De coronacrisis hakt er bij veel mensen diep in, mentaal maar zeker ook fysiek. Vooral in de tweede lockdown lijken de motivatie en moraal vaak zoek: de dagen worden donkerder en kouder, en de collega’s zijn wederom herleid tot een gezicht op Zoom of Google Meet. Om werknemers op een aangename manier tot bewegen aan te zetten -een gezonde geest in een gezond lichaam, weet je wel - ontwikkelde Energy Lab KeepMoving, een platform waarop bedrijven met hun team(s) beweegchallenges kunnen organiseren voor hun werknemers.

Groeiende vraag vanuit de bedrijfswereld

KeepMoving begon als B2C-platform tijdens de eerste lockdown en was bedoeld als alternatief voor de massaal geannuleerde ‘live’ sportwedstrijden van Golazo, het sportevenementen - en marktingbedrijf waar Energy Lab deel van uitmaakt. Het platform was een instant hit en slaagde er op zes maanden tijd in om ruim 54.000 mensen aan het bewegen te krijgen via virtuele evenementen, goed voor in totaal 50 miljoen kilometer sport.

We begonnen op een bepaald moment veel vragen van bedrijven te krijgen die een gelijkaardige uitdaging voor hun medewerkers zochten”, aldus productmanager Corporate Wellbeing Solutions Pieterjan Blondeel, verantwoordelijke voor de go-to-market en roadmap van KeepMoving. “Bijgevolg hebben we in de zomer beslist om KeepMoving te heroriënteren naar bedrijven toe, en dat nieuwe corporate wellbeing traject hebben we in oktober gelanceerd.

“KeepMoving vult ons aanbod van coporate wellbeing services perfect aan, want naast KeepMoving werken we ook voor grotere klanten als Deloitte, Ageas en Bridgestone, waarvoor we de voorbije jaren een volledig corporate wellbeing programma lanceerden.”

Binnenkort organiseren we daarin zelfs een virtueel loopevenement in samenwerking met Teamleader, waarbij iedere deelnemer tijdens het lopen audiocoaching krijgt – onder meer inspirerende talks over ondernemen van onze CEO Bob Verbeeck

“Het B2C-concept bestaat trouwens nog steeds, zij het dat we het herdoopt hebben met de MyTrace app. Binnenkort organiseren we daarin zelfs een virtueel loopevenement in samenwerking met Teamleader, waarbij iedere deelnemer tijdens het lopen audiocoaching krijgt – onder meer inspirerende talks over ondernemen van onze CEO Bob Verbeeck.”

Je kan dus wel stellen dat COVID-19 ook bij Golazo en Energy Lab tot een digitale versnelling heeft geleid. Die was noodzakelijk, omdat we dit platform zo snel mogelijk aan bedrijven wilden kunnen aanbieden en hen zo helpen hun mensen aan het bewegen te krijgen.”

Plug-and-play

Op KeepMoving kunnen bedrijven vandaag kiezen uit heel laagdrempelige beweegchallenges, die werkelijk iedere medewerker moet aankunnen. De voordelen van het forum zijn navenant: niet alleen worden medewerkers aangemoedigd om meer te bewegen, omdat er gemeenschappelijke doelen worden vooropgesteld verhoogt het ook het employee engagement én versterkt het de connectie tussen werkgever en werknemers en werknemers onderling – speels, dus zonder dat er met het spreekwoordelijke vingertje wordt gezwaaid.

Medewerkers worden aangemoedigd om meer te bewegen, omdat er gemeenschappelijke doelen worden vooropgesteld verhoogt het ook het employee engagement én versterkt het de connectie tussen werkgever en werknemers en werknemers onderling

“Omdat deelnemers zich met enkele clicks met het platform kunnen verbinden én er gemakkelijk hun eigen activity trackers en apps aan kunnen koppelen – plug-and-play dus – is de drempel om deel te nemen bovendien heel laag”, aldus Blondeel. “Zeker omdat mensen steeds vaker digitale tools en technologie omarmen om hun gezondheid op peil te houden – met Strava en onze eigen app Start to Run als goede voorbeelden. Als bedrijf moet je zelf bijna niets doen: je kiest gewoon een challenge die past bij jouw bedrijf en wij activeren die voor jou.”

Van Olympische Spelen tot WK wielrennen

“De coronacrisis duurt veel langer dan mensen hadden gedacht en begint nu toch serieus door te wegen”, vult voormalig topzeilster Evi Van Acker aan, die instaat voor het beheer van enkele grote corporate wellbeing-programma’s voor Energy Lab en daarnaast lid is van het KeepMoving-campagneteam, waarin ze creatief meedenkt over nieuwe bewegingschallenges. “Maar we stellen vooral vast dat bedrijven bang zijn de connectie met hun medewerkers te verliezen en daarom op zoek gaan naar manier om mensen terug samen te brengen, al dan niet face-to-face. En wat verenigt mensen méér dan sport, zeker als dat op een laagdrempelige en voor iedereen haalbare manier gebeurt én gepaard gaat met een fijne uitdaging?

We stellen vooral vast dat bedrijven bang zijn de connectie met hun medewerkers te verliezen en daarom op zoek gaan naar manier om mensen terug samen te brengen, al dan niet face-to-face

“Momenteel staan acht challenges op het platform, maar het is uiteraard de bedoeling dat dit aantal de komende maanden toeneemt”, gaat Van Acker verder. “We zullen bijvoorbeeld dankbaar gebruik maken van het bekende fenomeen van de goede voornemens met Nieuwjaar – laten we wel wezen: iedereen is daar mee bezig (lacht) – en ook inspelen op de verschillende sportevenementen van 2021 die tot de verbeelding van de mensen spreken. Zoals het Europees Kampioenschap voetbal, de Olympische Spelen in Tokio of het WK wielrennen in eigen land. Voor elk wat wils dus.”

“Qua configuraties kunnen we bovendien, dankzij de krachtige engine die achter het platform zit, in principe alles aanbieden”, zegt Pieterjan Blondeel. “Alleen willen we de komende maanden nog uitzoeken wat dat ‘alles’ concreet kan zijn. Daarom zetten we momenteel zoveel mogelijk challenges op, om daaruit te leren wat bedrijven echt verwachten. Daarnaast kunnen we met onze engine ook een beweegchallenge volledig op maat bouwen. Zo organiseren we nu de Virtuele Gentse Zesdaags waar elke wielerliefhebber aan kan deelnemen. Dit is dan geen KeepMoving challenge uiteraard maar een stand-alone challenge met full branding voor de klant.”

Net als de Warmste Week-actie

Maar kunnen mensen digitaal wel even effectief aangemoedigd worden om te bewegen, als er geen peer pressure is van collega’s van vlees en bloed? KeepMoving geeft een antwoord op die vraag in de vorm van twee triggers. “Ten eerste worden alle data die je op het platform vindt in real time gepubliceerd”, verduidelijkt Blondeel. “Je ziet dus als deelnemer zo goed als meteen jouw bijdrage aan de challenge, en dat werkt heel motiverend. Deelnemers volgen continu hun progressie op via leaderboards, timelines en andere datavisualisaties.”

“Een tweede belangrijke trigger is het verhaal van de challenge zélf: zo bestaat de Millionnaire Step Challenge er bijvoorbeeld in om met een team van maximum zes binnen de drie weken één miljoen stappen te verzamelen. Dat is duidelijk én haalbaar - iedereen kan namelijk wandelen. Ons campagneteam vertelt dat verhaal zo wervend mogelijk en creëert daaraan gelinkte blogposts, die via mailings naar de deelnemers worden gestuurd. Zodat de intrinsieke motivatie voldoende hoog blijft.”

Deelnemers volgen continu hun progressie op via leaderboards, timelines en andere datavisualisaties

“Naast enkele individuele challenges – bijvoorbeeld een marathon lopen of stappen in vier weken tijd – zijn de meeste uitdagingen team- of bedrijfsbreed gericht”, vult Evi Van Acker aan. “Omdat ook de groepsdynamiek die zo ontstaat altijd stimuleert. Wat daarnaast nog kan bijdragen aan de motivatie is een bijzonder einddoel: zo maakt de challenge Fit for Charity het mogelijk om samen te bewegen voor een goed doel en daar een bepaald bedrag aan te koppelen. Die challenge is nu al het populairst, en we verwachten dat dit solidariteitsthema komende winter nog meer zal scoren – kijk bijvoorbeeld maar naar wat de Warmste Week-actie allemaal teweegbracht.”

We zien trouwens bij onze bestaande klanten dat de motivatie ook aanhoudt: eenmaal de challenge is afgelopen, blijven de deelnemers meer bewegen”, besluit Evi Van Acker.


Zin om met jouw bedrijf zelf een of meerdere KeepMoving-challenges aan te gaan? Neem dan vrijblijvend contact op met Energy Lab, dat jullie zal helpen een traject te kiezen en een bijhorende timing te voorzien.