Alles wat leeft, groeit: het is een bekende uitspraak die ook en misschien zelfs vooral opgaat voor ondernemers en hun project(en). Alleen lukt dat groeien niet altijd, of gaat het niet snel genoeg. Enter groeistrateeg Vincent Boedt, die er zijn missie van maakt kleine en grote ondernemingen in een stroomversnelling te helpen. “Ondernemers moeten meer leren werken aan hun zaak dan in hun zaak.

Voor hij als groeistrateeg begon, werkte Vincent Boedt vijf jaar nauw samen met Carl van de Velde, zowat Vlaanderens bekendste business mentor. “We gaven vooral heel veel seminars voor ondernemers. Veel mensen waren zeer goed geholpen en zagen hun bedrijf groeien. Toch merkte ik dat er ook heel wat deelnemers nood hadden aan meer diepgaande begeleiding om de opgedane kennis ook daadwerkelijk te gaan implementeren.”

“Daar kon ik met andere woorden een belangrijke rol spelen, door hun inzichten effectief te helpen implementeren. Want mensen weten vaak wel wat ze moeten doen om vooruit te gaan, maar komen er gewoon niet toe om daar effectief ook werk van te maken. Vanuit dat besef heb ik de stap gezet om als groeistrateeg aan de slag te gaan.”

Stilstaande processen in beweging brengen

Boedt wil meteen ook de term ‘groei’ nuanceren: die mag namelijk niet te eng geïnterpreteerd worden als omzetstijging. “Als ondernemer droom je misschien inderdaad van een grotere revenue, maar groei kan ook staan voor extra vestigingen, nieuwe medewerkers of zelfs meer rust- en gezinsmomenten, kortom persoonlijke groei. Dat is voor elke ondernemer anders. Als groeistrateeg zie ik het daarom algemeen gesteld als mijn taak om stilstaande processen in beweging te brengen, of bestaande te versnellen, zodat de ondernemer meer uit zijn of haar zaak haalt – wat de groeivraag in kwestie ook mag zijn.”

Ik noem mezelf liever geen coach, dat woord is me te geprostitueerd: er zijn vandaag enorm veel coaches, omdat iedereen coach kan worden, vaak zelfs zonder diploma

“Al moet ik wel zeggen dat mijn specialiteit er vooral in bestaat ondernemers te helpen commercieel vooruit te helpen: meer groei, meer winst, meer extra-professioneel inkomen. Voor de andere domeinen werk ik samen met betrouwbare externe partners. Ik noem mezelf ook liever geen coach, dat woord is me te geprostitueerd: er zijn vandaag enorm veel coaches, omdat iedereen coach kan worden, vaak zelfs zonder diploma. Ikzelf wérk coachend, maar noem me liever ervaringsdeskundige en strateeg: ik stel gewoontes in vraag en duw de klant vervolgens voorzichtig maar kordaat in de juiste richting.”

Unieke aanpak in Vlaanderen

Vincent Boedt staat voor een hands-on, eerlijke en directe aanpak. Zonder theorie, zonder dure termen. Dat kan hij in de eerste plaats omdat hij met beide voeten in de praktijk staat, als ondernemer die successen behaalde in verschillende branches. “Dat betekent ook dat ik heel rechtuit kan zijn met de klant – ik sta immers in dezelfde ondernemersrealiteit – en er dan ook niet voor terugdeins zijn marketing of businessmodellen in vraag te stellen. Confronterend, maar op een stijlvolle manier, en vertrekkend van wat de klant wél al gepresteerd heeft.”

Groeistrateeg Vincent Boedt

“Die directe aanpak is niet altijd evident, omdat verandering nu eenmaal altijd weerstand oproept. Weerstand die ik wil wegwerken door zo betrokken en één-op-één mogelijk te werken. Waarbij ik een Amerikaans model hanteer dat hier nog niet zo bekend is: no-nonsense, vanaf dag één gaan voor commerciële groei, zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk kennisoverdracht, vertrekkend van langetermijndoelstellingen. In dat opzicht kan ik gerust zeggen dat ik als coach uniek in Vlaanderen ben. De ondernemer en het management kan zich focussen op zijn core business terwijl ik (of mijn team van experten) help bij de effectieve toepassing.”

Eerst regionaal, dan Olympisch kampioen

Boedt maakt de vergelijking met een atleet die Olympisch goud wil winnen. “Die zal ook eerst regionaal kampioen moeten worden, bij wijze van tussenstation of kortetermijndoel. Je zou er versteld van staan hoeveel quick wins ik op die manier al kan helpen realiseren. Bijvoorbeeld door gewoon de commerciële flow in kaart te brengen: wat ondernemers soms laten liggen op het traject van lead over offerte tot opvolging, gewoon omdat ze een bepaalde aanpak hanteren en daar niet van afwijken. Of omdat ze de klantbehoefte eigenlijk niet écht kennen en bijgevolg niet efficiënt genoeg communiceren.”


Maar Boedt gaat een stap verder dan coaching. “Een coach zorgt ervoor dat je beter presteert en groeit als mens en ondernemer”, vertelt hij daarover. “Ik bied de effectieve toepassing onder de vorm van consultancy. Op die manier kan de ondernemer zich focussen op datgene dat hij goed doet en graag doet.”

Een coach zorgt ervoor dat je beter presteert en groeit als mens en ondernemer.Ik bied de effectieve toepassing onder de vorm van consultancy

Met heel kleine ingrepen kan ik al voor een compleet ander resultaat zorgen op korte termijn. Terwijl ik op lange termijn dan meedenk over upselling, of nieuwe producten,..., op basis van wat je een commerciële audit zou kunnen noemen. Waarbij ik start van de huidige omzet en transacties aangezien succes altijd een spoor nalaat. Om vervolgens manieren te zoeken om die zowel kwalitatief als kwantitatief een boost te geven. Welke manieren dat dan zijn, hangt uiteraard af van bedrijf tot bedrijf en van sector tot sector.”

Verkopen is een vuil woord

Dat ondernemers kansen laten liggen, ziet hij niet als hun fout. “Integendeel, doorgaans zijn ze beginnen ondernemen vanuit een passie, en ze willen dag en nacht bezig zijn met kwaliteit leveren. Topkwaliteit blijft nu eenmaal dé onderscheidende factor”, aldus Vincent Boedt. “Maar het gevolg is dat ze hierdoor bepaalde processen – offerteopvolging, marketing,… – verwaarlozen omdat ze het niet als hun corebusiness zien. Terwijl: als ze daar wél meer mee bezig zouden zijn, zou hun kwaliteit veel meer mensen bereiken.”

Het beste product wint vandaag niet meer, wel het product dat commercieel het best wordt gepusht en dus het grootste bereik heeft

“Als je het zo bekijkt, verliest ‘commercialiteit’ ook de vaak wat negatieve connotatie die de term heeft bij sommige ondernemers. Want zoveel mogelijk mensen laten genieten van jouw kwaliteit en je product zo breed mogelijk willen verspreiden omdat je er fier op bent, wat kan daar nu verkeerd aan zijn? Bovendien blijft topkwaliteit weliswaar onderscheidend, maar het beste product wint vandaag niet meer, wel het product dat commercieel het best wordt gepusht en dus het grootste bereik heeft. Anders gezegd: ondernemers moeten vaak leren om meer aan hun zaak te werken, dan alleen in hun zaak.”


Vincent Boedt staat altijd open voor een vrijblijvend en verkennend groeigesprek. Ziet hij effectief potentieel om jezelf en je organisatie naar een volgend niveau te brengen, dan haalt hij als groeistrateeg alles uit de kast om dat ook effectief te realiseren. Meer info vind je hier.