Flowbox, het Zweedse zusterbedrijf van het Antwerpse Smart Media Agency, werd onlangs de nieuwe Creative Partner van Facebook. Een hele eer, want Facebook is best een kieskeurige running mate. User generated content is de toekomst, en dat hebben duidelijk ook Mark Zuckerberg en de zijnen begrepen. Flowbox wordt het eerste Zweedse bedrijf dat een Facebook Marketing Partner Badge te pakken krijgt. Maar wie zijn ze precies, en hoe zijn ze erin geslaagd om die felbegeerde titel te bemachtigen?

SaaS start-up Flowbox zag het levenslicht in 2016. Sindsdien bieden ze aan meer dan 450 bedrijven internationaal een handig platform om hun user generated content (UGC) optimaal te gebruiken. Wat betekent dit concreet? Wel, met het Flowbox-platform verzamel en beheer je als bedrijf de content van je eigen gebruikers, verspreid je die op je eigen kanalen, en versterk je zo je content marketing.

Dat is belangrijk, want user generated content is een goudmijn voor marketeers. Het is authentiek, doet betrokkenheid groeien, en geeft je conversies en social media-interacties een serieuze boost.

Een community die leeft

Consumenten zijn verlekkerd op bedrijven die niet alleen een sterk merk neerzetten, maar er ook in slagen om een hechte online community uit te bouwen. Denk aan de haast religieuze populariteit van techgiganten als Apple. “Dat community aspect is ontzettend belangrijk”, zegt Christian Nikuna Pemba, de Belgische CEO van Smart Media Agency. “Het draait om een way of life die je met anderen deelt. Participeren in plaats van simpelweg consumeren. Als merk schep je zo een gevoel van erbij horen, want community members hebben elkáár. Ze creëren content voor zichzelf, maar net zo goed voor hun peers.”

Christian Nikuna Pemba, de Belgische CEO van Smart Media Agency.

User generated content is niet alleen een waterdichte manier om zo’n community uit te bouwen, je bespaart er bovendien heel wat tijd en geld mee uit. Eens je de bal aan het rollen hebt, komt het op een organische manier jouw richting uit. Dat verklaart op zijn beurt de populariteit van Flowbox, dat op vier jaar tijd meer dan 450 klanten strikte in 20 landen. “User generated content maakt steeds vaker deel uit van een sterke contentstrategie. Als marketingbureau is het enorm interessant om te zien hoe de focus verschuift naar testimonials en verhalen van klanten en gebruikers”, aldus Nikuna Pemba.

Wat je ziet is wat je krijgt

De kracht van user generated content schuilt zo goed als volledig in zijn authenticiteit. Christian Nikuna Pemba maakt de vergelijking met mensen die zijn wie ze zijn. “Als je authentiek bent, hoef je je nooit anders voor te doen. En dat zie je bij merken ook. Integriteit is belangrijker dan ooit. Klanten kiezen steeds vaker voor merken die ergens voor staan, die een duidelijke visie hebben.”

Als je authentiek bent, hoef je je nooit anders voor te doen. En dat zie je bij merken ook. Integriteit is belangrijker dan ooit

Kortom: push marketing is dood, authenticiteit regeert. “Als een merk zichzelf is, krijgen mensen het gevoel dat ze hetzelfde kunnen doen. En dat wordt weerspiegeld in hun social mediagebruik en de content die ze maken.”

Flowbox & Facebook: Creative Partners in Crime

Hoe schopt een populaire Zweedse start-up het tot rechterhand van Facebook? De Amerikaanse techgigant kiest haar partners zorgvuldig uit op basis van ‘uitmuntendheid en expertise’ in mobiele marketing en innovatieve tech. Het bedrijf in kwestie moet duidelijk beantwoorden aan een nood in de markt en in staat zijn om een uitstekend rapport voor te leggen. De lat ligt bijzonder hoog, maar Flowbox maakte het waar.

Het Flowbox team

Al sinds de start is Flowbox erop gebrand om online communities met elkaar te verbinden. Om te kunnen blijven schaven aan de functionaliteiten en toegevoegde waarde te kunnen bieden, brachten ze de juiste mensen aan boord. Eerder dit jaar vervoegden een datawetenschapper en data-ingenieur het Flowbox-team, om zo met slimmere oplossingen te kunnen komen. “Het partnerschap met Facebook zal Flowbox op de lange termijn helpen om nieuwe oplossingen te ontwikkelen die bedrijven dichter bij hun klanten brengen. Dat gebeurt door de relaties met klanten te versterken, maar ook door de community in zijn geheel bijzondere en authentieke content te kunnen aanbieden”, voorspelt Nikuna Pemba.

Future-proof functionaliteiten

En die evolutie is al volop aan de gang. Zo werd onlangs Flowscore geboren, een algoritme dat klanten helpt om instromende content te sorteren. Eind 2020 komt bovendien ‘UGC DPA’ uit, een functie waarmee bedrijven hun user generated content kunnen inzetten in productadvertenties op sociale media. Met de steun van een partner als Facebook hebben ze bij Flowbox alles in hun arsenaal om de toekomst van de contentmarketing een radicaal nieuw gezicht te geven.


Benieuwd wat je zelf met je user generated content kan doen? Neem dan zeker een kijkje op Flowbox!