foto: shutterstock.com
Veel millennial-ondernemers onderschatten de invloed die technologie op hun bedrijf kan hebben, concludeerde Sage, marktleider in geïntegreerde oplossingen voor boekhouding en salarissen, uit een onderzoek in zestien landen, waaronder België. Bloovi vroeg Alex Dossche (foto links), Managing Director van Sage Belgium, wat de essentie van software voor ondernemers is.
“Wel, zegt Alex, “omdat je je processen wilt opvolgen en corrigeren en omdat je feedback wilt in welke mate je je mission statement vervult.
Bedrijfsleiders zeggen regelmatig tegen ons dat ze voelen dat ze moeten veranderen. Ze voelen dat de markt waarin ze opereren een U-turn maakt en willen die ook nemen.
Ze willen dan van ons weten welke tools ze nodig hebben om in dat veranderingstraject de juiste beslissingen te nemen.”
Vertrek vanuit de überbehoefte die je wilt invullen
Alex: “Dan zeggen wij: ‘Neem eerst eens een stapje terug en kijk naar je mission statement: wat is de überbehoefte die je als bedrijf wil invullen bij uw klanten? Hoe wil je gezien worden als organisatie? Waar sta je voor als organisatie?’
Als je dan bijvoorbeeld een bedrijf bent dat altijd zeer kwalitatieve producten just in time bij klanten wil leveren, wat heb je dan nodig om effectief 100% just in time de meest kwalitatieve producten te leveren? Welke processen moet je daar dan voor uittekenen?
Je moet er dan voor zorgen dat je je goederen altijd bij de juiste leveranciers kan kopen. Je moet van die leveranciers kunnen eisen dat ze je de grondstoffen altijd op tijd kunnen leveren. Je logistiek moet kloppen. Je moet een buffer hebben in je magazijn, zodat als er een keer een probleem is of een staking, je toch volgens de afspraken just in time kunt leveren …”
Controleren of je processen je mission statement ondersteunen
Alex: “Een keer dat al die verschillende processen draaien, heb je op een bepaald moment de nood om die processen te controleren. Of die processen ook effectief je mission statement ondersteunen.
Je kunt wel een goed idee hebben, maar als je op een bepaald moment niet kunt gaan kijken of dat initiatief wel draait, of de processen die je uitgetekend hebt wel juist zijn, dan ga je met een natte vinger voelen van waar de wind komt.
Je moet daarvoor concrete informatie hebben. En dat is de essentie van software: je op een bepaald moment objectieve cijfers voorschotelen die je tonen waar je met een probleem zit en moet gaan corrigeren en bijsturen.
Je hebt cijfermateriaal nodig dat je zegt dat je het afgelopen jaar drie keer niet just in time hebt kunnen leveren. En data die je duidelijk maakt waarom niet. Omdat je bijvoorbeeld met die specifieke grondstof op een bepaald moment met een kwaliteitsprobleem zat. Dat is zoveel keer gebeurd en die grondstof komt van die leverancier .... en dan ben je vertrokken.”
Waardevolle input geeft waardevolle output
Als je dat allemaal wilt weten, moet je ook nadenken over welke data je moet gaan inputten om er later op een geconsolideerde manier informatie uit te halen. Bijvoorbeeld in de vorm van een rapport dat je inzichten geeft of je goed bezig bent.
Shit in is shit out. Als je niet de juiste informatie op een bepaald moment in jouw systeem stopt, ga je achteraf met de output van je software ook geen juiste conclusies kunnen trekken.
Als je niet al je leveranciers van grondstoffen in je systeem stopt of je doet de orders bij je leveranciers niet via je systeem, kun je ook de juistheid van de levertermijnen niet opvolgen en gaat je software binnen een jaar ook niet kunnen zeggen waar je een probleem hebt gehad.
Denk na over je mission statement, denk na over je processen, denk na over de informatie die je nodig hebt om te zien of die processen juist zijn of bijgestuurd moeten worden. Zo ga je uit onleesbare data informatie puren. Die informatie wordt kennis, en die kennis wordt wijsheid.”
Weten welke software jouw bedrijf exact nodig heeft? Deze whitepaper legt uit op welke basis je de beste keuzes maakt om de juiste software in huis te halen.