Komma Board heeft de wind in de zeilen. Het Mechelse bedrijf - dat talent in digitale transformatie, web development of finance outsourcet - werkt niet alleen voor grote namen over het hele land, ook wisten ze in iets meer dan een jaar tijd hun team te verdubbelen. Hoe het founding team dat klaarspeelde? Bloovi sprak met Joeri Van der Poorten en David Verhulst, twee van de oprichters, over hun razendsnelle groei en polste naar de geheimen van hun succes.
Meer menselijkheid
Toen Joeri Van der Poorten, David Verhulst en An Van den Eynde bijna zes jaar geleden Komma Board oprichtten, wisten ze heel goed wat ze wilden: een nieuwe invulling geven aan IT en finance consultancy. Meer concreet werven ze vaste profielen aan, die dan in-house bij klanten gaan werken.
“Alledrie hebben we in totaal bijna 23 jaar ervaring met consultancy”, steekt founder Joeri Van der Poorten van wal. “Eigenlijk waren we een beetje gefrustreerd over de manier waarop dit werd benaderd. Veel agentschappen luisteren enkel naar welke talenten hun bedrijfsklanten precies op zoek zijn. Op basis van een cv worden potentiële kandidaten uitgenodigd op gesprek. Voldoen ze min of meer, dan worden ze bij bedrijf X geplaatst. Zulke consultancyspelers willen vooral hun klanten gelukkig maken, maar jammer genoeg gaat dat soms ten koste van de geplaatste talenten. Zij moeten dan dikwijls werken aan projecten waarbij ze zich niet goed voelen. Als gevolg daarvan wordt hun groeipotentieel belemmerd. Dat vinden wij een gemiste kans. We willen het dan ook duurzamer aanpakken: we luisteren naar de wensen en de ambities van onze medewerkers.”
Maar dat gebeurde niet altijd zonder slag of stoot, zo weet medeoprichter David Verhulst ons te vertellen. “An, Joeri en ikzelf wisten wat we wilden bereiken. Maar plots moesten we het wel gaan waarmaken. En daarbij zijn we allerminst over één nacht ijs gegaan: we moesten tenslotte een shift teweegbrengen in de mentaliteit van deze sector.”
Zowel de hard skills als de persoonlijkheid zijn van onmetelijk belang
“We proberen te tonen dat de hard skills niet de enige belangrijke parameter is. Ook de persoonlijkheid - die menselijke factor - is van onmetelijk belang. We waken over de tevredenheid van de klant die we bedienen, maar nog meer over deze van onze eigen medewerkers. In de praktijk wil dat zeggen dat onze klanten tevreden zijn met het cv dat wij voorleggen, maar dat onze eigen mensen ook ongeveer 20% ruimte krijgen voor de eigen verdere ontwikkeling. Zo hebben ze inspraak in de verschillende projecten waar ze op gezet worden, worden hun skills intern verder ontwikkeld en krijgen ze een groeitraject aangeboden.”, klinkt het.
Elke dag heruitvinden
Het is dan ook heel logisch dat Komma Board flink wat investeert in zijn eigen bedrijfscultuur. “Mensen zijn geen exacte wetenschap”, knikt Van der Poorten. “Dat betekent dat wij ons elke dag moeten heruitvinden. Maar dat maakt het boeiend én het zorgt ervoor dat we de dingen nooit vanzelfsprekend nemen. Wat volgens ons echt blijk geeft van een menselijke benadering? Toegankelijk zijn voor elk van onze 70 teamleden, en wij nemen dit echt letterlijk, altijd en overal.”
“Die visie zit zelfs verweven in onze naam”, lacht Verhulst. “De ‘komma’ weerspiegelt het feit dat de klus voor ons niet geklaard is zodra één van onze Komma Boarders kan starten bij onze klant. Zo stemmen we voldoende af en maken we kenbaar dat we voor hen klaarstaan als er moeilijkheden zijn. We kunnen geen problemen oplossen als we ze niet kennen. Vergis je niet: hier leeft een vlakke structuur, maar vooral een open cultuur. Bij andere consultancybedrijven zie je soms een duidelijke grens tussen de teams en het hogere management. Daar passen wij bewust voor: daarvoor dragen we die toegankelijkheid echt te hoog in het vaandel.”
“Maar aan micromanagement doen we niet”, zegt Van der Poorten vastberaden. “Anno 2019 willen mensen het gevoel krijgen dat je hen vertrouwt. En dat geven we voor 120%. Je zou ervan verschieten als je wist wat er kan bloeien als je je medewerkers voldoende loslaat. Meestal werven we zelfs nieuwe mensen aan zonder dat we meteen een project voor hen hebben. We baseren ons dan op het vertrouwen in die persoon en de gedachte dat we samen een mooi verhaal kunnen schrijven.”
Samenhorige groep van verschilmakers
Het tweetal verduidelijkt dat het verhaal van openheid en toegankelijkheid niet zomaar een promotioneel praatje is. Bij Komma Board wéten ze dat ze er niet alleen voor staan. “Ze vernemen van elkaar dat er een luisterend oor is wanneer ze dat nodig hebben”, gaat Van der Poorten verder. “De schroom die een nieuwe medewerker misschien soms in het begin voelt, maakt snel plaats voor integriteit. Dat komt doordat hij of zij snel wordt opgenomen in de groep. Die samenhorigheid maakt ons ontzettend sterk.”
We noemen onze medewerkers niet zomaar ‘de verschilmakers’. We gaan voor niets minder
“Daarnaast willen we steeds de vinger aan de pols houden”, meent Verhulst. “Buiten de persoonlijke face-to-face gesprekken houden we elk jaar twee functioneringsgesprekken per medewerker. Zo blijven ze zich goed voelen bij Komma Board. En zo kunnen andere bedrijven met de ogen dicht zeggen: ‘dat is een Komma Boarder, dat zie je’.” We noemen onze medewerkers niet zomaar ‘de verschilmakers’. We gaan voor niets minder.”
Maar de vinger aan de pols houden is veel meer dan dat. Het Komma Board team trekt er regelmatig op uit, naar bijvoorbeeld conferenties in binnen- en buitenland. Want de sector verandert aan een pijlsnel tempo. Bovendien zorgen zulke activiteiten ervoor dat het team bij de pinken blijft. “We proberen de markt steeds voor te zijn”, bevestigt Verhulst. “In die zin sporen we onze teams actief aan om hun eigen creatieve ideeën voor te leggen. Of om zelfs gewoon te vertellen wat ze de voorbije week hebben ontdekt. Zo hadden we het onlangs over een mobiele applicatie waarmee je piano kan leren spelen. Op die manier wordt de creatieve denkmolen in gang gezet. Op dit moment zijn enkele van onze teamleden bezig met robotic process automation, zonder dat daar concrete projecten aan vasthangen. Tijdens of na de uren: we ondersteunen hen met veel plezier.”
“Wij vinden het heel belangrijk dat onze medewerkers projecten doen dat ze graag doen, daarom vinden wij die inspraak zo belangrijk. Het is de betrokkenheid en de inspraak op de projecten, het nauw opvolgen van onze mensen, en de verschillende events die we organiseren, dat maakt dat er een ongeziene samenhorigheid is. Het zijn collega's die uitgegroeid zijn tot (h)echte vrienden. "
Op naar de 100 medewerkers
De mijlpaal van 50 Komma Boarders is het agentschap wel al even voorbij, maar daar staan Van der Poorten en co niet al te veel bij stil. “We willen binnenkort een bedrijf met 100 medewerkers zijn”, glundert Van der Poorten. “Maar we blijven er wel over waken dat we die menselijke touch niet verliezen. Dat is het stokpaardje van Komma Board.”
“Zolang iedereen diezelfde goesting heeft om er elke dag voor te gaan”, vult Verhulst nog aan. “Vanuit die insteek zijn we per slot van rekening met dit bedrijf van start gegaan.”
Heb jij ook zin om weldra bij een van Komma Board’s 100 medewerkers te horen? Bekijk dan hier de openstaande vacatures en word verschilmaker bij Komma Board!