Als er één lichtpuntje is in deze aanhoudende coronacrisis, dan wel dat webshops er hun voordeel uithalen. De online verkoop gaat in stijgende lijn en het bleek de reddingsboei van veel fashion en deco-merken. Maar dat e-commerce luik kan zoveel meer zijn dan louter een tijdelijk opvangnet. “Wie slim aan de slag gaat met mailings en online advertenties kan met zijn webshop enorme winsten boeken”, dixit Anthony Bafort van digital marketingbureau Landing Partners.

Wil je je online verkoop opkrikken, dan pak je het best nu aan. “Oktober, november en december staan erom bekend de meest lucratieve maanden van het jaar te zijn voor online verkoop. Er wordt dan 40% meer online gekocht dan tijdens andere maanden”, vertelt Bafort. “Tel daar nog eens bij dat online aankopen door corona zijn gestegen met zo’n 20% en je weet dat je gouden zaken kan doen. Stel je dan eens voor wat je kan bereiken als je ook een effort doet op vlak van digital marketing!”

Grondige data-analyse

Die effort doet Landing Partners dagelijks voor hun klanten. Als digital marketingbureau boosten zij de online verkoop van hun klanten via mailings en online advertenties. Een grondige data-analyse vooraf maakt dat Bafort en co. haarscherp kunnen inschatten wat werkt en wat niet. “Het eerste wat wij doen, is onze klant vergelijken met andere bedrijven in de Belgische markt die ook online aanwezig zijn”, legt Bafort uit. “Hoe goed doet je merk het op vlak van social media following of advertenties? Op basis daarvan weten we hoe hard en waar we een tandje moeten bijsteken.”

David Vandebossche en Anthony Bafort van Landing Partners

Landing Partners licht ook de webshop van hun klanten door. “Hoe zit het met de conversion rate of de add to cart rate, bijvoorbeeld? We hebben die data nodig om te zien of de webshop goed werkt. Want als er alle dagen veel mensen naar je site surfen, maar niemand koopt iets, dan loopt het ergens fout. Misschien komt het verkeerde publiek erop af, of misschien zit er technisch iets niet juist. Dat pakken we aan. Want mensen met advertenties naar een site brengen die niet goed werkt, levert weinig op.

Deel van het sales team

Aan de hand van de data zet Landing Partners een plan op voor de eerste maand. “Door onze ervaring en door te vergelijken met andere bedrijven kunnen we goed inschatten wat voor hen de juiste aanpak wordt. Voor het ene merk zetten we in op TikTok, voor het andere merk is Pinterest beter”, zegt Bafort. “Maar die eerste maand is altijd een testfase. We analyseren dan de eerste resultaten en op basis daarvan optimaliseren we. We koppelen continu terug naar de klant en overleggen over de stappen die we zetten. Het is alsof we een deel worden van hun bedrijf.

We koppelen continu terug naar de klant en overleggen over de stappen die we zetten. Het is alsof we een deel worden van hun bedrijf

Bafort en zijn collega’s zien ze zichzelf dan vooral als een stukje van het sales team. “Eigenlijk zijn we een verkoper, net zoals je die vindt in een winkelstraat. Het enige verschil is dat wij online verkopen. En waar je bij fysieke winkels meerdere verkopers kan hebben omdat je meerdere winkels hebt, heb je bij je webshop maar één verkoper want maar één winkel”, legt Bafort uit. “En dan kan je maar beter zien dat het een goeie is, want hij heeft veel invloed op je verkoopcijfers. De invloed die we met Landing Partners hebben, leidt al rap tot 50% of meer online aankopen. Helemaal niet slecht, toch?!

Geen one night stand, maar een standvastig huwelijk

Het traject dat Landing Partners met de merken naar consumenten toe uitstippelt, is liefst niet van korte duur. “Wij gaan niet voor de one night stands”, lacht Bafort. “We willen een standvastig huwelijk. Kijk, je kan wel alles op alles zetten in die ene maand, maar dan ben je vooral aan het roepen. Op korte termijn zal dat misschien even een piek in je sales geven, maar op lange termijn haal je daar geen consistente resultaten uit. Bovendien zal dat alleen maar imagoschade opleveren voor het merk, want niemand wil luisteren naar zulk geroep.”

David Vandenbossche

Bafort en zijn co-founder David Vandenbossche pakken het met Landing Partners dus wat minder schreeuwerig aan. “Wij bouwen op en richten ons op de juiste mensen. Want ook dat is een veel gemaakte fout: geen gepersonaliseerde communicatie. Terwijl er toch een groot verschil is tussen een klant die al vijf keer bij jou schoenen heeft gekocht of iemand die jouw merk van haar noch pluim kent. Je moet structuur brengen in je doelgroepen en je advertentieboodschappen- en kanalen erop afstemmen. Anders kan je er maar beter mee stoppen.”

Offline en online versterken mekaar

Fashion- en lifestylemerken hebben weinig te verliezen door met mailings en online advertenties in te zetten op hun webshopsales, vindt Bafort. Toch is het voor sommige merken nog een drempel om daar geld aan te geven. “Nochtans kunnen ze snel de resultaten zien: wij volgen alles op en kunnen tot op de eurocent aangeven welke verkoop wordt gerealiseerd.”

Om de sector wat wakker te schudden, organiseert Landing Partners in oktober ‘Fashion Forward’. “We gaan het met een social media expert en een data-analist hebben over hoe merken zich kunnen klaarmaken voor de toekomst. Want als je iets uit je online shop wil halen, dan is het nu echt het moment om alles op alles te zetten. Fysieke winkels blijven ook belangrijk, maar het is een en-en-verhaal. Tegen 2024 zal 65% van de internetgebruikers hun schoenen, kleren of accessoires online kopen. Dat is een opportuniteit waar je nu al kan op springen. Wij zorgen er wel voor dat het goed gedaan wordt”, knipoogt Bafort.


Heb je een merk in de fashion- of lifestylesector? Contacteer dan Landing om uw online verkopen te boosten