Het traditionele kantoorgebouw is dood en begraven. Onze traditionele werkomgeving is radicaal aan het veranderen, en start-up Workero wil een gamechanger zijn in die evolutie. Met Workero verhuren bedrijven hun onbenutte kantoorruimte aan de nieuwe generatie van ‘phygital nomads’. Die totaal nieuwe vorm van samenwerking drukt de vastgoedkosten voor bedrijven, dringt de files en de CO2-uitstoot terug, en geeft de innovatie en de creativiteit een stevige boost.
De zogenaamde phygital nomads – een samentrekking van ‘physical’ en ‘digital’ zijn de aanvoerders van de omwenteling in onze werkomgevingen. Hun motto: waar je bent, is waar je werkt.
“Het is een generatie die werkt waar en wanneer ze willen”, verduidelijkt Workero-oprichter Dirk Paelinck. “Ze willen geen uren meer verliezen in de file. De ene dag werken ze in Brussel, de andere dag in Antwerpen of in Gent. Soms hebben ze zin om een hele zondag door te werken, om vervolgens van maandag hun rustdag te maken. De grenzen van plaats en tijd zijn volledig aan het vervagen, en dat heeft een grote invloed op de traditionele werkomgeving.”
"De grenzen van plaats en tijd zijn volledig aan het vervagen, en dat heeft een grote invloed op de traditionele werkomgeving."
“In de Verenigde Staten is nu al 34 procent van alle werkende mensen self employed, tegen 2025 zal dat de helft van de werkende bevolking zijn. In Europa verloopt die evolutie nog trager, en in België gebeurt dat nog langzamer, maar ook wij zullen in de toekomst steeds flexibeler en totaal gedecentraliseerd werken. Daar is geen ontsnappen aan.”
Dirk Paelinck – die van Interoffices de nummer twee op de Belgische business center en co-workingmarkt maakte – gaat nu met Workero nog een stap verder. Bedrijven – van kleine kmo’s tot grote multinationals – verhuren leegstaande kantoorruimte – van een paar bureaus tot volledige verdiepingen – aan phygital nomads of andere bedrijven. In september wordt het platform en de bijhorende app gelanceerd, maar nog voor de echte start brandt oprichter Dirk Paelinck al van de ambitie. Hij ziet niet één, maar drie gaten in de markt voor Workero.
Kantoorruimte optimaal benutten
“Vastgoed is, na personeel, de grootste kost voor bedrijven. Leegstaande ruimte is weggegooid geld, en heel wat bedrijven gooien véél geld weg. Met onze corporate co-working geven we hen de kans om minstens een deel van die kost te recupereren. De ruimte is er toch, de voorzieningen zijn er, waarom zouden ze die niet ter beschikking stellen van andere grote en kleine bedrijven en hun medewerkers, van freelancers, van consultants die een werkplek zoeken. Soms voor een paar maanden of zelfs een paar jaar, soms voor een paar dagen, soms zelfs voor een paar uur of voor één vergadering.”
“De leveranciers blijven zelf eigenaar van de ruimte die ze verhuren, ze richten die zelf in. Workero garandeert de veiligheid, zowel fysiek als digitaal, van deze terbeschikkingstellers. En we stellen bepaalde kwaliteitseisen, want meer dan ooit – dat blijkt ook uit onderzoek – zijn mensen op zoek naar een inspirerende werkomgeving. Dat is naast het beperken van de pendeltijd vereiste nummer één voor de moderne werkmens.”
Files en uitstoot naar beneden halen
Brussel en Antwerpen horen bij Europa’s grootste filesteden, en ook andere regio’s in ons land slibben in sneltempo dicht. “Volgens The Society of Human Resource Management willen millennials nog hoogstens 30 minuten pendelen op een werkdag”, zegt Dirk Paelinck. “Door mensen de kans te geven om te werken waar ze zijn, kunnen we de files én de CO2-uitstoot drastisch terugdringen. Bedrijven springen mee op die trein. Ze moéten wel, want ze verliezen goede mensen en ze lopen talent mis als ze er niet in slagen om de pendeltijd radicaal naar beneden te halen.”
“Tegen 2020 willen we met Workero op 250 tot 300 verschillende locaties in het land werkplekken aanbieden. Niet alleen in de grote steden, maar ook in gemeenten met pakweg 20.000 inwoners, die evengoed heel wat phygital nomads tellen. Als je van Antwerpen naar Brussel rijdt en je in de file terecht dreigt te komen, zal onze app je gewoon naar de eerstvolgende afrit en de dichtstbijzijnde werkplek loodsen.”
Co-creatie en innovatie aanzwengelen
Workero wil meer doen dan kantoorruimte vullen, benadrukt Dirk Paelinck. “We willen een community bouwen van bedrijven en phygital nomads die knowhow delen en samenwerken. Natuurlijk kan je als bedrijf leegstaande kantoorruimte ter beschikking stellen van mensen die een werkplek zoeken, dat is de basis. Maar als je dat dan toch doet, waarom zou je dan niet meteen op zoek gaan naar mensen met kennis en ideeën die je bedrijf sterker kunnen maken? Die heroes, zoals wij ze noemen, zorgen voor een nieuwe vibe op de werkvloer. Of omgekeerd, waarom zou je als freelancer of als start-up geen werkplek zoeken bij een bedrijf waar je business-opportuniteiten ziet?”
“We hebben John van der Linden, voormalig Global Innovation Manager van Proctor & Gamble aangetrokken om die Workero-community te helpen bouwen. Neem nu een multinational als Proctor & Gamble, die volop aan het zoeken is naar manieren om plastic te vervangen door milieuvriendelijke verpakkingen. Als er nu een start-up bezig is met het ontwikkelen van een totaal nieuw soort verpakking, dan kan die toch nergens beter zitten dan bij Proctor & Gamble in huis? Hij kan de multinational helpen innoveren, en krijgt een voet tussen de deur bij een klant waar hij anders maar met heel veel moeite binnengeraakt. Dat soort co-creatie willen we met Workero aanzwengelen.”
Workero voert de revolutie aan
Workero wil een revolutie ontketenen in de manier waarop we werken. De start-up groeit razendsnel, en moest ook zelf nieuw digitaal talent aanwerven. De voorbije maanden deed Workero een beroep op partner Bloovi Me om de juiste digitale krachten te vinden.
"De tijd dat een projectontwikkelaar een mega kantoorgebouw optrok en die dan voor een eeuwigheid verhuurde aan twee of drie grote bedrijven, die is voorbij"
Dirk Paelinck is er zeker van: de kantoormarkt zoals we die de voorbije decennia kennen, is dood en begraven. “De tijd dat een projectontwikkelaar een mega kantoorgebouw optrok en die dan voor een eeuwigheid verhuurde aan twee of drie grote bedrijven, die is voorbij. De eindgebruiker zijn niet langer de bedrijven, maar de werkende mensen zélf.”
“Dat heeft ook verregaande gevolgen voor bedrijven. Millennials haten niet alleen het pendelen, ze verlangen ook een inspirerende werkomgeving. Geen saai kantoor, maar een gebouw met een fitnessruimte, met een restaurant, met een was- en strijkdienst, noem maar op. Geen enkel bedrijf kan dat op zijn eentje betalen, maar het kan wel als het de kosten deelt met andere bedrijven. Zelfs multinationals gaan hun grote hoofdkwartieren decentraliseren, en satellietkantoren delen met andere bedrijven. En met de nieuwe generatie van phygital nomads.”