In volle coronacrisis merkt oprichter Dries Boven dat bedrijven meer dan ooit investeren in unieke, gepersonaliseerde relatiegeschenken. Het eCommerce platform ExclusiveBusinessGifts.com ontzorgt bedrijven in het vinden en personaliseren van unieke eindejaarsgeschenken voor klanten en personeel. Ook dankzij de solidariteit tussen Belgische bedrijven, de virtuele apéro meetings en de afgelaste bedrijfsfeesten die plaats maken voor een origineel geschenk vinden steeds meer klanten de weg naar Exclusive Business Gifts. “De return van een relatiegeschenk is bijzonder groot. Dankbaarheid tonen doet wonderen voor het engagement en de loyaliteit.”
Dries Boven was er niet gerust op toen de coronacrisis losbarstte. “Ik was bang dat bedrijven zouden besparen op relatiegeschenken voor hun medewerkers en hun klanten. Dat het traditionele eindejaarcadeau er dit jaar een keertje niet van zou komen. Maar we hebben net het omgekeerde zien gebeuren. Bedrijfsleiders vinden het belangrijker dan ooit om medewerkers en klanten te bedanken voor hun loyaliteit.”
“Ze hebben zelfs niet gewacht tot de feestdagen. We zagen al tijdens de eerste lockdown dat bedrijven ons vroegen om een fijne attentie rechtstreeks naar hun medewerkers te verzenden om ze te bedanken voor hun inzet. Het was een moeilijke periode: mensen werkten van thuis uit, ze moesten flexibel zijn en zich razendsnel aanpassen aan totaal nieuwe omstandigheden. Werkgevers zochten manieren om hun appreciatie te tonen en kwamen zo bij ExclusiveBusinessGifts.com terecht. Natuurlijk blijft het zwaartepunt in de eindejaarsperiode liggen.”
Hoge return on investment
Wat doen bedrijfsleiders hun medewerkers en klanten dan zoal cadeau? “Champagne en onze gepersonaliseerde gin blijven topfavorieten”, zegt Boven. “Ook wijn en speciaalbieren doen het goed. Maar het hoeft natuurlijk geen drank te zijn, onze luxe pralines en keukenaccessoires doen het ook goed. We hebben honderden producten in ons assortiment, we zorgen niet alleen voor een breed aanbod om uit te kiezen, maar waken er ook over dat we in elke prijsklasse voldoende keuze hebben. Niet elk bedrijf beschikt immers over hetzelfde budget.”
Je hoeft niet per se dure cadeaus te geven. Het belangrijkste is dat je medewerkers en klanten het gevoel geeft dat ze speciaal en uniek zijn voor jou.
Maar Dries Boven is ervan overtuigd dat de investering in een relatiegeschenk zichzelf meer dan terugbetaalt. “De return on investment is hoog”, zegt hij. “Dankbaarheid doet wonderen voor het engagement en de loyaliteit. Of het nu om medewerkers of klanten gaat, met een relatiegeschenk kan je de relatie versterken. Je hoeft niet per se dure cadeaus te geven. Het belangrijkste is dat je medewerkers en klanten het gevoel geeft dat ze speciaal en uniek zijn voor jou. Daarom hebben wij van meet af aan heel sterk ingezet op personalisatiemogelijkheden. Onze klanten kunnen online of met hulp van onze huisontwerpers hun geschenk en verpakking voorzien van een eigen tekst, logo en ontwerp. Dat maakt het cadeau extra uniek.”
“Een ongelukkige werknemer ga je niet plots gelukkig maken met een geweldig eindejaarsgeschenk. Je gaat er ook je business niet mee redden. Maar het verhoogt wel de gunfactor. Als we moeten kiezen tussen verschillende leveranciers kan een uniek, persoonlijk geschenk waar duidelijk over nagedacht is wel het verschil maken. Dan gun je het die leverancier toch net iets meer.”
Marketing en branding via personalisatie
Een relatiegeschenk is voor veel bedrijven ook een instrument om hun interne en externe marketing te versterken, merkt Boven. “Als je bij ons een fles gin volledig in je eigen huisstijl bestelt, gaan je klanten en je medewerkers elke keer ze naar hun drankkast stappen aan je bedrijf denken. Wanneer ze de fles wijn die ze vorig jaar cadeau kregen uit de kelder halen, zijn ze waarschijnlijk al vergeten van wie ze die nu weer gekregen hebben.”
“Maar ook als je met je relatiegeschenk aan branding doet, is het belangrijk dat je dat op een unieke manier aanpakt. Vroeger bestelden bedrijven nog vaak een hoop rommel uit China, waar ze dan snel hun logo op lieten printen. Dat werkt niet. Meer zelfs, het kan averechts werken, want klanten en medewerkers associëren je bedrijf met die minderwaardige rommel. ‘Ben ik dat maar waard?’ Dus: als je ze wil inzetten als marketinginstrument, zorg er dan voor dat je investeert in relatiegeschenken die even meegaan en die van goede kwaliteit zijn.”
Virtueel bedrijfsfeest
Voor de ‘corona’ eindejaarsperiode die er nu aankomt, ziet Dries Boven twee opvallende trends. “Veel bedrijven koppelen hun eindejaarsgeschenk aan een virtueel bedrijfsfeest. Ze doen hun medewerkers bijvoorbeeld een aperitiefpakket cadeau en nodigen iedereen uit om op hetzelfde moment thuis, achter hun computer een flesje te kraken. Zo willen ze vanop afstand toch de band met en tussen hun medewerkers versterken.”
“Bedrijven vinden het vandaag ook belangrijk dat ze met de relatiegeschenken die ze cadeau doen andere Belgische ondernemingen ondersteunen. Het overgrote deel van ons assortiment is Belgisch, dat was al zo voor de coronacrisis. Maar nu merken we dat bedrijven daar extra op aandringen, dat er een grote solidariteit is tussen Belgische bedrijven en dat lokaal winkelen heel sterk is ingeburgerd.”
Last minute
Grote bedrijven beginnen volgens Boven al in september – “soms zelfs al in augustus” – hun eindejaarsgeschenken te bestellen. “Kmo’s zijn meestal later. Ze hebben 1001 dingen aan hun hoofd, dan is het logisch dat de relatiegeschenken even blijven liggen en pas last minute op de agenda komen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Wij kunnen binnen drie tot vijf dagen leveren, rechtstreeks bij de medewerker of de klant.”
Benieuwd hoe jij je klanten en/of medewekers kan verrassen met een gepersonaliseerd relatiegeschenk? Ga dan zeker een kijkje nemen op de webshop van Exclusive Business Gifts.