Data bijhouden, analyseren én gebruiken is een must voor bedrijven die willen blijven groeien. Maar een data driven-oplossing op maat van je bedrijf opzetten loopt al snel in de miljoenen. Geen wonder dus dat het vooral de grote corporates zijn die vooruitgang boeken in hun digitale transformatie — nochtans zouden ook de middelgrote bedrijven die mogelijkheid moeten hebben. “We bieden MO’s de kans om hun schade in te halen”, zegt Rein Bryssinck, directeur Enterprise & Growth Markets bij SAS. Met hun nieuwe formule, Approachable Analytics, wil het bedrijf het tij keren.
Heel wat middelgrote bedrijven zitten op een berg aan gegevens waar ze niets mee aanvangen. “Ik hoor vaak van nieuwe klanten dat ze geen idee hebben waar al hun data zit”, zegt Bryssinck. “In veel gevallen zit die verspreid over verschillende kleinere systemen die ze de afgelopen jaren hebben gekocht. Ze weten niet hoe ze alles moeten samenbrengen, noch wat ze er dan mee kunnen doen.”
De kwaliteit van de data die zo’n bedrijven wel bij elkaar sprokkelen, is volgens Bryssinck vaak ondermaats. “De gegevens staan niet op de juiste plek of bevatten foute informatie. Er kruipen slordigheden in omdat mensen niet beseffen wat het belang ervan kan zijn in de toekomst.”
Die onwetendheid brengt volgens Bryssinck ook angst mee voor alles wat met analytics te maken heeft. “Bij big data, artificiële intelligentie (AI) en machine learning (ML) denken veel mensen nog altijd aan sciencefictionfilms waarbij robots de wereld overnemen”, zegt hij. Die angst kan Bryssinck meteen wegnemen: “De killer robots terzijde, kunnen andere AI- en ML- toepassingen goed van pas komen in een bedrijf”. Ook de GDPR, de regels rond de verwerking van persoonsgegevens door bedrijven, zien zaakvoerders nog als een struikelblok. “Vaak zijn die regels voor ondernemers van MO’s reden genoeg om er niet eens aan te beginnen.”
Citizen data scientist
Die struikelblokken wil SAS wegnemen met Approachable Analytics. “In het pakket bieden we een platform in de cloud aan waarmee bedrijven hun eerste stappen kunnen zetten in de wereld van data, zoals business intelligence en rapporteringen”, legt Bryssinck uit. “Een belangrijk aspect daarbij is dat ze het platform niet hoeven te kopen, maar een abonnement nemen. Dat bespaart middelgrote bedrijven een grote investering.”
Weten wie je klanten zijn en hen begrijpen, is cruciaal gebleken
Hoewel het platform erg gebruiksvriendelijk is, is er wel wat kennis van data nodig om ermee aan de slag te kunnen. “En niet elk middelgroot bedrijf kan een data scientist aanwerven, want die zijn erg gegeerd en dus ook duur”, zegt Bryssinck. “Daarom zorgen we hier zelf voor een opleiding. Mensen in het bedrijf die al een beetje data savvy zijn, die er gevoel voor hebben, die leiden we op tot citizen data scientists.”
“Pas op, het is niet de bedoeling dat die werknemers ineens tools gaan ontwikkelen. Nee, het is vooral bedoeld om mensen inzicht te geven in hoe alles in elkaar zit, zodat ze met de basis kunnen werken.”
Daar houdt het evenwel niet op voor het analytics-bedrijf. SAS voorziet een coach die opgeleide klanten blijft opvolgen. “Op tweewekelijkse of maandelijkse basis gaan ze rond de tafel zitten met die specialist om nieuwe toepassingen te bespreken, of extra uitleg te geven.”
Ken je klant
SAS wil op deze manier de middelgrote spelers meekrijgen op het veld van digitale technologie. De wereld gaat een toekomst met artificiële intelligentie en machine learning tegemoet. Een evolutie die we niet kunnen ontlopen, meent Bryssinck. “Iedereen zal een beetje data scientist moeten worden, ongeacht wat je job is. Het wordt nu eenmaal meer en meer een deel van onze wereld.”
Volgens de directeur is het dan ook geen kwestie meer van wanneer, maar vooral van hoe je data inzet in je bedrijf. “Je moet je niet meer afvragen of het the way to go is, dat is het voor de meeste bedrijven. MO’s die niet stilaan met hun data aan de slag gaan, nemen een risico”, zegt Bryssinck. “Als bedrijfsleider moet je ervoor zorgen dat je niet verblind wordt door een onverwachte gebeurtenis. De transitie van ‘alles gaat goed met mijn business’ naar ‘mijn business is weg’ kan snel gaan.”
Bryssinck haalt de coronacrisis aan om zijn statement te staven. Heel wat bedrijven kregen de afgelopen maanden een harde tik te verwerken. “Maar zij die met hun data aan het werk zijn gegaan, doen het beter dat zij die niets hebben gedaan”, zegt hij. “Weten wie je klanten zijn en hen begrijpen, is cruciaal gebleken. Op die manier kan je bedrijf tegen een onverwacht stootje, want in een crisisperiode analyseer je de data en gebruik je dat om je aan de situatie aan te passen. Als je dat niet kan, dan is het puur gokken wat de beste volgende stap is.”
Economisch voordeel
De beste éérste stap is vooral om voor een oplossing te kiezen die laagdrempelig maar effectief is. Want een tool waar je geen business value uithaalt, is weggegooid geld, stelt Bryssinck. “We hebben een innovatief en low threshold platform, maar het draait natuurlijk om meer dan dat. Onze klanten moeten er een economisch voordeel kunnen uithalen. Daarom kijken we altijd samen met hen naar alle mogelijke manieren waarop ze waarde kunnen halen uit die gegevens. Daar zijn we sterk in, niet in het minst dankzij onze 45 jaar ervaring in analytics.”
Bij SAS weten ze dat een bedrijf geen statisch gegeven is. “Approachable Analytics is een dynamisch platform: het kan uitgebreid worden naargelang de noden en de groei van een klant. Wanneer die er klaar voor is, kunnen we bijvoorbeeld AI- en ML-toepassingen toevoegen. Zo kunnen ze blijven stappen zetten in die data driven-wereld en hinken ze nooit achterop.”
Wil jij weten hoe je de 7 data-drempels in je bedrijf kan overwinnen? Lees er hier alles over.