De tijd van massamails versturen is echt wel voorbij. Dezelfde content voor elk contact, dat werkt niet in marketingcampagnes. Want wie leest nu nog een e-mail waar je niets aan hebt? Maar voor gepersonaliseerde boodschappen heb je niet alleen goeie data nodig, het vereist ook een degelijke strategie. “In het wilde weg een mailcampagne opzetten, zal op lange termijn niets uithalen”, zegt Michelle Dassen, product en business lead bij Flexmail.
Flexmail is een platform waarmee bedrijven hun e-mailmarketing efficiënt en doelgroepgericht opzetten door slim aan de slag te gaan met hun data. Het platform kreeg in juni een make-over zodat je nu nog meer uit die data kan halen. “Het startsein voor onze vernieuwing was de GDPR”, zegt Dassen. “Die regelgeving rond gegevensbescherming is voor ons als emailplatform natuurlijk belangrijk. Om mee te zijn met de regels hebben we dus gesleuteld aan onze infrastructuur en interface.”
Veel bedrijven zagen GDPR als een noodzakelijk kwaad, iets van moetens. Wij zagen het als een kans om meteen ook andere verbeteringen door te voeren
Maar het team achter Flexmail wilde meer doen dan fixen wat beter kon. “Veel bedrijven zagen GDPR als een noodzakelijk kwaad, iets van moetens. Wij zagen het als een kans om meteen ook andere verbeteringen door te voeren. We pakten niet enkel de look & feel aan, maar ook wat erachter zit.”
Juiste data is king
Marketeers willen niet liever dan je e-mailadres vast krijgen, net als informatie over je interesses en voorkeuren. Maar hoe bedrijven die gegevens bijhouden, is vaak een warboel. “We zien het zo vaak in grote bedrijven: de marketingafdeling heeft een bestand met data, de sales hebben een andere lijst gegevens en nog een andere dienst komt met nog een andere database”, vertelt Dassen. “Dan krijg je een mismatch aan informatie, met als gevolg dat marketingmails verstuurd worden naar een toevallig samengeharkt groepje. Zonder dat daar een strategie achter zit, laat staan iets van persoonlijkheid.”
Het is dus niet data die king is, het is correct bewaarde data die zich mag kronen tot opperhoofd van het marketingrijk. Die juista data, daar geeft het vernieuwde Flexmail platform nu meer gewicht aan. “De klant importeert zijn data en Flexmail maakt ze inzichtelijk. Het systeem matcht zo veel mogelijk gegevens van één persoon. Als er een conflict is, doordat er bij persoon A bijvoorbeeld meerdere adressen of profielen zijn gesignaleerd, dan vraagt het platform aan de gebruiker hoe hij of zij dat dataconflict wil oplossen. De software brengt orde in wat voor veel bedrijven pure chaos is”, legt Dassen uit.
Ken je doelpubliek
Je data op orde hebben is voor Dassen dan ook cruciaal als je er iets goeds mee wil doen. “Flexmail is een plek waar je je data kan centraliseren en ordenen in selecties van doelgroepen waar je je naar wil richten. Op die manier kan je de juiste info naar de juiste personen sturen. Pas dan wordt je mailcampagne echt waardevol. Dat contact met de eindklant staat centraal voor ons. Het is niet gewoon een e-mailadres, er zit een persoon achter, die voorkeuren en noden heeft.”
Data leeft. Daar moet je als bedrijf rekening mee houden
Die voorkeuren en noden van contacten evolueren bovendien. Dassen haalt zichzelf als voorbeeld aan: “Ik ben pas mama geworden. Ik heb onder andere een babybedje gekocht, maar over een jaar moet ik geen babyspullen meer hebben, dus hoef ik er dan ook geen info meer over krijgen. Het is niet omdat ik vandaag iets wil, dat ik dat morgen ook nog moet hebben. Data leeft. Daar moet je als bedrijf rekening mee houden.”
Maar hoe ken je de voorkeuren van je contacten? Simpel: “Vraag het hen. Al kan je ook bepaalde veronderstellingen maken. Als iemand kattenvoeding koopt, is die misschien ook geïnteresseerd in kattenspeeltjes. Maar jouw veronderstellingen zijn altijd ondergeschikt aan wat die persoon zelf aangeeft.”
En wat als die voorkeuren dan veranderen? “Toon aan je contact welke data je van hem hebt en geef hem de kans om die aan te passen. Dat is een voordeel voor zowel contacten als voor onze klanten. Contacten krijgen enkel mails over wat hen interesseert, klanten kunnen gericht campagne voeren en bouwen een vertrouwensband op. Vergeet niet dat mensen niet meer zo happig zijn om zomaar hun informatie te delen. Doen ze dat toch, ga daar dan respectvol mee om en bewijs dat je er iets nuttigs mee doet.”
Mailcampagne met visie
De afgelopen maanden hebben alsmaar meer bedrijven beseft hoe belangrijk het is om hun doelpubliek te kennen en persoonlijk aan te spreken. “We merken dat meer mensen het nut van zo’n mooie mailcampagne hebben ontdekt tijdens de coronacrisis. Die eerste maanden was dat zowat de enige manier voor bedrijven om contact te leggen met hun klanten. Het werd een vitaal medium.”
Neem de tijd om een visie uit te denken. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hou het eenvoudig, maar gepersonaliseerd
Maar enkel wie een strategie uitstippelt zal er op lange termijn zijn voordeel uithalen, weet Dassen. “Als je als een kip zonder kop aan een mailcampagne begint en die alleen maar ziet als damage control om de coronacrisis te overleven, dan geef je volgens mij niet de juiste insteek aan je e-mails. Die mail zal snel op de stapel ongeopende nieuwsbrieven eindigen”, zegt ze. “Neem de tijd om een visie uit te denken. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hou het eenvoudig, maar gepersonaliseerd. Zorg ervoor dat je contact zich aangetrokken voelt tot je e-mail.”
Kledingwinkel in het dorp
Keep it simple, dus. Perfect mogelijk met Flexmail, want je moet geen IT’er zijn om met het platform een overzichtelijke mail te maken die past binnen jouw branding. “Van de grote internationale spelers tot de kledingwinkel in het dorp: Flexmail is zo gebruiksvriendelijk dat iedereen ermee aan de slag kan.”
Makkelijk dus, al wil Flexmail niet louter een tool zijn. “We willen bedrijven meer aanbieden dan een platform, we willen hen ook bewust maken van de kracht van gerichte communicatie.”
Ook in een handomdraai doeltreffende e-mailcampagnes opzetten voor je business? Kijk wat Flexmail voor jou kan doen.