© Pailin S. Kulvong/Getty Image
De meest paradijselijke plek op aarde? Blijkbaar is dat de Australische kustplaats West Perth. Niet volgens een of andere toeristische gids maar op basis van 69 objectieve criteria, bepaald door machine learning algoritmes. Data scientists van SAS, marktleider in business analytics software, verwerkten gigantische datavolumes uit meer dan 1.100 openbare bronnen. Ze deden dat in het kader van het project ‘Paradise Found’ dat als doel heeft de mogelijkheden van data-analyse en machine learning beter bekend te maken bij een breder publiek. “Als we de adoptie van deze nieuwe technologieën willen versnellen, is het cruciaal dat we voldoende draagvlak creëren bij een grote groep mensen. De kennis mag niet beperkt blijven tot een selecte groep van datawetenschappers”, zegt Michel Philippens, Customer Solution Manager bij SAS.
5 miljoen datapunten
De zoektocht naar de leukste plek op aarde? Hoe begin je daar in godsnaam aan. Dit keer was het alleszins niet op basis van vooraf gedefinieerde criteria, zoals bij de meeste marktonderzoeken. “Het moest een puur analytisch onderzoek worden en geen zoveelste top tien van leukste steden ter wereld”, verduidelijkt Philippens. “Ons startpunt was zoveel mogelijk gegevens verzamelen, die we haalden uit ruim 1.100 open databronnen: stadsstudies, sociale media, bekende review sites, geodata services en duizenden statistische databases van internationale organisaties zoals UNESCO en WTO. Alles samen resulteerde dat in circa 5 miljoen datapunten over net geen 149.000 steden in 193 landen.”
“Data scientists filterden alle verzamelde data op kwaliteit en relevantie, hebben deze ook gestructureerd en verwerkt om vervolgens de belangrijkste objectieve maatstaven voor levenskwaliteit in steden te laten bepalen door machine learning algoritmes.”
Hieruit werden de 69 belangrijkste criteria afgeleid en 8 categorieën geïdentificeerd: ‘Opleiding en carrière’, ‘Familie’, ‘Cultuur’, ‘Natuur’, ‘Veiligheid en infrastructuur’, ‘Kosten van levensonderhoud’, ‘Restaurants en winkels’ en ‘Gezondheid’. West Perth, een badplaats in Australië, behaalde de hoogste score.
Paradise Configurator
“Ga je die verschillende dimensies toepassen op ons land, dan blijkt dat steden als Brussel en Antwerpen zeer goed scoren op vlak van sport en culturele events, waaronder muziekfestivals. Daarnaast heb je in België regio’s zoals de Ardennen waar het aantal vierkante meters natuur per inwoner behoorlijk hoog ligt. Kortom, voor iemand die veel van cultuur houdt en ook graag de natuur induikt, is België the place to be.”
Uiteraard is niet elk criterium voor iedereen even belangrijk, elkeen heeft zijn eigen voorkeuren. “Om die reden ontwikkelden we een data product, de Paradise Configurator, waarbij mensen aan elk van die acht dimensies zelf een waarde toekennen en zo hun persoonlijke stukje paradijs op aarde ontdekken.”
Kennis voor groter publiek toegankelijk maken
Philippens noemt Paradise Found een heel toegankelijke toepassing van big data analytics, die het verstaanbaar maakt voor een breed publiek. “Dat is belangrijk als je voldoende draagvlak wil creëren voor de adoptie van die nieuwe technieken en tools”, klinkt het. “De kennis mag met andere woorden niet beperkt blijven tot een select groepje van data scientists.”
"Met behulp van machine learning, artificiële intelligentie en advanced analytics kan de productiviteit op de werkvloer enorm verhoogd kan worden."
De hele marketingcampagne staat in teken van die ene boodschap: dat je met data analytics heel veel problemen - zowel bedrijfsmatig als maatschappelijk - kan oplossen. Steeds volgens hetzelfde stappenplan: eerst zoveel mogelijk data verzamelen, daarna de kwaliteit daarvan inschatten en verbeteren, om vervolgens de relevante data te centraliseren, structureren, verwerken en analyseren. “Het toepassen van machine learning betekent dat je patronen in de data probeert te herkennen en verbanden gaat leggen”, aldus Philippens. “Een laatste stap is het operationaliseren. Van zodra je een product ontwikkelt, dien je dat hele proces van data-analyse op recurrente basis uit te voeren. Wie bijvoorbeeld onze Paradise Configurator gebruikt, verwacht dat de achterliggende data regelmatig gerefresht wordt en dat er af en toe ook nieuwe karakteristieken bij komen.”
Positief verhaal brengen
Philippens is ervan overtuigd dat met behulp van machine learning, artificiële intelligentie en advanced analytics de productiviteit op de werkvloer danig verhoogd kan worden. “In principe kan je daar elke microbeslissing in de organisatie mee verbeteren: bijvoorbeeld welke machines moeten worden vervangen of zijn stilaan aan onderhoud toe of met welke parameters ga je de productielijn optimaliseren.”
“Zelfs maatschappelijke vraagstukken, zoals mobiliteit of veiligheid, kunnen makkelijker ontward worden met data-analyse, met respect voor de privacy van burgers. Denk aan het vroegtijdig opsporen van crimineel gedrag en identificeren van terroristen of fraudeurs. Met behulp van data-analyse ga je ook sneller kunnen voorspellen wanneer het wegennet hersteld dient te worden. Om maar te zeggen dat de opportuniteiten van advanced analytics vele malen groter zijn dan de mogelijke bedreigingen.”
Adoptie op de schoolbanken
Want daar knelt volgens Philippens het schoentje. “Door de berichtgeving in de media komt het gebruik van big data vaak in een kwaad daglicht te staan doordat de privacy van de consument steeds weer in vraag wordt gesteld. Met onze marketingcampagne en een ludiek project zoals ‘Paradise Found’ willen we die negatieve perceptie ombuigen in een positief verhaal.”
In een ideale wereld wordt daar al in het onderwijs mee gestart, vindt hij. “Dan zou iedereen die later in het bedrijfsleven stapt of in een overheidsinstelling terecht komt op z’n minst al begrijpen wat de kernprincipes van data analytics zijn en weten hoe dit daadwerkelijk kan toegepast worden in het dagdagelijkse leven.”
Awareness vergroten
“Voor heel wat bedrijven is de grootste bottleneck niet de technologie maar de adoptie ervan”, vervolgt Philippens zijn betoog. “In veel organisaties zie je innovatieteams ontstaan die volop experimenteren met AI en machine learning maar finaal komen daar bitter weinig geoperationaliseerde data producten uit voort. Het zijn nochtans die toepassingen in de praktijk waarmee je impact creëert en awareness vergroot bij zowel business leaders als burgers.”
“De democratisering van technologieën als AI en machine learning is enorm belangrijk en gaat ervoor zorgen dat ook het grote publiek kennis maakt met de verschillende mogelijkheden. Een ludieke campagne als ‘Paradise Found’ moeten die awareness mee helpen vergroten.”