Het geheim van goed vindbare content zit hem in de SEO-vriendelijkheid van je webcopy. Wil je daar ook meer conversie uithalen, dan komt het erop aan de boodschap voldoende relevant en vlot leesbaar te maken. Bloovi sprak met Kyrill Poelmans, co-founder van Webtexttool dat het schrijven van zoekmachinevriendelijke en conversieverhogende teksten heel toegankelijk maakt, ook voor mensen die daar minder in bedreven zijn. “Bezoekers van een website willen heel snel informatie tot zich nemen, daarom is het zo belangrijk dat een webtekst makkelijk scanbaar is voor de lezer. En een vlotte leesbaarheid helpt daarbij.”
Geen copy-paste verhaal
“Doorgaans zie je mensen webcontent aanleveren, zonder echt rekening te houden met de basisprincipes van online schrijven”, meent Kyrill Poelmans. “Het is echter niet door een tekst uit de brochure wat te gaan indikken dat je ineens ook goede online content hebt. Vandaar mijn advies om er zeker geen copy-paste verhaal van te maken want schrijven voor het web of voor print, dat zijn twee aparte disciplines!”
Bezoekers van een website willen doorgaans heel snel de informatie tot zich nemen. Dat maakt dat ze een tekst niet echt lezen, maar eerder scannen door op zoek te gaan ankerpunten. "Die creëer je door voldoende witruimtes, kopjes, opsommingen, enzovoort, in het artikel te voorzien. Al deze elementen zorgen ervoor dat de content overzichtelijker en beter scanbaar wordt doordat deze goed verdeeld is in kleine stukjes die uitnodigen om snel te lezen.”
"Bezoekers van een website willen heel snel informatie tot zich nemen. Dat maakt dat ze een tekst niet echt lezen, maar eerder scannen aan de hand van ankerpunten"
Aantal basisprincipes
“Er zijn een aantal regels die een online copywriter constant in het achterhoofd dient te houden”, zegt Poelmans. “Zoals heel goed weten voor wie je schrijft, en hoe je jouw doelgroep met aantrekkelijke webteksten steeds dieper in de funnel kan trekken.”
“Want naast het feit dat een zoekmachine de content goed moet begrijpen zodat je vindbaar wordt op de relevante zoektermen, is het nog de bedoeling dat ook dat de conversie op je website de hoogte ingaat. Je wil dat de bezoeker iets koopt, iets leest, zich aanmeldt voor de nieuwsbrief, je artikels gaat sharen, en ga zo maar door.”
Hij somt een aantal eenvoudige, hapklare tips op die helpen om een vlotte, leesbare schrijfstijl te ontwikkelen. “Het zijn stuk voor stuk basisprincipes die ertoe leiden dat de lezer altijd maar dieper in je artikel duikt en op een gegeven moment ook effectief gaat converteren.”
- Zorg er daarom voor dat je de tekst logisch opbouwt, vertrekkend vanuit de koptitel en tussenkopjes
- Gebruik geen al te lange alinea’s waardoor de content goed te scannen is
- Vermijd formeel taalgebruik: schrijf bijvoorbeeld ‘door’ en niet ‘als gevolg van’
- Voorzie voldoende witruimte in de tekst zodat die kan ‘ademen’ en er overzichtelijk uitziet
- Schrijf in korte zinnen en in een actieve vorm, wat zorgt voor een vlottere leesbaarheid
- Met een pakkende titel en goede inleiding maak je mensen zodanig nieuwsgierig dat ze ook de rest van de tekst gaan lezen
- Opsommingstekens zorgen ervoor dat de lezer snel inzicht krijgt in de essentie van de boodschap
- Te veel bijvoeglijke naamwoorden maken een tekst schreeuwerig en ook minder geloofwaardig. Gebruik je echter weinig of geen bijvoeglijke naamwoorden, dan wordt het allemaal wat droog en saai.
- Gebruik van jargon en interne afkortingen is zeker af te raden omdat het lezers afschrikt. Schrijf steeds in de taal van je doelgroep.
Geautomatiseerde leesbaarheidsanalyse
Voor iemand die op heel regelmatige basis wervende webteksten schrijft, is bovengenoemde uiteraard gesneden koek. Maar anderen die niet dezelfde ervaring hebben, zijn veel minder vertrouwd met deze tips & tricks. Dat beseft ook Kyrill Poelmans. “Vandaar dat we recent een nieuwe functionaliteit aan Webtexttool hebben toegevoegd, zodat het een vlot leesbare tekst wordt die zorgt voor meer conversie op je website. Met behulp van een geautomatiseerde leesbaarheidsanalyse wordt de tekst van a tot z gescreend en gaat de tool op basis daarvan realtime suggesties doen die men vervolgens direct in de editor kan toepassen. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde algoritmes. Je kan bijvoorbeeld zelfs vaststellen of je tekst beter gelezen werd door mannen of door vrouwen.”