Actief in de digitale sector? Onlangs nog gesolliciteerd voor een online marketing functie? Zelfs al is het antwoord op die vragen ‘nee’, nog steeds is de kans groot dat je Bloovi Me kent. Het bedrijf, opgericht in 2012, is geen onbekende in de digitale HR sector. Maar hoe slaagde ze erin om een rekruteringsagentschap uit te bouwen in zo’n nichemarkt? Wij spraken met Camille Meert, managing partner maar vooral: een vrouw met trots én een sterke mening.
Glunderend vertelt Camille Meert over de groei van haar paradepaardje. Ze neemt ons mee achter de schermen, en werpt daar ook een blik op de toekomstplannen van Bloovi Me. “Weet je, ik wist altijd al dat ik zelf een bedrijf wilde uitbouwen,” getuigt ze. “Ik had gewoon niet verwacht dat ik het op dertigjarige leeftijd al zou doen.”
Van online marketing naar recruitment
Camille vertelt onomwonden hoe onprettig ze het vond om vast in dienst te werken bij een bedrijf. Dat merkte de Gentse vrouw al wanneer ze bij goudengids.be - toen Truvo - werkte als sales coach. “Ik voelde me eigenlijk gevangen in een loontrekkende functie,” bevestigt ze. Maar wat ze toen niet nog niet wist, was dat ze daar haar basis online marketing kennis zou verwerven.
Camille Meert
Na mijn Truvo-ervaring ging ik aan de slag bij rekrutering- en selectiebureau Accent,” gaat ze verder. “Daar leerde ik Bloovi-oprichter Marnik D’Hoore kennen, die met online marketing bureau bSeen klant was bij ons. Tijdens die samenwerking ontdekte ik dat mijn achtergrond in online marketing de zoektocht naar geknipte profielen sterk heeft bevorderd. Ik had echt het gevoel dat ik een allesomvattend beeld had van wat Marnik juist zocht.”
Camille’s ervaring bij Accent heeft haar duidelijk geen windeieren gelegd. Ook maakte ze kennis met de cijfermatige en analytische keuken van ondernemerschap. “Bij dat bedrijf heb ik echt leren rekenen,” lacht ze.
Pas toen ze bij haar laatste job als loontrekkende aan de slag was, vertelde Marnik haar over zijn plannen met Bloovi, en de plannen om daar een rekruteringsbureau aan te koppelen. In Camille Meert had hij een geboren partner in HR gevonden. De eerste stappen van Bloovi Me waren gezet.
Samen groeien in een nichemarkt
Camille en Marnik staken de koppen bij elkaar om een marktpropositie uit te kienen. “Op vrijdag 13 april 2012 was Bloovi Me uiteindelijk een feit,” blikt een trotse Camille Meert terug. “Na 2 maanden mochten we onze eerste kandidaat officieel laten starten in een bedrijf. Dat gaf me een geweldige voldoening."
"Je moet weten dat ik toen eigenlijk gewoon werkte als freelance recruiter. Of noem het gerust ‘manusje-van-alles’. Maar dat hoort erbij, tenslotte wilde ik een bedrijf op de kaart zetten.”
Amper een half jaar later werd de eerste medewerker aangenomen ter versterking, en kende het jonge bedrijf al een mooie groei. “Met Bloovi Me wilden we sinds het begin actief onze drie diensten uitbouwen,” vertelt Camille. “Dat waren - en zijn nog steeds - werving en selectie van vaste werknemers, kandidaten inzetten voor tijdelijke projecten (project sourcing) en het verstrekken van HR-advies.”
Toch is groeien in een competitieve markt als die van het digitale wereldje niet bepaald een evidentie. Hoe Bloovi Me die uitdagingen kon overwinnen? “We zijn altijd zeer nichegericht geweest,” beweert Camille. “En natuurlijk is er een grote synergie met Bloovi.”
Ook de ambities zijn groot: binnen 3 jaar wilt Bloovi Me 150 in-house consultants hebben. En eens de nationale groei een zekerheid is, zal het HR-bedrijf uitbreiden naar andere landen.
Bloovi Me’s HR-kennis maakt natuurlijk dat ze zélf steeds de juiste mensen vindt die willen meebouwen aan de groei van het bedrijf. “Iedereen die hier werkt, krijgt veel verantwoordelijkheid en de kans om initiatief te nemen,” zegt Camille.
“Alle Bloovi Me’ers kennen hun doelstellingen. En de manier waarop die worden behaald, ligt helemaal in hun handen. Ik wil dat iedereen graag komt werken. Daarom vind ik dat goede resultaten ook mogen worden beloond.”
Competities in digitale sector aanscherpen
Camille Meert is trots op haar bedrijf, maar neemt absoluut geen genoegen met het status quo. “De beschikbare competenties in onze digitale sector zijn nog vatbaar voor heel wat verbetering,” zegt ze. “Het is opvallend hoe de vraag naar digitale competenties bij bedrijven enorm toeneemt, terwijl het aanbod van beschikbare profielen die verwachtingen nog niet kan inlossen.”
Volgens de onderneemster moet er in de eerste plaats iets veranderen binnenin het academisch circuit. “Marketingstudenten krijgen amper les over digitale marketing, kan je dat geloven? Helaas kunnen wij daar als bedrijf weinig aan veranderen. "
"Anderzijds is er dan weer een grote pool aan mensen op de arbeidsmarkt die wel capabel zijn en de vereiste basisvaardigheden bezitten. Maar zij hebben nog extra bijscholing nodig om in de digitale sector te werken,” klinkt het.
“Bedrijven investeren immers in nieuwe talenten omdat ze die kennis zelf niet hebben. Dus willen ze hen enkel aannemen als die effectief ook kaas hebben gegeten van digital.”
In die uitdagingen en trends wil Bloovi Me een sleutelrol vervullen. Zo lanceerde ze onlangs nog interactieve workshops in samenwerking met LearnAgora en de steun van het ESF. Ook zet het bedrijf regelmatig initiatieven als het pop-up café op touw, waarbij kennis, inzichten, ervaring en opportuniteiten worden uitgewisseld. Het begin van een nieuwe uitdaging.
Zin om zelf te komen werken bij Bloovi Me? Solliciteer als de bliksem voor de vacature van Account Manager en neem rechtstreeks contact op met Camille.