Voor een Belgische start-up is ons eigen land niet langer de markt: vandaag moet je je pijlen vooral op internationaal succes richten. Onder andere om die reden lanceert Ingram Micro haar wereldwijde Comet Competition. Die is gericht naar start-ups en isv’s (independent software vendors) die applicaties hebben ontwikkeld voor het IT-kanaal. Hoe het technologiebedrijf met deze internationale competitie jonge bedrijven wil helpen met impact maken? Bloovi sprak met Tim Huygen, Business Development Manager Cloud bij Ingram Micro.
Nieuwe generatie van technologiebedrijven ondersteunen
Al sinds 1 augustus kan je als start-up of independent software vendor (ISV) deelnemen aan de Comet Competition van Ingram Micro Cloud. De wedstrijd wordt voor een deel ondersteund door Microsoft, als onderdeel van de samenwerking tussen Ingram Micro Cloud en Microsoft for Startups. Dat laatste programma wil start-ups helpen bij de ontwikkeling van hun product en bedrijf, terwijl Ingram Micro Cloud met haar marktplaats een ecosysteem van kopers, verkopers en oplossingen biedt.
Runner-ups gaan naar huis met 50.000 dollar aan kapitaal, de lokale winnaars ontvangen maar liefst 100.000 dollar aan funding om hun go-to-market te versnellen
“We zijn marktleider in go-to-market innovatie, dus zoeken we actief naar vernieuwende manieren om de volgende generatie van technologiebedrijven te ondersteunen”, legt Tim Huygen, Business Development Manager Cloud bij Ingram Micro, uit. “Daarom hebben we de Comet Competition gelanceerd in verschillende landen: België, maar ook Nederland & Luxemburg, Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Israël, Colombia, Singapore, Zweden, de Verenigde Staten en nog veel meer. Zo kunnen we op wereldniveau high-potential start-ups en isv’s detecteren en hen verder helpen.”
Concreet vinden er gelijktijdig 16 regionale wedstrijden plaats over niet minder dan 5 continenten. Per land zal Ingram Micro telkens één winnaar en drie runner-ups selecteren, waaronder dus ook België. “Runner-ups gaan naar huis met 50.000 dollar aan kapitaal”, verduidelijkt Huygen. “Maar de lokale winnaars ontvangen ieder 100.000 dollar aan funding om hun go-to-market te versnellen. Vervolgens mogen zij in mei hun start-up of technologie presenteren voor de jury op Ingram Micro’s Cloud Summit in Miami. De uiteindelijk winnaar ontvangt 1 miljoen dollar cash. En toegang tot ons cloudplatform als distributiekanaal, natuurlijk. Belangrijk: wij vragen geen equity van deelnemende of winnende bedrijven.”
Focus op B2B bedrijven met innovatief én internationaal karakter
Ingram Micro houdt de drempel om deel te nemen aan de Comet Competition bewust laag genoeg. Wanneer we polsen naar het type bedrijf dat in aanmerking komt voor selectie, krijgen we geen waslijst van criteria te horen. Je moet als start-up of onafhankelijke softwareverkoper een B2B-product aanbieden dat bovendien innovatief is.
We merken dat start-ups vaak verkeerdelijk denken dat wanneer ze een sterke softwareoplossing hebben, de klanten vanzelf zullen komen. Dat is vaak niet het geval is
“Het gros van de B2B start-ups heeft een disruptief product ontwikkeld dat veel pijnpunten van hun doelmarkt kan wegnemen”, meent Huygen. “Veel van hen hebben het potentieel om pakweg de volgende Spotify of Netflix te worden in de professionele markt. Maar helaas schuilt de echte uitdaging in het feit dat zo’n disruptief of innovatief product niet volstaat om de wereld te veroveren. We merken dat start-ups wel vaker verkeerdelijk denken dat, eens ze een sterke softwareoplossing hebben ontwikkeld, de klanten vanzelf zullen komen. Tot ze plotsklaps beseffen dat het niet het geval is. In sommige gevallen is het al te laat om het tij te keren, want voor ze het goed en wel beseffen, hebben de concurrenten de markt voor zich gewonnen. En die is groter dan ooit: vandaag de dag kan elke speler uit gelijk welk land je nieuwe rivaal zijn. Daarom letten we bij de selectie ook op internationale ambities.”
Betere distributie, geoptimaliseerde cashflow
Het is inderdaad algemeen geweten dat een trage go-to-market of een gebrek aan distributiemiddelen voor bedrijven de doodsteek kan betekenen. Huygen is ervan overtuigd dat Ingram Micro Cloud, die winnende start-ups en isv’s op haar platform zal vertegenwoordigen, zulke hindernissen kan wegnemen. “Zo bieden we start-ups en isv’s een indirect distributiekanaal waarmee ze zichzelf differentiëren”, verklaart Huygen. “We hebben 48.000 resellers wereldwijd, en bereiken in totaal 2 miljard potentiële eindklanten.”
Met die cijfers in het achterhoofd, biedt het cloudplatform met andere woorden ook opportuniteiten voor bedrijven die dan weer wél tijdig hebben geïnvesteerd in go-to-market, sales, marketing en distributie. “Jonge bedrijven hebben de neiging om in hun enthousiasme veel geld te besteden aan verkopers of dure campagnes te voeren”, beseft Huygen. “Tot ze soms moeten vaststellen dat de rekening sneller leegloopt dan ze wordt gevuld. Door deel te nemen aan de Comet Competition, verhogen start-ups en isv’s hun kans om toegang te krijgen tot nieuwe markten over de hele wereld, ook blijven ze via ons platform verzekerd van regelmatige inkomsten.”
Bewezen succes
Bij Ingram Micro verkopen ze in elk geval geen gebakken lucht. Ook Belgische start-ups, waaronder Teamleader, gebruiken het Ingram Micro Cloud platform om hun distributie te maximaliseren.
“Vorig jaar won de Amerikaan Arun Budiri met Pixm de Comet Competition”, vertelt Huygen. “Dat is een vernieuwend cybersecurity product dat gebruik maakt van AI, deep learning en computer vision om phishing-aanvallen realtime te detecteren. Onlangs liet Arun ons weten dat hij direct impact heeft gezien van de bekendheid en de opgedane resources. Hij noemt de wedstrijd de ‘nucleaire brandstof’ die zijn bedrijf nodig had. Hun team van drie man kreeg duizenden potentiële klanten erbij terwijl ze bijna geen kosten maakten voor klantacquisitie.”
Start-ups en isv’s die in de voetsporen willen treden van Pixm, kunnen volgens Huygen hun kansen vergroten door veel aandacht te besteden aan de user experience van de applicatie die ze hebben ontwikkeld. “Tegen 2022 zullen 85% van alle eindklanten hoofdzakelijk SaaS-oplossingen gebruiken”, klinkt het. “Dan is een optimale gebruikerservaring het Olympisch minimum, daar gaan we prat op.”
Wil jij naar huis gaan met de prijzenpot van 100.000 dollar? Neem dan snel een kijkje op de website van de Comet Competion en ontdek hoe.