De meeste dromen zijn bedrog, maar een eigen zaak hoeft helemaal geen utopie te zijn. Dat bewees Pierre Rousseaux, gepassioneerd yogi en oprichter van de Brusselse yogastudio Yoga Room. Hij deed beroep op crowdfunding om zijn eigen droom – een toegankelijke yogastudio in het hart van Europa – uit te bouwen. Met succes: de investeerders zagen in een recordtempo een verdubbeling van hun investering, en Pierre… die timmert gemotiveerd verder aan zijn eigen bedrijf, dat inmiddels 30 medewerkers telt. Een verhaal dat onze aandacht trok. Daarom spraken we met Pierre zelf, en met Charles-Albert de Radzitzky, co-founder van MyMicroInvest, die er met zijn crowdfundingplatform mee voor zorgde dat de droom van Pierre werkelijkheid werd.
Een yogastudio in hartje Brussel
“Mensen hebben altijd wel een excuus om iets niet te doen”, begint Rousseaux. “Een excuus om niet aan yoga te doen, bijvoorbeeld: er is geen yogastudio in de buurt, het is er niet gezellig, de lessen vallen op een onhandig moment, noem maar op. Gedaan ermee. Ik bedacht de ideale yogastudio, waar zowel beginners als gevorderden terecht kunnen voor heel wat mogelijke yogavarianten. Een plek waar iedereen van zeven uur ‘s ochtends tot tien uur ‘s avonds welkom is om even aan de bruisende stad te ontsnappen en heerlijk tot rust te komen. Dat is wat ik heb gebouwd met Yoga Room.
“Crowdfunding was voor mij de uitgelezen manier om in contact te komen met lokale investeerders.”
Omdat ik zo lang in het buitenland heb gewoond, was mijn lokaal netwerk een beetje verwaterd. Crowdfunding leek me dan ook de uitgelezen optie om die banden terug aan te halen en om op een gemakkelijke manier in contact te komen met lokale investeerders.”
Equity crowdfunding
“Heel wat mensen zijn nog niet vertrouwd met crowdfunding. Zij die het kennen, denken spontaan aan Kickstarter of Indiegogo, waar je een som geld investeert in ruil voor een prijs of de belofte dat jij als eerste het product in handen zal krijgen”, vertelt de Radzitzky co-founder van MyMicroInvest die met zijn crowdfundingplatform de ondernemersdroom van Pierre realiteit maakte. “Maar wat wij doen is helemaal anders. Bij equity crowdfunding investeer je geld in een of meerdere start-ups, en krijg je daarvoor het economisch voordeel van aandelen terug. Marktstatistieken wijzen aan dat slechts een à twee op de tien start-ups écht succesvol worden. Kies je goed, dan verdien je een mooi rendement, zit het tegen, dan ben je jouw investering helaas kwijt. Het is een toegankelijke manier van investeren, maar het blijft investeren. Daar zijn nu eenmaal risico’s aan verbonden. Het is als investeerder dan ook erg belangrijk om te diversifiëren”, aldus de Radzitzky.
“Equity crowdfunding is een toegankelijke manier van investeren, maar het blijft investeren. Daar zijn nu eenmaal risico’s aan verbonden.”
“We zien in Europa dat deze manier van investeren stilaan echt ingeburgerd raakt, en we profileren ons dan ook vol overtuiging als een investeringsplatform, met een paar sociale extraatjes. In de toekomst investeren we allemaal op deze manier, daar ben ik van overtuigd.”
Projecten worden zorgvuldig geselecteerd
Equity crowdfunding mag dan wel de volgende stap in de ondernemers-evolutie zijn, niet iedereen kan zomaar zijn hoed in de ring gooien. De Radzitzky legt uit: “Wij zijn een marketplace, en moeten dan ook objectief blijven in de selectie van onze projecten, maar er zijn wel enkele vereisten waar al onze ondernemers aan moeten voldoen. Zo vragen we aan potentiële deelnemers om een reeks documenten te verzamelen waaruit het bestaan van een vennootschap blijkt, evenals diens vroegere, huidige en toekomstige situatie. Bij Yoga Room konden we elk vakje zonder problemen afvinken, en een samenwerking werd al snel bewerkstelligd.”
Rousseaux bevestigt: “Ik had inderdaad zelf al een businessmodel opgezet, alle mogelijke projecties gedaan, een pand uitgezocht en nagedacht over de look en feel, de missie en de visie van mijn project. Ik was volledig klaar om potten te breken. Het resultaat: een extra kapitaalinjectie en een mooi onthaal in de Brusselse start-up scene.”
Eén aanspreekpunt en een sterke pitch
Een goede start-up begint met een goed idee, zoveel is duidelijk, maar heel wat ondernemers schrikken van de bergen administratie en planning die daarbij komen kijken. MyMicroInvest zorgt voor één centraal aanspreekpunt én coacht de ondernemers bij het aanspreken van potentiële investeerders.
“En gelukkig maar”, beaamt Rousseaux. “Ik werd erg goed geholpen bij het opstellen en het inoefenen van mijn pitch. Die heb ik overigens maar één keer moeten doen, voor een groot publiek van potentiële investeerders. Daaruit vloeide een mooie som geld waarmee ik tot vandaag met gemak verder kan.”
“Die pitches worden zo vaak onderschat”, weet de Radzitzky. “We krijgen heel vaak ingenieurs over de vloer met een fantastisch product. Die mensen gaan ervanuit dat hun product zó goed is dat het zichzelf zal verkopen. Helaas is niets minder waar. Om succes te boeken moet je zeker weten dat je product een plaats heeft in de markt, én dat het bovendien een lastig probleem oplost voor je potentiële klanten.
Wij helpen onze start-ups om de product-market fit goed te krijgen, nuttige contacten te leggen binnen ons netwerk en uiteraard ook om investeerders te vinden voor hun product. Naast onze particuliere crowdfunders moet er ook een traditionele durfkapitalist intekenen op het project. Maar op deze manier is het wel voor iedereen toegankelijk. We hebben de wereld van het durfkapitaal gedemocratiseerd.”
“Wij hebben de wereld van het durfkapitaal gedemocratiseerd.”
Ondernemen met hart
Verder vindt de Radzitzky dat passie de grootste vereiste is om een succesvolle start-up uit de grond te stampen. En passie heeft Rousseaux, eigenaar van hun succesvolste start-up tot nu toe, duidelijk ten over: “Ik ben gewoonweg verliefd op yoga”, vertrouwt hij ons toe. “Yoga is er voor iedereen. Er zijn zoveel varianten met elk hun eigen functie. Sommige zijn pittig, andere weer rustgevend, maar ze hebben alle het doel om mensen te laten herbronnen en hen terug voeling te geven met hun innerlijke zelf. Als je gepassioneerd bent door iets, doe er dan iets mee. Gooi je hart op tafel! Mensen appreciëren dat, echt waar.
“Als je gepassioneerd bent door iets, doe er dan iets mee. Gooi je hart op tafel!”
Toen ik na acht jaar in Shanghai terug naar België kwam, wist ik gewoon dat ik met Yoga Room een lokale nood kon invullen. Ik heb er geen seconde aan getwijfeld. Ik ben zo trots om te kunnen zeggen dat de investeerders hun investering in een recordtijd verdubbeld zagen - een unicum in België, en zelfs in Europa geloof ik -, dat ik heel wat getalenteerde mensen aan een job heb geholpen, en dat ik zoveel hulp heb gekregen van de community.”
De Radzitzky legt uit hoe dat komt: “Ik kan mensen alleen maar aanraden om rationeel te investeren en investeringen te diversifiëren, maar van zodra ze dat gedaan hebben, scharen supporters van het eerste uur zich als een blok achter hun initiatief. Zij hebben er namelijk veel baat bij dat de start-up die ze steunen een groot succes wordt. Dankzij de kracht van communities en social media worden zij zo stuk voor stuk brand ambassadors, en dat helpt echt bij de lancering van een nieuwe dienst of product.”