Tot enkele jaren geleden kon zowat elke onderneming met een goed kredietdossier vlot een lening krijgen bij de bank. Maar de laatste jaren zijn banken een pak voorzichtiger geworden. Krijgt een ondernemer toch een lening, dan wordt er steeds vaker verwacht dat hij een groot deel van de centen zelf neertelt. “Weinig ondernemers kunnen zulke grote bedragen zomaar uit eigen zak toveren, dus kijken ze naar andere oplossingen. Vooral crowdleningen zijn een goed alternatief geworden”, zegt Matthias Browaeys, oprichter van crowdlendingplatform WinWinner.
Crowdlending is een vorm van crowdfunding. Via een platform haal je bij een breed publiek financiering op om je onderneming of project te financieren. Investeerders geven voor een bepaalde periode een lening en krijgen in ruil daarvoor jaarlijks rente terug. Het fenomeen bestaat zo’n vijftien jaar, maar in ons land is het nu pas aan een stevige opmars bezig.
“Booming”, noemt Browaeys het zelfs. “Vorig jaar werd crowdlending door ondernemers van kmo’s nog gezien als een ‘last resort’ wanneer de bank je een njet had gegeven. Vandaag heb je veel mensen die éérst naar ons komen om de financiering deels of volledig via crowdlending rond te krijgen. De coronacrisis heeft het fenomeen nog een extra duw gegeven, want veel bedrijven hebben nu meer dan ooit kapitaal nodig om te investeren in hun groei.”
In Nederland is crowdlending al een gewoonte geworden. Daar noemen ze dat niet meer een alternatieve financiering, maar gewoon een non-bancaire financiering
Als de bank eerst niet geïnteresseerd is, kan ze dat misschien nog worden nadat een deel van het geld is opgehaald via een crowdlening, zegt Kasper Vancoppenolle, managing partner bij WinWinner. “De bank ziet een crowdlening in de meeste gevallen immers als eigen inbreng. Je kan het opgehaalde bedrag dus gebruiken om het nog eens te proberen bij de bank en, bijvoorbeeld, de andere helft van je financiering toch nog via een bancaire lening te krijgen.”
Dat een crowdlening je een streepje voor kan geven bij andere financieringskanalen is één voordeel. Maar er is meer: als ondernemer hoef je geen aandelen af te staan aan investeerders én geen waarborgen of garanties te geven.
Strenge selectie
De voordelen voor ondernemers zijn duidelijk. Maar wat maakt een crowdlening dan zo interessant voor investeerders? “Er staat zo’n 280 miljard euro op de Belgische spaarboekjes en dat geld brengt helemaal niets op. Integendeel, volgens een artikel in Knack daalt het op 10 jaar tijd zelfs met 13% in waarde. Een crowdlening is een laagdrempelige manier om je spaarcenten te laten leven”, zegt Vancoppenolle. “Je hebt er geen grote bedragen voor nodig, bij WinWinner kan je al vanaf 500 euro investeren. Dat geeft je de kans om ook in te zetten op andere projecten. Je kan je investeringsportefeuille dus goed vullen, door te spreiden over verschillende projecten.”
Natuurlijk is het niet helemaal risicoloos. “Een onderneming is geen statisch gegeven. Ondanks beloftevolle aspecten kan een zaak slechte tijden doormaken en failliet gaan. Dan zal de lening niet terugbetaald worden en ben je als investeerder inderdaad je geld kwijt”, aldus Vancoppenolle. “Maar”, voegt hij er snel aan toe, “bij WinWinner zorgen we ervoor dat de kans op zo’n scenario zo laag mogelijk is. We voeren serieuze screenings uit en laten alleen projecten toe op ons platform waarvan we een goed dossier hebben gezien, waarvan we weten dat er genoeg terugbetalingscapaciteit is én waar we zelf in geloven. Van de tweehonderd aanvragen die we elke maand binnenkrijgen, keuren we er slechts zeven goed. We zijn met andere woorden heel streng in onze selectie.”
Netwerken, netwerken, netwerken
Voor alle duidelijkheid: het is niet zo dat je als ondernemer achteruit kan leunen in je stoel in afwachting van het gewenste bedrag op WinWinner. “Nee, het is een intensief proces, dat geld komt er niet zomaar. Als ondernemer moet je veel tijd en moeite steken in je eigen netwerk aanspreken. Transparante en duidelijke communicatie is dan belangrijk, want je moet kunnen aantonen waar je staat en waarvoor je staat. Je moet je verhaal vertellen, maar ook je cijfers durven tonen. Eigenlijk gaat hier echt een marketingcampagne mee gepaard”, zegt Vancoppenolle.
Om de projecten een duw in de rug te geven, zetten ze bij WinWinner zelf ook alles op alles. “In de eerste plaats zorgen we ervoor dat het dossier duidelijk is. We maken het begrijpbaar voor elke investeerder. Een investeringsdossier moet niet onnodig complex gemaakt worden door moeilijk taalgebruik of onduidelijke regels. Eens het dossier op het platform staat en klaar is om geld op te halen, spreken we ook ons eigen netwerk aan. Investeerders, maar evengoed perscontacten. We zien dit proces als een gedeelde verantwoordelijkheid tussen ons en de ondernemer.”
Ambassadeurs creëren
De succesverhalen van WinWinner tonen aan dat die aanpak werkt. Zo heeft kok Wim Ballieu voor zijn Balls & Glory-restaurants geld opgehaald met een crowdlening. Maar ook het employer branding platform Proudly heeft deze herfst met 100.000 euro een succesvolle campagne achter de rug. “Proudly was een ideale case”, zegt Vancoppenolle. “Ze konden bewijzen dat hun platform goed draait, dat er inkomsten zijn en tevreden klanten. Maar om verder te groeien, hadden ze extra geld nodig. Meestal loopt zo’n crowdleningsproces bij ons ongeveer twee maanden, bij Proudly was het beoogde bedrag na een maand al opgehaald. Ze hebben ervoor gekozen om de lening te verhogen naar 100.000 euro en kunnen nu nog veel ambitieuzere plannen uitvoeren.”
Je krijgt ambassadeurs voor je zaak. Die investeerders willen natuurlijk dat alles goed draait, dat je successen behaalt. Ze zullen je dus aanmoedigen en zelfs aanbevelen aan anderen. Zo krijg je nieuwe klanten of leveranciers
Het platform van Winwinner draait niet alleen om geld ophalen, want Browaeys en Vancoppenolle merken dat er echt communities worden gecreëerd rond een project. “Je krijgt ambassadeurs voor je zaak”, zeggen de mannen. “Die investeerders willen natuurlijk dat alles goed draait, dat je successen behaalt. Ze zullen je dus aanmoedigen en zelfs aanbevelen aan anderen. Zo krijg je nieuwe klanten of leveranciers. Eén van onze projecteigenaars heeft op deze manier zelfs een nieuwe business partner gevonden. Je neemt mensen mee in je verhaal tijdens de crowdleningcampagne, maar ook in de periode erna.”
Meesurfen op de golf
De voordelen van crowdleningen voor ondernemers en investeerders zijn geen geheim meer. Geen wonder dus dat het fenomeen z’n plaats aan het innemen is op de financieringsmarkt. Naar de toekomst toe zal dat volgens Browaeys en Vancoppenolle alleen maar meer het geval zijn. “In Nederland zien we dat crowdlending al een gewoonte is geworden. Daar noemen ze dat niet meer een alternatieve financiering, maar gewoon een non-bancaire financiering.”
Onze noorderburen hebben een stuk of veertig platformen die zulke leningen aanbieden. In ons land is WinWinner één van de enigen die hiervoor een licentie heeft. “Maar ook in België zal de financieringsmarkt naar een situatie gaan zoals in Nederland, waarbij het compleet normaal is om aan crowdleningen te doen. Ons land zit nu echt midden in die golf, maar met Winwinner surfen we al van in het begin mee.”
Ben je voor jouw onderneming of project ook op zoek naar extern groeikapitaal? Bekijk hier of een crowdlening een interessante optie kan zijn voor jou.