer onze Cava Fridays.”
En wanneer je even wilt uitblazen na een lange dag werken, kan dat. Met een balletje pingpong, en binnenkort in de gamecorner, waar nu volop aan wordt gewerkt.
Ook successen worden uitgebreid gevierd. Heb je een target behaald? Dan volgt er een mooie beloning, zoals een uitstap naar Berlijn of Amsterdam met het volledige team.
Waar ‘The Teamleader Family’ op let als ze nieuw talent aanwerven
Het is duidelijk: iedereen in het bedrijf, nu reeds 65 Teamleaders, kan op elkaar bouwen. De open- en eerlijkheid waar de scale-up zo trouw aan blijft, komt ook terug in haar aanwervingsproces. “Voor elke nieuwe aanwerving bespreken we welk profiel we zoeken,” verduidelijkt De Wit. “Pas op, dat is heel ruim: we kijken welke hard skills, algemene competenties en welke persoonlijkheid kunnen passen binnen het team. De feedback wordt meegenomen in de finale beslissing.”
Mag je starten bij Teamleader? Dan krijg je een eigen buddy toegewezen. Die vertelt je in geuren en kleuren hoe het eraan toegaat bij Teamleader. “Bij hem of haar kan je terecht voor elke vraag die je als beginneling hebt,” vertelt De Wit. "En natuurlijk geeft hij/zij je ook een welkomstpakket. Zo kan je als nieuwe werknemer meteen de kleuren verdedigen met pennen en sweatshirts."
“Daarnaast wordt een groot deel van die week gewijd aan intensieve opleidingen, Teamleader-demo’s en een diepgaande producttraining,” gaat De Wit verder. “Ook komen er enkele functionele opleidingen bij kijken, zodat nieuwe Teamleaders hun rol zo goed mogelijk kunnen invullen.”
Geloof jij in die work hard, play hard cultuur? Ben je zelf benaderbaar, vriendelijk en klant- én teamgericht? Dan is de kans groot dat jij het Teamleader DNA draagt. Ontdek snel welke vacatures het bedrijf in de aanbieding heeft!