De digitale marketingoplossing Joyn brengt consumenten en lokale handelaars samen, om zo customer loyalty te versterken en meer omzet te garanderen. Twee zaken die echter ondergeschikt zijn aan de grotere ambitie: gemeenschappen versterken. Nu wil Joyn ook merken betrekken in dit succesverhaal waar intussen al meer dan 7500 lokale handelaars aan meeschrijven.
De intentieverklaring van Joyn klinkt een beetje Bond Zonder Naam-achtig: consumenten, handelaars en overheden met elkaar verbinden in steden en gemeenten. Want daar leven en werken wij samen. En hoe beter en sterker we op die plaatsen met elkaar verbonden zijn, hoe beter we elkaar begrijpen.
“Lokale handelaars zijn nodig”, legt Koen Delvaux, CMO van Joyn, het in eigen woorden uit. “Neem ze weg en je krijgt een onaangename stad die alleen nog in het teken staat van wonen en werken. Terwijl het ook een plaats moet zijn om te genieten, te beleven en te ontdekken. Mensen gaan bovendien graag winkelen in een stadscentrum. Dat is al altijd zo geweest: reeds in de oudheid kwamen mensen samen op de fora om handel te drijven. Anders gezegd: handelaars brengen gemeenschappen bij elkaar.”
"Wij zijn ervan overtuigd dat lokaal shoppen veel beter de persoon uitdrukt die je bent"
“Daarom wil Joyn hen maximaal ondersteunen. Maar we doen het even goed vanuit de optiek van de consument. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat lokaal shoppen veel beter de persoon uitdrukt die je bent. Als je op Facebook deelt dat je in de stad een handtas hebt gekocht die gemaakt is van een gerecycleerde vlag, zal je veel meer jezelf tonen dan wanneer je vermeldt dat je online een in China geproduceerde handtas van drie euro op de kop hebt getikt. Het delen van ervaringen rond ter plaatse gekochte producten werkt stimulerend voor een gezond maatschappelijk weefsel.”
Digitale klantenkaart/app
Maar hoe wil Joyn lokale handelaars concreet ondersteunen? Antwoord: met een digitale klantenkaart/app waarmee klanten in verschillende handelszaken punten kunnen sparen en vervolgens beloond worden met kortingen of unieke voordelen in eigen stad of gemeente. Fijn voor de consument én een enorme troef voor de handelaar: hij verzamelt met Joyn vlot klantgegevens, kan gerichter communiceren naar zijn Joyn-community, trekt gemakkelijker nieuwe klanten aan én versterkt de klantenloyaliteit.
Viermaal bingo en bovendien 100 procent GDPR-proof. “Wij zijn namelijk heel preventief te werk gegaan”, verduidelijkt Koen. “Al twee jaar voor de lancering van GDPR vroegen wij consumenten welke boodschappen ze precies wensten te ontvangen en maakten wij hen duidelijk dat we hun aankoopgedrag in kaart zouden brengen. Dus elke Joyn-consument wéét dat hij of informatie op maat toegestuurd zal krijgen en ervaart dit dus niet als storend. Wel integendeel, want hij heeft er zijn toestemming voor gegeven en krijgt bovendien aanbiedingen gebaseerd op zijn koopgedrag. Ze zijn dus in se interessant voor hem.”
Shoppen voor het plezier
Maar is dat rotsvaste geloof in lokale handel wel gerechtvaardigd? Staat de ‘middenstand’ namelijk niet onder druk van grote shoppingcentra, baanwinkels en (vooral) online aanbieders? “Deels wel”, beaamt Koen, “maar het is belangrijk te benadrukken dat het bij die partijen in de eerste plaats om utilitair shoppen draait: je koopt er iets omdat je iets nodig hebt. Lokale handelaars hebben een unieke eigen USP: shoppen voor het plezier. Wij zijn ervan overtuigd dat mensen dat zullen blijven doen, het is aan de handelaars om daar meer dan ooit op in te zetten.”
"België is maar een zakdoek groot, waarom dan nog verder gaan opsplitsen en elkaar beconcurreren?"
“Zuiver verkopen heeft voor hen vandaag geen toegevoegde waarde meer, consumenten willen een ervaring, een beleving, een leuke namiddag in de stad. Joyn wil dat mee doen lukken en zich daarbij niet op de verschillende steden als aparte entiteit focussen: de digitale klantenkaart geldt in heel het land. Dat vonden wij vanaf het begin essentieel: de kaart moest voldoende kritische massa hebben. Bovendien geloven wij niet in het principe van ‘één stad, één kaart’: België is maar een zakdoek groot, waarom dan nog verder gaan opsplitsen en elkaar beconcurreren?”
Dat de missie geslaagd is, mag blijken uit het feit dat concurrenten dankzij Joyn zelfs gaan samenwerken. “Een bijzonder fijne vaststelling”, aldus Koen. “Zo zijn er in Hasselt twee restaurants met een wel heel bijzondere actie: als je tien keer het ene bezoekt, mag je als beloning gratis gaan eten in het andere. Niet meteen de slimste zet zou je op het eerste gezicht misschien denken. Maar door die actie versterken die twee handelaars net de link tussen de consument en de stad waar hij gaan eten is. Zodat hij sneller zal terugkomen, of andere mensen zal aanraden om er op bezoek te gaan. Dankzij Joyn kunnen wij dat soort acties bovendien perfect in cijfers vertalen, en we stellen vast dat die écht de omzet doen stijgen. Het is dus meer dan zomaar een mooi verhaal.”
Influencer marketing
Dat succes wil het nu doortrekken naar merken. “We willen duidelijk maken dat Joyn niet alleen een interessante marketingoplossing is voor kleinhandelaars, maar ook voor merken”, verduidelijkt Koen. “Want als ze partnerships aangaan met lokale handelaars, profiteren hun producten mee van de positieve customer experience die zij aanbieden. Een ervaring die de handelaar echter moeilijk in harde euro’s kan omzetten – als de prijs te hoog wordt, gaan mensen elders winkelen – tenzij hij een deal met een merk kan maken.”
Maar wat maakt die link tussen merk en lokale handel precies zo nuttig en lucratief? Waarom zouden grote namen hun producten niet via de geijkte kanalen blijven aanbieden? “Daarvoor moeten we vooral naar veranderende communicatie kijken”, legt Koen uit. “Vroeger zetten grote merken vooral massamedia in, maar dat werkt niet langer: vandaag wil de consument persoonlijk aangesproken worden – merken spelen daar onder meer op in via influencer marketing. Het mag duidelijk zijn dat lokale handelaars perfect in dat plaatje passen, omdat ze face-to-face met consumenten in contact komen en zo het verhaal achter het merk persoonlijk kunnen vertellen. Kortom, mensen krijgen de juiste boodschap in de juiste context. Bovendien kunnen die merken dankzij de app het aantal merkervaringen perfect bijhouden en zien welk kanaal, welke regio of welke actie het best werkt. En daar vervolgens verder op inzetten.”
Geen drempelvrees
Waar Joyn startte als een digitale klantenkaart met getrouwheidssysteem, is het dus uitgegroeid tot zoveel meer: naast een kanaal voor merken om rechtstreeks in contact te komen met individuele consumenten vormt het voor de ondernemer een allround en instapklare manier om aan digitale marketing te doen. “Wij noemen het digital marketing in a box”, verduidelijkt Delvaux. “Eén tool waarmee de handelaar nieuwsbrieven kan opstellen en uitsturen, geautomatiseerde campagnes opzetten, zijn return on investment per actie meten,...”
“We zien trouwens de digitale drempelvrees bij handelaars meer en meer verdwijnen. Waar wij in het begin telkens een consulent moesten sturen naar ondernemers die met Joyn wou starten, doen die dat nu volledig zelf online, aan de hand van de demovideo op onze website.”
Voor de consument geldt Joyn dan weer in toenemende mate als een soort city guide. “We noemen het de discovery-functie”, aldus Koen Delvaux, die dit met een voorbeeld illustreert. “Ik moest onlangs in Kortrijk zijn, een stad die ik totaal niet ken. Ik wilde daar ook iets eten en heb via de app en de comments van Joyn-gebruikers snel een authentieke frituur gevonden. Want als ik in een andere stad kom, heb ik geen zin om in een anoniem filiaal van een keten te gaan zitten. Ik wil een unieke, lokale ervaring die ik kan delen. En met Joyn lukt dat perfect.”
Ontdekken hoe Joyn jouw merkervaring naar een hoger niveau kan tillen? Registreer je dan hier voor meer info!