Nu steeds meer autofabrikanten elektrische wagens met zelfrijdende capaciteiten lanceren, lijkt de publieke opinie het erover eens: het is binnenkort gedaan met Tesla. "Toch is niets minder waar," weet innovatie-expert en nexxworks-partner Rik Vera die veranderingen binnen de autosector op de voet volgt. "Het herschrijven van de automobielsector kan binnen vijf jaar al geklonken zijn. Het zou wel eens kunnen dat Tesla in een uitgelezen positie zit om het laken naar zich toe te trekken," aldus Vera. Tijd om eens te polsen waarom dat zou is:
Meer weten over de toekomst van mobiliteit? Schrijf je in voor nexxworks’ ‘Future of Mobility tour - Silicon Valley' die in december 2018 doorgaat in San Francisco!
De toekomst van de auto? ACES
"Eigenlijk ben ik gepassioneerd door alles wat binnen automotive beweegt," legt Vera uit. "De reden daarvoor is simpelweg dat de innovaties binnen deze sector een grote impact hebben op tal van andere sectoren. Als de autosector zoals we die vandaag kennen uit elkaar valt, dan zullen de gevolgen voor banken, verzekeringen en mobiliteit in het algemeen gigantisch zijn."
"Ford & General Motors verkopen ontiegelijk meer auto's per jaar en toch is hun beurswaarde kleiner dan die van Tesla Motors. Op het eerste zicht lijkt het dus erg waarschijnlijk dat Tesla een zeepbel is die op knappen staan."
Als je je nu de wenkbrauwen fronst en denkt: hoezo, de autosector valt uit elkaar? Luister dan even mee... "De auto staat immers op het punt compleet te veranderen," legt Vera uit. "In de toekomst zullen de meeste wagens voldoen aan het ACES-principe (Autonomous, Connected, Electric, & Shared Vehicles, nvdr.)," aldus Vera. "Dat wil zeggen dat auto's zelfrijdend zullen zijn, constant verbinding hebben met het internet, over een elektrische motor beschikken en ook gedeeld worden met meerdere mensen. Dat beseft Tesla CEO Elon Musk als geen ander," weet Vera. "Daarom is de elektrische autofabrikant al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een dienst waar Tesla's, in plaats van stil te staan op een parking, een centje bij kunnen verdienen voor de auto-eigenaar, door bijvoorbeeld via Uber-ritjes autonoom uit te voeren."
Lineaire denkers zien Tesla als een zeepbel
"In België worden de aanstormende veranderingen in de automotive sector nog weggelachen. Het doet me helaas een beetje denken aan de periode waarin e-commerce in ons land ook werd gezien als een overwaaiende trend," vindt Vera. "Correct inspelen op deze aanstormende innovaties doe je door verder te denken dan traditioneel lineair denken," legt Vera uit. "Als je zo denkt dan lijkt het logisch dat Tesla een potentiële zeepbel is. Als je kijkt naar het aantal verkochte auto's dan zat Tesla in 2017 op iets meer dan 100.000 verkochte auto's per jaar. Ford & General Motors verkopen ontiegelijk meer auto's per jaar (zo verkocht General Motors 10 miljoen auto's in 2016, nvdr.) en toch is de beurswaarde van deze bedrijven kleiner dan die van Tesla Motors. Het lijkt er dus op dat investeerders blindelings blijven investeren in de elektrische autofabrikant, zonder rekening te houden met de cijfers. Maar hier moet je dus net gaan kijken hoe het komt dat investeerders wél in het bedrijf van Elon Musk geloven," legt Vera uit. "Het valt perfect te verklaren als je verder kijkt dan je neus lang is."
"Terwijl de zelfrijdende auto's van GM, Ford, Mercedes en co vooral rondjes draaien op een afgesloten circuit, is Tesla al data aan het verzamelen op de openbare weg."
Waarom investeerders geld blijven pompen in Tesla
"Tesla verkoopt 100.000 auto's zonder marketingbudget, scoort duizenden online bestellingen in één weekend voor een auto waar amper details over bekend zijn en blijft elk jaar nieuwe automodellen lanceren. Kortom, dingen die investeerders kunnen appreciëren," glimlacht Vera. "Maar wat pas écht doorslaggevend is, is het feit dat Tesla over tonnen data beschikt. Zo is het merendeel van de Tesla's uitgerust met camera's, sensoren en radar waardoor het bedrijf over een pak aan data beschikt. Data dat kan gebruikt worden door zelfrijdende autosystemen. Terwijl de zelfrijdende auto's van GM, Ford, Mercedes en co vooral rondjes draaien op een afgesloten circuit, is Tesla al data aan het verzamelen op de openbare weg."
"Maar dat is niet alles," duidt Vera. "Ondertussen bouwt Tesla immers ook aan een collectief brein dat gevoed wordt door de data van alle Tesla-bestuurders wereldwijd. Hierdoor wordt niet de data van één chauffeur geanalyseerd, maar wel die van duizenden. Dat wil zeggen dat als er een obstakel is op de weg, auto's dat aan elkaar doorgeven. Daardoor behoren bruuske manoeuvres - en de vele ongevallen die daardoor ontstaan - tot het verleden, en je krijgt ook veel accuratere informatie over files, vertragingen of bepaalde weersomstandigheden op je traject. Bovendien zou Tesla ook andere constructeurs toegang kunnen geven (onder licentie) tot dat collectieve brein. Dankzij de voorsprong die het nu uitbouwt zijn er tal van opties voor het bedrijf van Elon Musk," klink het. "Daarnaast zou Tesla met die data ook in staat zijn om zelf verzekeringen op maat aan te bieden. Aangezien ze veel beter de risico's kunnen inschatten. Ook de verzekeringswereld is dus gewaarschuwd."
Steeds meer constructeurs maken de omslag
"Lineaire denkers die nu zelfrijdende auto's verre toekomstmuziek noemen beseffen amper hoe zo'n deeplearning mechanisme werkt. Zonde, want straks zal het sowieso gebeuren." Steeds meer andere constructeurs maken nu ook de omslag en zetten hard in op de technologie. Onlangs nog kondigde Daimler (het moederbedrijf van Mercedes-Benz nvdr.) aan dat het gigantische investeringen plant om zelfrijdende autotechnologie op grote schaal te kunnen uit te rollen. Elon Musk onthaalde de investering met open armen op Twitter. "Eigenlijk is het opmerkelijk dat veel van deze grote autocontructeurs pas laat inzien dat ze hier keihard op moeten inzetten," vindt Vera. "Zeker als je weet dat naast Tesla, ook Waymo (Google), Amazon, Uber en Apple druk aan het broeden zijn op plannen om de autosector en mobiliteit in het algemeen te disrupten."
"Als je moet inschatten wie het beste is uitgerust om de auto van de toekomst te bouwen, is de kans groot dat het Tesla zal zijn."
"Samengevat: als je niet lineair denkt, maar wel in termen van de auto van de toekomst (ACES), dan is het logisch dat investeerders zo laaiend enthousiast zijn over Tesla," aldus Vera. "Wellicht ook terecht als je weet dat de concurrentie over het algemeen pas in 2020 hun versie van de zelfrijdende auto zal lanceren. Als je moet inschatten wie het beste uitgerust zal zijn om de auto van de toekomst te bouwen, dan is de kans groot dat het Tesla zal zijn. Maar beweren dat Tesla dé overwinnaar zal worden, is volgens mij te voorbarig," vindt Vera.
"Er valt geen ontkennen aan dat Tesla in polepositie zit, maar toch blijft het afwachten op hét iPhone-moment binnen de automobielsector. Apple was niet de eerste met een smartphone, Spotify was niet de eerste streamingdienst en Facebook was niet het eerste sociale netwerk. Het is dus afwachten wie het hele dominospel in gang zal zetten...".
Meer weten over de toekomst van mobiliteit? Schrijf je in voor nexxworks’ ‘Future of Mobility tour - Silicon Valley' die in december 2018 doorgaat in San Francisco!