Wat als je de mening vraagt van 225 managers op directieniveau over de impact van doorgedreven analyses van klantendata op bedrijfsresultaten? Het is een feit: hoe meer informatie je hebt over je klanten, hoe gelukkiger je hen kan maken. En hoe gelukkiger je klanten zijn, hoe meer ze spenderen.
De hamvraag: loont het meten van klantengedrag echt de moeite?
Dat klantentevredenheid de nieuwe driver is voor groei wordt nu al een tijdje beweerd. Daarom storten tal van bedrijven zich op de kunst van het meten. Ze willen verstaan hoe klanten zich voelen als ze in contact komen met een bedrijf, wat bedrijven beter kunnen doen en wat klanten van hen verwachten.
Onderstaande whitepaper van IBM en eConsultancy bekijkt welke stappen bedrijven aan het maken zijn én welke learnings top-directieleden uit het meten van klantengedrag trekken. Loont het de moeite? En wat is het effect op bedrijfsresultaten?
Het effect van klantenanalyses op bedrijfsresultaten
De whitepaper ‘Secrets of Elite Analytics Practices’ onderzoekt de impact van het meten van klantengedrag - en de beslissingen die op basis van deze gegevens worden genomen - op KPI’s van bedrijven. Presteren bedrijven nu werkelijk beter door deze cijfers als leidraad te beschouwen voor toekomstige groei?
Het rapport is gebaseerd op basis van interviews met 225 top-directieleden uit verschillende sectoren en uit top-bedrijven die meer dan 250 miljoen aan inkomsten hebben gedraaid in 2015. Daarnaast werden de directieleden ook geselecteerd op basis van geografische locatie, affiniteit op het vlak van e-commerce, marketing en analytics.
De conclusie: bedrijven met sterke focus op de analyse van klantentevredenheid zien een sterk voordeel tegenover de concurrentie op het vlak van conversieratio, klantentevredenheid én inkomstengroei. Benieuwd om te bekijken hoeveel deze verschillen bedragen? In deze whitepaper van eConsultancy & IBM wordt er dieper op ingegaan. Veel leesplezier!