Wat internetgoeroes en bloggers ook mogen beweren, de manier waarop Google vandaag werkt, is nog steeds gebaseerd op zoekwoorden en -zinnen. Als je die niet serieus neemt, zal je nooit écht domineren in Google. Dat is de boodschap van Michel Tassent, zaakvoerder van web-architectenbureau Diggle en oprichter van Winnen met Zoekwoorden. “Het is zo simpel om bovenaan in Google te staan, zolang je maar de juiste methodes hanteert.”
Tassent mag zich met recht en rede internetpionier noemen: in de jaren 90 bouwde hij achtereenvolgens de eerste Belgische restaurant-, hotel-, jongeren-, stads- en vrijetijdwebsite. Met het Snacit-webplatform, een CMS- en clouddienst avant la lettre, kon hij dan weer websites opzetten in een cloud en via deze weg ook beheren. De tijd die daarvoor vrijkwam, gebruikte hij voor de ontwikkeling van een methodologie om te scoren in zoekmachines. De afgelopen 20 jaar hielp hij meer dan 1.000 klanten om bovenaan in Google te komen. Onder zijn klanten vinden we naast grote bedrijven zoals Proximus, Dovy Keukens, Roularta, Cool Cat, LightSheer en CWS-Boco ook honderden kleine bedrijven, die dankzij zijn kennis succesvol konden groeien. De inzichten die hij zo opdeed, wil hij nu delen met het grote publiek. Dit via SEO seminars in verschillende provincies en een gloednieuwe website.
“Je website mag er nog zo fantastisch uitzien, je hebt er weinig aan als niemand de weg ernaartoe vindt”, begint hij zijn verhaal. “Daarom zijn zoekwoorden en -zinnen cruciaal. Ze vormen de fundering of blauwdruk van je website en moeten verwerkt worden in metadata, snippets, URL’s, titels, subtitel, koptekst, media, navigatie, copy, call-to-action, interne en externe links,… Alles op je website moet kunnen herleid worden tot die zoekwoorden, die de basis vormen. Zit die basis goed, dan zal je website lange tijd voor jou werken.”
“Helaas denken nog te weinig bedrijven en webbureaus daar over na: ze creëren eerst wat mooie templates en pas daarna de content, die zich naar die templates te buigen heeft. SEO wordt al te vaak als een bijproduct behandeld: de webdesigner levert het aan omdat de klant het vraagt, maar geeft het niet de volle aandacht die het verdient en ook nodig heeft. Ik schat dat 90 procent van de bedrijven zoekwoorden nog altijd niet serieus nemen, terwijl ze het fundament zijn waarop je gewicht en structuur plaatst. Waarmee ik niet zeg dat een website niet mooi mag zijn, integendeel: die moet gecreëerd worden vanuit je eigenheid en die ook weerspiegelen. Maar alles begint bij SEO.”
Tips tegen kaalheid
Michel Tassent spreekt niet alleen over zoekwoorden, maar ook zoekzinnen. “Mensen geven nu eenmaal in Google volledige zinnen in, of spreken die in via voice. Je moet zien te achterhalen waarover die zin gaat, wat ze uitdrukt, wat erachter zit, door in de schoenen van de gebruiker gaan staan. De zoekwoorden en -woordgroepen die uit dat proces komen, helpen om rijke, betekenisvolle webteksten te creëren.”
Een uitgebreide studie van Google heeft aangetoond dat 84 procent van de mensen eerst zoekt op informatie om pas dan over te gaan tot aankoop
“Stel nu bijvoorbeeld dat je een middel tegen haaruitval verkoopt. Dan moet je niet alleen teksten schrijven over dat product, maar ook over pakweg ‘tips tegen kaalheid’, ‘oorzaken van haaruitval’, en ga zo maar door. Omdat de gebruiker daar wakker van ligt. Zo slaag je erin de gebruiker binnen te trekken voor de verkoopfase. En dat is heel belangrijk: een uitgebreide studie van Google heeft aangetoond dat 84 procent van de mensen eerst zoekt op informatie om pas dan over te gaan tot aankoop.”
Context creëren
Zoekwoordoptimalisatie moet uiteraard op een organische manier gebeuren. Je webteksten volproppen met zoektermen – het zogenaamde keyword stuffing – wordt genadeloos afgestraft. Niet alleen door Google zelf, maar ook door gebruikers. “Zoekwoorden hebben helaas nog altijd wat last van die negatieve reputatie: eind jaren negentig en begin jaren 2000 was keyword stuffing echt de norm, met onleesbare teksten tot gevolg. Dat is vandaag helemaal anders, ook al omdat Google het vereist. Nu moeten zoekwoorden in de eerste plaats helpen om de juiste context van een website of pagina te begrijpen”, gaat Tassent verder. “Ze moeten het onderwerp helder aangeven, zodat gebruikers naar de juiste zaken worden geleid en een beslissing nemen: iets aankopen, informatie aanvragen,...
Google is niet geïnteresseerd in je ego als zaakvoerder, het wil weten wat je de gebruiker te bieden hebt
Daarom spreek ik ook over Winnen met Zoekwoorden 2.0: het gaat niet meer om zoekwoorden na elkaar zetten – zoals vroeger – maar om context creëren. Omdat Google zelf meer dan ooit begrijpt wat pagina’s vertellen. De teksten moeten ergens over gaan. Veel bedrijven lichten nog altijd op de homepage eerst hun filosofie toe of stellen de zaak voor, maar dat heeft geen zin. Google is niet geïnteresseerd in je ego als zaakvoerder, het wil weten wat je de gebruiker te bieden hebt.”
SEO is niét te duur
Veel kleinere ondernemingen denken echter nog steeds dat SEO te duur is en dus niet voor hen weggelegd, iets wat de internetpionier met klem tegenspreekt. “Hoe meer gespecialiseerd je diensten, hoe makkelijker het is om in Google te scoren en de meest waardevolle speler in je markt te worden. De meeste kmo’s of start-ups zitten in een nichemarkt, met als gevolg dat ze enorm veel specifieke kennis hebben over hun product én dat het dichtst bij hun klanten staan. Wanneer ze die kennis gestructureerd inzetten op hun website, zullen ze Google en de gebruikers overtuigen van hun waarde. We kopen nog altijd allen het liefst van gespecialiseerde bedrijven die binnen hun vakgebied autoriteit uitstralen. Wanneer Google die bedrijven aanbeveelt, stijgt ons vertrouwen. Weet je, eigenlijk is SEO niet meer dan een spelletje, en als je de regels begrijpt, kan je business groeien.”
Zoekwoordoptimalisatie vraagt evenwel discipline en een strategie. Je moet moeite doen om te weten te komen wat de gebruiker wil. Bovendien is SEO geen tovermiddel om je website van de ene op de andere dag bovenaan te laten eindigen. “Bij SEO kan het inderdaad maanden duren alvorens Google je website indexeert en je de eerste resultaten ziet”, licht Michel Tassent toe. “Je moet dus op langere termijn denken en bereid zijn te investeren. Daarom zoeken veel bedrijven hun heil in Google Ads of advertenties op sociale media, waarbij je meteen resultaat krijgt. Maar daar zit geen langetermijnstrategie achter. Meer nog, je hebt elk jaar minstens 30 procent advertentiebudget nodig om dezelfde resultaten te bereiken.
Eigenlijk is SEO niet meer dan een spelletje, en als je de regels begrijpt, kan je business groeien
Daartegenover staat dat SEO gratis én veel duurzamer is. Als je daar tijd en energie in stopt, blijven bezoekers komen. Elke dag, elke week, elke maand en elk jaar gratis bezoekers. Vergelijk het met topsport: de beste worden in je discipline is lastig en vraagt tijd en inspanningen, maar eens je daar bent is het vooral een kwestie van je conditie onderhouden. Dat kan trouwens ook gelden als waarschuwing: SEO stopt niet bij ‘ik ben bovenaan’. Nee, je moet ook dominant zien te blijven.”
“Zo kon een klant van ons, actief als ontstoppingsdienst, in 2 jaar tijd zijn maandelijks Google Ads budget laten zakken van 20.000 naar 800 euro. De Google Ads uitgaven van en zwembadbouwer gingen op dezelfde wijze al na 1 jaar van een maandelijkse 5.000 naar 0 euro. Al met een investering van een paar honderden euro's per maand kan SEO wonderen doen.
Amerikaanse en Nederlandse bedrijven op komst
Rest de vraag: als Michel Tassent in zijn eigen woorden “Google’s code heeft gekraakt”, waarom zou hij die informatie dan delen? Is dat geen exclusieve knowhow waarmee hij zijn voordeel kan doen? “Ik heb daar inderdaad jaren van geprofiteerd, het was dus geen gemakkelijke beslissing”, geeft hij toe. “Maar het internet is een open-minded omgeving waar iedereen informatie deelt. Dus waarom zou ik mijn knowhow voor mezelf houden, als mensen er hun voordeel mee kunnen doen? Uiteindelijk willen we allemaal een betere website, en op het internet is er ruimte genoeg voor iedereen.”
“Ik zou het bovendien niet zozeer delen van kennis noemen, eerder wakker schudden: ik wil met mijn seminars in de verschillende provincies de boodschap meegeven dat als we bovenaan in Google willen eindigen, we dat nu moeten doen. Want anders palmen – vooral – Nederlandse en Amerikaanse bedrijven die felbegeerde plaatsen in. Daar zijn ze trouwens nu al mee bezig. Als we naar de zogeheten ‘Google rich snippets’ kijken, is het meestal niet meer Wikipedia die bovenaan de zoekresultaten verschijnt, maar eerder deze andere buitenlandse bedrijven. Wij moeten ervoor zorgen dat onze bedrijven bovenaan staan, en we mogen geen jaren meer treuzelen.”
Dit najaar toert Michel Tassent door Vlaanderen om zijn boodschap te verkondigen en mensen wakker te schudden. Kom naar een van zijn SEO seminars zodat ook jij kan gaan domineren in Google. Alle data en locaties vind je via deze link.