De klassieke secretaresse bestaat niet meer. Moderne meertalige professionals hebben er een pak taken en verantwoordelijkheden bij gekregen die verder reiken dan het bijhouden van agenda’s voor de manager of het typen van brieven. Hun takenpakket wordt alsmaar uitdagender. Dat is één van de redenen voor rekruteringsspecialist Secretary Plus om te transformeren tot Bright Plus. “De vlag dekte de lading niet meer”, legt CEO Linda Cappelle uit. “Met de naam Bright Plus zetten we in de verf dat we de veranderende arbeidsmarkt enthousiast omarmen én mee vorm willen geven.”
Secretary Plus startte 26 jaar geleden als rekruteringsbedrijf voor secretariaatsprofielen. De traditionele secretaresse die enkel de agenda van de manager bijhield en zijn brieven uittypte. Die bestaat vandaag niet meer, zegt Linda Cappelle. “De functietitel secretaresse komt minder en minder voor. De bacheloropleiding evolueerde vroeger al naar ‘Office Management’ en heet ondertussen ‘Business and Languages’. De functie is geëvolueerd naar een echte sleutelfiguur, die bedrijven doeltreffender en daadkrachtiger maakt.”
Bedrijven zoeken gespecialiseerde profielen, mensen die knowhow en ervaring hebben in specifieke domeinen zoals marketing, HR, sales,…
“Maar de evolutie gaat veel verder dan alleen maar de functietitel. Bedrijven zoeken gespecialiseerde profielen, mensen die knowhow en ervaring hebben in specifieke domeinen zoals marketing, HR, sales,… Wij zijn als organisatie mee geëvolueerd met de veranderende arbeidsmarkt en de gewijzigde vraag van onze klanten. Nog maar 16 procent van onze vacatures bij Bright Plus zijn pure managementassistentfuncties. De managementassistent of de personal assistent wordt vandaag vervoegd door sales assistant, customer service medewerker, HR assistent of project consultant.”
Digitalisering transformeert taken en verantwoordelijkheden
Een sterke talenkennis is de rode draad doorheen al die functies en rollen. “Dat is al meer dan 25 jaar onze niche: meertalige bedienden”, legt Linda Cappelle uit. “In een wereld die steeds sterker globaliseert, wordt die talenkennis alleen maar belangrijker.”
“Ook de digitalisering heeft de taken en verantwoordelijkheden getransformeerd. De repetitieve taken verdwijnen, managers hebben bijvoorbeeld softwaretools om hun agenda zélf snel en efficiënt te beheren. Dat is goed nieuws. De profielen die wij rekruteren, gaan vaker projectmatig werken. Ze moeten thuis zijn in CRM-systemen, in specifieke HR-systemen,… Hun werk is uitdagender geworden, de lat ligt hoger. Ze krijgen meer verantwoordelijkheden. De tijd van wachten tot de baas een opdracht uitdeelt, die is al lang voorbij. Tegenwoordig worden zij uitgedaagd om creatief en innovatief te zijn, om ownership op te nemen over de projecten die ze in goede banen helpen leiden.”
‘Vernieuwen zonder aan DNA te raken’
Bright Plus ging bij de naamsverandering niet over één nacht ijs, legt Linda Cappelle uit. “We hebben de nieuwe naam niet zomaar top down doorgedrukt. We hebben zowel bij onze klanten als bij onze kandidaten uitgebreid gepeild naar hun visie en wensen. Wat verwachten zij vandaag en morgen van een HR-dienstverlener? Hoe zien zij de arbeidsmarkt evolueren, en welke rol verwachten zij dat wij daarin spelen?”
“De ‘Bright’ in Bright Plus heeft een dubbele betekenis. We verwijzen naar Bright people, de getalenteerde en intelligente mensen waar we elke dag mee werken. Maar Bright drukt ook openheid en optimisme uit: Bright day, Bright future. Met de naamsverandering willen we onze toekomstvisie in de verf zetten. We zijn enthousiast over wat er morgen en overmorgen op ons afkomt, en we willen die veranderende wereld en die veranderende arbeidsmarkt zélf mee vorm geven.”
Ja, we veranderen van naam en evolueren in deze digitale tijden mee, maar we blijven trouw aan onze niche
De ‘Plus’ in de naam blijft behouden. “Dat was een no brainer”, benadrukt Linda Cappelle.“De Plus, dat zijn onze medewerkers. Zij zijn ons kapitaal. Zo willen we ook duidelijk maken dat ons DNA niet verandert. Ja, we veranderen van naam en evolueren in deze digitale tijden mee met de economie en de arbeidsmarkt. Maar we blijven trouw aan onze niche van meertalige professionals, en onze menselijke aanpak en werkwijze blijven dezelfde. Op deze manier verzoenen we de vernieuwingsoperatie met ons unieke DNA en behouden we de link met het verleden. En zo kwamen we dus tot de naam: Bright Plus.”
‘Attitude weegt zwaarder door dan hard skills’
De menselijke aanpak is de voorbije jaren nog belangrijker geworden om de juiste match tussen de klant en de kandidaat te vinden, merkt Linda Cappelle op. “We rekruteren vooral op basis van DNA. Bedrijven beseffen alsmaar meer dat attitude belangrijker is dan hard skills. Als er geen klik is en de kandidaat niet kan aarden in de bedrijfscultuur, dan krijg je dat veel moeilijker nog rechtgetrokken.”
“Wij testen altijd de talenkennis. Dat blijft natuurlijk een eerste cruciale graadmeter. Maar we nemen ook altijd een persoonlijkheidstest af, waar we in een persoonlijk gesprek ook nog eens dieper op ingaan. Stressbestendigheid, leergierigheid, wendbaarheid, communicatieve vaardigheden, initiatief nemen,… zijn door de digitalisering cruciale eigenschappen op de moderne arbeidsmarkt. Die breng je alleen maar in kaart met een persoonlijke aanpak, dat kan je onmogelijk overlaten aan een algoritme.”
Warme oproep aan politiek en onderwijs
Het belangrijkste obstakel waar Bright Plus tegenaan loopt, is de talenkennis van nieuwe kandidaten. “We zien het zwart op wit in de taaltesten die we afnemen bij schoolverlaters die zich bij ons inschrijven: de talenkennis gaat achteruit. Voor het Engels is er geen probleem, daar groeien jongeren in dit digitale tijdperk meer dan ooit mee op. Maar Frans en Duits zijn een groot probleem. Die talen spreken jongeren minder aan, maar de vraag van bedrijven naar talent met een goede kennis van het Frans en/of Duits blijft alleen maar groeien.”
“Ik wil dan ook een warme oproep doen aan de politiek en onze onderwijsinstellingen. Blijf investeren in de talenkennis van jongeren. Anders gaan onze bedrijven, onze arbeidsmarkt en onze economie daar de dupe van zijn.”
‘On top of things, een hele carrière lang’
Bright Plus mag dan wel een nieuwe naam zijn, het bedrijf zweert volgens Linda Cappelle bij langetermijnrelaties met klanten en kandidaten. “Bij de bedrijven waar we al lang mee samenwerken, hebben onze mensen aan drie woorden genoeg om te weten welk profiel ze zoeken. We kunnen heel snel de juiste match vinden.”
“Maar ook met onze kandidaten willen we een echte relatie opbouwen. We laten hen niet los als we hen ergens geplaatst hebben, dan begint ons werk eigenlijk pas. We gaan een lifelong career engagement aan. Dat wil zeggen dat we onze kandidaten de tools aanreiken om nog beter te worden: online opleidingen op ons leerplatform, webinars, content,... De arbeidsmarkt blijft evolueren, levenslang leren is een noodzaak. Wij geven onze kandidaten alle middelen om on top of things te blijven, hun hele carrière lang.”
Meer weten over Bright Plus en hun diensten? Neem dan snel een kijkje op hun website!