bron: shutterstock.com
“Preparation is key,” en dat is niet anders als je droomt van een geslaagde crowdfundingcampagne. Maar waar moet je als ondernemer-in-spe allemaal rekening mee houden voor je overgaat tot de lancering van je campagne? Michiel Van Hove, business developer bij het crowdfundingplatform Hello crowd!, legt uit.
1. Neem genoeg tijd om je campagne grondig te plannen
Hello crowd! is een crowdfundingplatform dat ondernemers persoonlijk begeleidt tijdens hun traject. Het platform noteert een slaagpercentage van 64 procent, mede dankzij deze persoonlijke begeleiding. “De voorbereiding is daar één van de cruciale pijlers in,” zegt Michiel Van Hove. “We raden onze klanten aan om zeker 1 tot 3 maanden op voorhand aan de voorbereiding van de campagne te beginnen. Hoe beter voorbereid, hoe hoger de slaagkansen.”
2. Het belang van een werkend prototype
Zo is het cruciaal dat er al een prototype voorhanden is van je product of dienst voor je er een crowdfundingcampagne voor lanceert. Dit om eventuele productieproblemen, fabricagefouten en andere missers al achter de rug te hebben voor je het grote publiek moet overtuigen van je product of service. “Bij Hello crowd! nemen we enkel campagnes aan die al een prototype kunnen voorleggen,” zegt Van Hove. “Het is een absolute vereiste. Op die manier kan je je als ondernemer volledig focussen op de crowdfunding. Een crowdfundingcampagne heeft zowel een emotionele als fysieke impact, dus je kan je best 100% focussen op je campagne. En natuurlijk ook genieten van de rollercoaster die zo’n persoonlijk project kan betekenen.
3. Schets het financiële plaatje realistisch in
Dan begint het grote voorbereidende werk: eerst en vooral het financiële plaatje schetsen. “Hoeveel geld is er precies nodig, en waar gaat het geld precies naartoe? Als ondernemer moet je hier natuurlijk perfect van op de hoogte te zijn.” aldus Michiel Van Hove. “Vervolgens raden we klanten aan om een overzicht te maken van hun uitgebreide netwerk: ‘wie zijn mijn vrienden, familie, kennissen die me mogelijk kunnen steunen, en op welk e-mailadres kan ik hen bereiken?’’ Die simpele oefening kan in de eerste dagen van je crowdfundingcampagne het verschil maken tussen succes of flop. Want als je je dichte netwerk al achter jou krijgt, zal het grote publiek veel sneller volgen.
4. Denk na hoe je jouw verhaal gaat vertellen
Dan breekt het luik van de storytelling aan: hoe ga je als ondernemer voorstellen aan het grote publiek? En wat krijgen gulle gevers in de plaats voor hun bijdrage? “Niet alleen moet je goed nadenken welke informatie je allemaal gaat zetten in de begeleidende tekst van je campagne,” zegt Van Hove, “we raden ook aan om de beloning voor funders creatief aan te pakken. Mensen moeten goesting krijgen om te investeren in jouw grote droom. Dat kan enkel als je met een sterk en uniek verhaal naar buiten komt. Niet alleen met het product of de dienst die je aanbiedt, maar ook met hoe je als ondernemer in het leven staat, wat je precies wil bereiken met je bedrijf, hoe verrassend de return voor je publiek is...” Van Hove denkt aan een campagne van het bekende Punch Powertrain Solar Team, een ploeg ingenieursstudenten van KU Leuven. Zij nemen binnenkort deel aan de World Solar Challenge in Australië. “Hun volledig op zonne-energie rijdende auto heeft natuurlijk al miljoenen gekost, maar met de laatste bijdrage van het publiek willen ze nog nét iets lichtere velgen kopen. Op die manier willen ze Vlaanderen ook betrokken maken bij de race. De 2 jonge mannen zijn achter de schermen al 4 maanden bezig met hun crowdfundingcampagne voor te bereiden. Ik heb dan ook een goed oog in hun kans op slagen: wie zijn campagne ademt, slaagt.
Hello crowd! raadt crowdfunding-gegadigden aan om ook een filmpje op te nemen waarin ze zichzelf en hun project voorstellen. “Zo leert het publiek jou kennen en kan je hen nog makkelijker overtuigen van je boodschap.”
5. Stop genoeg tijd in je communicatieplan
Bereid vooraf al enkele boodschappen voor voor alle kanalen: e-mail, sociale media, flyer,… Op die manier beperk je je werk tijdens de campagne. Michiel Van Hove is tijdens de campagne het aanspreekpunt om de projecteigenaar te helpen in zijn/haar communicatie. De ondernemer moet toch zeker 2 keer per week communiceren op sociale media wanneer de campagne loopt. Het is beter dat alle communicatie op voorhand vastligt: zo vermijd je heel wat stress op het moment zelf. Natuurlijk mag er hier en daar zeker ook eens afgeweken worden van het communicatieplan, wij willen spontaniteit ook de kop niet indrukken.”
Wanneer de campagne voor de deur staat, rest er de ondernemer in kwestie nog maar een handvol taken: een Facebookpagina aanmaken voor het project, en eventueel een Instagram-account, zonder evenwel al van de daken te gaan schreeuwen. “En tot slot is er de organisatie van het lanceringsevenement,” zegt Van Hove. “Dat organiseer je best in intieme kring, met vrienden en familie. Nodig hen ruim op tijd uit, en stuur een 2-tal weken voor het evenement nog een reminder. Uitnodigen doe je hen via mail, of via een besloten evenement op Facebook. Het blijft erg belangrijk om niet vanaf dag 1 online te beginnen roepen over je campagne.
Klaar om jouw crowdfunding campagne op te starten? Neem dan snel een kijkje op de website van Hello crowd!