In tegenstelling tot hun buitenlandse concurrenten slagen Belgische webshops er nog al te vaak niet in door te breken in het buitenland, wat hun groei aanzienlijk belemmert. Vaak liggen dezelfde obstakels aan de basis. Daarom lanceerde het koerierbedrijf DHL Express de website health check, om webshops over die drempel te helpen. Koen Van Tulder, Channel Manager E-Commerce bij DHL Express, begeleidt webshops bij deze unieke health check. Hij onthult hier waar het vaak misloopt.
Zonde 1: Te weinig talen
“Veel Belgische webshops beperken zich tot het Nederlands en het Frans. Terwijl een eenvoudige vertaling naar het Engels of Spaans meteen een hele wereld van nieuwe mogelijkheden opent. Die vertalingen vergen een bepaalde investering. Maar zoveel kost een vertaling echt niet, en je haalt het er zo weer uit doordat je verkoopcijfers zullen stijgen. Bovendien kan je in zowel Vlaanderen, Wallonië als Brussel aanspraak maken op subsidies om je webshop te laten vertalen.”
Zonde 2: Beperkt blikveld
“Omdat de meeste webshops zich niet tot het buitenland richten, gaan ze er ook vanuit dat er omgekeerd geen interesse bestaat vanuit het buitenland. Dat is niet noodzakelijk waar. Zo ontdekte de Mechelse webshop Peloton de Paris, gespecialiseerd in kwalitatieve wieleraccessoires, dat zijn website veel Japanse bezoekers aantrok. Met de hulp van DHL Express begon de webshop daadwerkelijk naar Japan te verzenden. Resultaat: Peloton de Paris groeit momenteel hard in heel Azië en ook in het VK en de VS ontstaat interesse. Dit toont aan hoe belangrijk het is om je blikveld niet te beperken tot België, maar steeds je ogen open te houden voor andere mogelijke markten.”
Het is belangrijk je blikveld niet te beperken tot België, maar steeds je ogen open te houden voor andere mogelijke markten
Zonde 3: Onduidelijke return policy
“Een van de eerste zaken die webshopgebruikers willen weten, is welke regels een webshop hanteert voor het terugsturen van bestellingen. Bij veel kleine webshops moet je echter al grondig in de footer of een ander obscuur deel van de website op zoek gaan om deze informatie boven water te halen. Ons advies is om hier duidelijker over te zijn en deze informatie prominent zichtbaar te maken op de hoofdpagina of bij elk product. Zo stel je de gebruiker gerust en wek je meer vertrouwen.”
Zonde 4: Enkel in euro
“Waarom zou je jezelf beperken tot euro’s, als het zo eenvoudig is om je producten ook in andere valuta aan te bieden? Veel webshopeigenaars deinzen ervoor terug om hun producten in andere valuta voor te stellen, omdat ze vrezen dat dit te veel werk, tijd en budget zal vergen. Maar vaak volstaat één eenvoudige plugin. Die installeer je in een oogwenk – of laat je installeren door een van onze partners. Daarna kan een bezoeker alle bedragen op je webshop automatisch omzetten naar zijn valuta, want een Amerikaan rekent nu eenmaal alleen in dollar. Dat maakt een bestelling stukken eenvoudiger, en wekt opnieuw dat broodnodige vertrouwen.”
Zonde 5: Onvoldoende bezorgingsopties
Kleinere Belgische webshops beperken zich vaak tot één klassieke bezorgingsoptie, in het merendeel van de gevallen eenvoudigweg De Post, omdat ze er gemakshalve van uitgaan dat hun bezoekers niet meer nodig hebben. In België klopt dat grotendeels ook wel. De Post is hier immers zo goed ontwikkeld dat de meeste pakjes een dag later al toekomen. Maar van zodra je de grens oversteekt, wordt het een heel ander verhaal. Dan kunnen klassieke postmethodes tergend traag verlopen. Daarom raden wij webshops aan om meerdere bezorgingsopties aan te bieden, zoals de Premium- en Express-optie van DHL. De klant is volwassen genoeg om een eigen keuze te maken, maar als webshop bied je die keuze best wel aan. Omdat er geen standaard plugins voor deze keuze bestonden, hebben we bij DHL onze eigen cloud-oplossing ontwikkeld die je makkelijk aan je webshop kan toevoegen. Daarna verloopt alles automatisch: het aanmaken van een verzendlabel, het terugkoppelen van tarieven én de juiste gegevens om de zending op te volgen.”
Wij raden webshops aan om meerdere bezorgingsopties aan te bieden, zoals de Premium- en Express-optie van DHL. De klant is volwassen genoeg om een eigen keuze te maken, maar als webshop bied je die keuze best wel aan
Zonde 6: Onduidelijke communicatie
“Een van de hoofdzonden die een webshop kan begaan, is onduidelijk communiceren. Ik wees hiervoor al op de nood aan een duidelijke return policy. Maar daarnaast is het ook erg belangrijk om duidelijk te communiceren dat je webshop ook internationaal verzendt (eventueel gratis vanaf een bepaald bestelbedrag) en om de klant te wijzen op de verschillende plichten en taksen die een bestelling van buiten Europa met zich mee kunnen brengen. Omdat we ons goed kunnen voorstellen dat veel webshopeigenaars zelf niet helemaal thuis zijn in die internationale wetgeving, verstrekken wij – opnieuw gratis en vrijblijvend – advies: welke regels moet je als webshop volgen als je in het buitenland gaat verkopen? Hoe zit het met taksen en douane? De regels zijn inderdaad anders dan in België, maar niets onoverkomelijks.”
Zonde 7: Geen oog voor andere betaalgewoontes
“Eens je je op andere markten gaat richten, raden we aan een stapje verder te gaan dan louter een vertaling en ook rekening te houden met culturele verschillen. Dat zijn bijvoorbeeld andere afbeeldingen die zich meer richten op een lokaal publiek, maar zeker ook andere betaalmogelijkheden. Wij Belgen betalen alles met bancontact, maar Nederlanders betalen bijvoorbeeld veel liever met iDEAL, terwijl Amerikanen veel sneller hun kredietkaart bovenhalen en Zwitsers nog altijd liefst met een klassieke factuur en overschrijving werken.”
Deze en andere veel voorkomende fouten worden allemaal onder de loep genomen in de Website Health Check van DHL. Heb jij ook een webshop die wel een duwtje richting het buitenland kan gebruiken? Vraag dan hier vrijblijvend jouw persoonlijke check aan!