De evolutie van e-commerce in ons land is een veelbesproken topic. Online shopgedrag lijkt in de lift te zitten, terwijl er ook lichtjes aan de wetgeving wordt gesleuteld. Maar hoe staat het nu écht met het Belgische e-commerce? Bloovi-redactrice Magali De Reu vroeg het aan Sven De Waele, Director Product & E-commerce bij speelgoedwinkel Fun en spreker op het event Meet Magento Belgium.
#1 We hebben meer rolmodellen nodig
De Waele lijkt het optimistische statement dat België grote stappen zet op vlak van e-commerce niet te beamen. “De evolutie is eigenlijk verwaarloosbaar als je vergelijkt met pakweg Nederland”, vindt hij. “Dan zie je dat we echt achterop hinken." Daar zie je spelers zoals Bol.com en Coolblue furore maken, terwijl de enige noemenswaardige Belgische partij waarschijnlijk Vente Exclusive is. En dan nog zijn zij de middenmoot - de Nederlandse shops zijn bij de Belgische consument een pak bekender.”
“De middelen worden aangereikt, maar het is aan de durvers om ze te benutten en het voortouw te nemen”
Een gemiste kans, en De Waele stelt dan ook dat de weinige toonaangevende e-commercespelers een voortrekkersrol moeten innemen. “We hebben meer rolmodellen nodig die de drempel om aan online handel te doen wegnemen”, licht hij toe. “Een speler zoals Vente Exclusive zou volgens mij veel meer aan PR mogen doen. Anderzijds hoop ik ook nog steeds op ondernemers die wat met e-commerce gaan doen.”
Toch is er ook nog ruimte voor een positieve noot. De Belgische immature onlinemarkt maakt dat er nog flink wat plaats is om nieuwe e-commerce initiatieven te proberen. “Er zijn al heel veel tools op de markt gekomen waarmee je zelf je online shop in elkaar kunt boksen”, laat De Waele weten. “Ook kun je aan een redelijke prijs de nodige beveiliging voorzien. De middelen worden aangereikt, maar het is aan de durvers om ze te benutten en het voortouw te nemen.”
#2 Belgisch e-commerce is niet aantrekkelijk genoeg
Door het eerder ongunstige karakter van e-commerce verdwijnt een groot deel van de koopkracht naar andere landen. Of zo gelooft De Waele: “Er vindt heel veel cross-border verkoop plaats, waardoor ook een groot stuk van de e-commerce jobs verdwijnt. In andere landen zijn er veel meer vacatures voor bijvoorbeeld orderpicking. Maar wij zitten nog steeds met die hoge loonkost. Het enige stuk van de keten dat ons land wél nog heeft, is het bezorgen van het pakketje. Maar ik ben al tevreden dat er stappen worden genomen - kijk maar naar Alexander De Croo die vorig jaar de wet rond nachtarbeid voor e-commerce aanpaste.”
“Consumenten hebben steeds strengere verwachtingen rond levertijden”
Anderzijds is ondernemerschap in e-commerce op Belgische bodem een stuk minder aantrekkelijk, waardoor die bovenvermelde rolmodellen achterblijven. “Ondernemen zonder het e-commerce luik is al een administratief gedoe op zich”, gaat De Waele verder. “Je moet zoveel in orde brengen om aan de vereisten en de wetgeving te voldoen. Zelf hebben mijn vriendin en ik vorig jaar een webshop rond dierenvoeding en -accessoires op poten gezet. Naast het papierwerk en een bezoekje aan de notaris moesten we ook de leveranciers overtuigen om aan boord te komen. Ik heb gemerkt dat die laatsten daar redelijk weigerachtig tegenover staan. Terwijl het in tijden van nieuwe klantnoden wel degelijk nodig is dat elke partij op die trein springt. En dan heb ik het niet over gewoonweg het lanceren van een online shop, ook de verwachting omtrent levertermijnen neemt toe. Bij bol.com zie je vandaag de optie ‘voor 22u00 besteld, morgen geleverd’. Wel, we evolueren naar een tijdperk waarin ‘nu besteld, binnen 2 uur geleverd’ de realiteit wordt.”
#3 Fysieke winkels verdwijnen niet: we moeten ons focussen op omnichannel
Ondanks de snel veranderende en digitale verwachtingen van de Belgische consument, gelooft De Waele dat fysieke winkels niet van de kaart zullen worden geveegd. “Voor mij zullen ze altijd een aanvulling zijn van webshops”, knikt hij. “Ik blijf er wel van overtuigd dat e-commerce op termijn goed zal zijn voor 20 tot 30% van de omzet in de retailsector. En wanneer het offline koopgedrag bijgevolg daalt, dan komen er opnieuw een aantal jobs in het gedrang. We mogen niet vergeten dat het hele offline verhaal - zeker in retail - veel minder wendbaar is. Dat zien we zelf ook bij Fun: we hebben veel vaste kosten. Het enige waarin je dan kunt terugschroeven, is het personeel.”
“Als omnichannel speler heb je degelijke software nodig om relevant te blijven”
Om hierop in te spelen, moeten bedrijven volgens De Waele meer inzetten op een omnichannel aanpak. “Offline en online transacties zijn dikwijls naadloos met elkaar verbonden”, gelooft hij. “Onze klanten doen bijvoorbeeld vaker aankopen op de webshop, maar kiezen ervoor om die af te halen in een fysiek winkelpunt. In het najaar lanceren we daarbovenop de mogelijkheid om online te reserveren en dan offline te betalen én af te halen. En weldra lanceren we onze gepersonaliseerde kortingscodes, die zowel online als in de winkel kunnen worden verzilverd. Zulke omnichannel acties vereisen natuurlijk een degelijke IT, want er komt veel communicatie tussen softwaresystemen bij kijken. Maar we hebben ze nodig om als retailer onze relevante positie te behouden."
Benieuwd naar het volledige omnichannel verhaal van Fun? Kom dan op 26 en 27 september naar Meet Magento te Brussel*, en laat je inspireren door de tips & tricks van Sven De Waele!
**Meet Magento werd mogelijk gemaakt dankzij Mollie en Adyen