Voor de nieuwe generatie ondernemers mag het allemaal wat sneller gaan. Het product of de dienst die ze aanbieden past perfect in de digitale wereld van vandaag. Hun manier van werken: idem. Hoe vervelend dat die HR-administratie dan wél nog bijna manueel moet verlopen: een Excel invullen, telefoontje plegen, wachten, mailtje sturen, wachten. Dat is één van de struggles die SD Worx met een nieuwe digitale tool wil aanpakken. “We willen met Buddy de start-ups en scale-ups iets bieden dat past bij hun blik op de wereld”, zegt Robin Beens, kmo-verantwoordelijke bij SD Worx.
Buddy is een platform met verschillende verregaande functionaliteiten rond het beheer van HR-administratie. Van personeelsgegevens tot contracten en bedrijfsvoordelen: alles is verzameld op één punt. Maar nog belangrijker, met Buddy kan een ondernemer ook zelf realtime loonberekening uitvoeren en simulaties maken. Met andere woorden: hij of zij hoeft hiervoor het sociaal secretariaat niet meer te contacteren.
“Uiteraard hebben we experts klaarstaan die bereikbaar zijn voor vragen”, stelt Katrien Geuens, verantwoordelijke voor marketing en sales van Buddy, gerust. “Maar we hebben een heel intuïtieve, gebruiksvriendelijke tool gecreëerd zodat mensen er autonoom mee aan de slag kunnen.”
Digital natives
Met Buddy kijkt SD Worx vooral naar de ‘digital natives’ - de generatie die geboren is met een extra zintuig voor alles wat technologie is. “Die ondernemers met een start-up of scale-up hebben een sterke ‘digital first’-visie”, zegt Beens. “Ze vinden het vervelend dat ze een tussenpersoon moeten aanspreken terwijl ze het liever en sneller zelf doen. En trouwens, ze doen niets anders dan werken met apps en innovatieve software, het zit in hun vingers. Aan die mensen moet je niet meer vragen om manueel nog een Excel door te mailen, dat past niet meer in hun gedigitaliseerde wereld.”
Ondernemers met een start-up of scale-up hebben een sterke ‘digital first’-visie. Ze vinden het vervelend dat ze een tussenpersoon moeten aanspreken terwijl ze het liever en sneller zelf doen
SD Worx blijft natuurlijk klaarstaan voor elke business. “Niet elke ondernemer is al klaar om met zo’n verregaande digitale tool als Buddy te werken”, beseft Geuens. “Zij prefereren nog steeds de ‘human first’-aanpak, wat bij ons uiteraard altijd mogelijk blijft. Dat is het voordeel van een bedrijf met 75 jaar ervaring: we kunnen beide werkwijzen bieden aan onze klanten.” Of zoals Beens het stelt: “The best of both worlds”.
Twee pijnpunten
Om het beste van twee werelden te kunnen geven, is het team voor de ontwikkeling van Buddy gaan samenzitten met ondernemers. “We hebben hen gevraagd wat hun frustraties en noden waren rond HR-administratie. We hoorden enkele pijnpunten heel vaak terugkeren, dus we hebben ervoor gezorgd dat we die aanpakken met Buddy”, zegt Geuens.
Een eerste pijnpunt waar heel wat start-ups en scale-ups mee sukkelen is tijdverlies bij het regelen van HR-zaken. “Die jonge ondernemingen hebben vaak nog niet iemand specifiek in dienst voor HR. Als je als zaakvoerder dan een nieuwe medewerker wilt aannemen en de loonkost daarvan wilt kennen, dan bel je naar het sociaal secretariaat en moet je wachten. Vaak heb je pas de dag nadien de berekening”, vertelt Geuens. “Misschien wil je nog iets toevoegen of iets uit het loonpakket halen, waardoor je weer moet bellen en wachten op een herberekening. Ondertussen heb je als zaakvoerder ook nog andere dingen te doen natuurlijk.”
“Voor de meeste start-ups en scale-ups duurt dat proces dus veel te lang. Met Buddy kunnen ondernemers dat allemaal zelf doen. Alle info wordt onmiddellijk verwerkt en berekend. Bovendien is Buddy altijd en overal beschikbaar, ook buiten de kantooruren van het sociaal secretariaat.”
Het tweede pijnpunt bij heel wat ondernemingen is een gebrek aan efficiëntie. “Buddy lost dat op doordat alles op één plek is verzameld. Je hebt geen tien verschillende tools meer nodig om je HR-zaken te regelen. Buddy is een geïntegreerd pakket, dat maakt de manier van werken veel efficiënter”, aldus Beens.
Gamechanger
Volgens Beens en Geuens is net die totale integratie wat Buddy onderscheidt van andere HR-tools. “Er zijn in ons land zeker heel wat digitale oplossingen beschikbaar rond tijdregistratie, planning of rekrutering. Maar wat Buddy uniek maakt is dat al die losse functionaliteiten in één tool zitten”, zegt Geuns. “Daarbij komt ook nog eens dat ondernemers die loonberekeningen zelf kunnen doen in Buddy, wat een complete gamechanger is op de Belgische markt.”
We hebben nog veel ideeën op onze roadmap staan!” Allemaal ideeën die ervoor moeten zorgen dat Buddy een ‘one stop shop’ wordt voor kmo-zaakvoerders
De reacties van de eerste gebruikers van die gamechanger zijn alvast lovend, klinkt het. “Op 1 juli hebben we Buddy officieel gelanceerd en zijn verschillende klanten de tool beginnen te gebruiken”, vertelt Geuns. “We hebben met hen regelmatig contact om af te toetsten of alles goed zit. Die feedbackmomenten zijn toch wel belangrijk. Wat je zelf hebt gemaakt, zit altijd logisch in elkaar maar is dat ook zo voor de gebruiker? We horen alleszins positieve dingen over de gebruiksvriendelijkheid en de snelheid van onze tool.”
Veel ambitie
Ook in de toekomst zal het Buddy-team blijven samenwerken met klanten om de tool verder te verbeteren en zelfs uit te breiden. “Buddy is nu een sterke basistool, maar we hebben zeker de ambitie om verdere stappen te zetten”, zegt Geuns. “Boekhoudpakketten integreren, bijvoorbeeld. Of ervoor zorgen dat een bestelling laptops met één klik op de knop vanuit Buddy direct wordt doorgestuurd naar de leverancier. We hebben nog veel ideeën op onze roadmap staan!”
Allemaal ideeën die ervoor moeten zorgen dat Buddy een ‘one stop shop’ wordt voor kmo-zaakvoerders. “Om hen het leven als ondernemer nog makkelijker te maken”, concludeert Beens.
Wil je als ondernemer jouw HR-zaken makkelijker en sneller laten verlopen? Kijk hier hoe Buddy jouw business kan helpen.