“We are not just fighting a pandemic, we are fighting an infodemic”, verklaarde Dr. Tedros Ghebreyesus, directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) tijdens de 2020 Munich Security Conference, en lanceerde daarmee meteen het buzzwoord van het jaar. Progress Software hielp de WHO bij de bestrijding van die infodemic met behulp van hun Sitefinity-platform. Een waar huzarenstukje, onthult Monique Bruins, marketing manager voor Centraal-Europa bij Progress Software.
In mei van dit jaar verscheen een onverwacht bericht op de tijdlijn van Dr. Tedros Ghebreyesus, directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie. In plaats van de gewoonlijke COVID-19 updates die zijn tijdlijn dan al bijna anderhalf jaar lang voortdurend overspoelden, bedankte Tedros plots ene @yogeshgupta1 uitdrukkelijk voor zijn steun doorheen de pandemie.
“Dat is Yogesh Gupta, onze CEO”, vertelt Monique Bruins, marketing manager voor Centraal-Europa bij het Amerikaanse softwarebedrijf Progress Software. “De Wereldgezondheidsorganisatie was in 2019 overgestapt op ons CMS-platform Sitefinity voor al hun websites. Net op tijd, zo bleek, want enkele maanden later brak de wereldwijde COVID-19-pandemie uit. En die had een enorme impact op hun websites.”
De nood aan realtime
Voor de migratie beschikte de WHO over een standaard website, gebaseerd op een legacy CMS-systeem, met wetenschappelijke en technologische onderwerpen die zich richten tot de lidstaten en wetenschappers. Maar dat veranderde plots, vertelt Monique Bruins: “Er circuleerde opeens heel veel en ook onjuiste informatie online en in de media. De hele wereld keerde zich daarom in één keer naar de WHO als bron voor correcte informatie in realtime.”
“Het aantal bezoekers nam met 600% toe. Het WHO heeft 1.000 content editors die voortdurende dringende informatie moesten publiceren. Dat kan alleen met een modern CMS als Sitefinity.”
De hele wereld keerde zich in één keer naar de WHO als bron voor correcte informatie in realtime
Het headless CMS-systeem
Met Sitefinity, het CMS-systeem van Progress Software, kon dat gelukkig wél, legt Monique Bruins uit: “Ons Sitefinity-platform is een headless CMS en composable DXP. Die termen zijn heel erg in momenteel, maar eigenlijk kan je het wat oneerbiedig omschrijven als een CMS 2.0. Vroeger was een CMS om een website mee te bouwen om wat informatie op te zetten. Als een soort etage of brochure rek. Je maakte content, die het systeem dan automatisch op één kanaal plaatste.”
Als je vandaag content produceert, volstaat het niet langer dat die content er enkel goed uitziet op een webpagina
“Maar als je vandaag content produceert, volstaat het niet langer dat die content er enkel goed uitziet op een webpagina. Het moet er ook perfect uitzien op andere kanalen, zoals je smartphone of je smartwatch. En liefst van al nog met één druk op de knop nadat je de content hebt aangemaakt. Dat is content editing via een headless CMS, en dat hebben we met Sitefinity supermakkelijk gemaakt. Daarnaast moet je slim klantreizen kunnen maken en optimaliseren met behulp van AI en integratie naar achterliggende systemen. Hier komen onze DXP functionaliteiten om de hoek kijken.”
1,8 miljard views
Dat was exact wat de WHO nodig had, want de hoeveelheid content die de organisatie publiceert sinds de uitbraak van de pandemie is volgens Monique Bruins duizelingwekkend. “Op dit ogenblik wordt de content van de WHO om de 90 seconden aangepast door meer dan 1000 editors in meer dan 36 talen. Momenteel telt de site gemiddeld 96.000 gebruikers en jaarlijks meer dan 1,8 miljard views.”
Op dit ogenblik wordt de content van de WHO om de 90 seconden aangepast door meer dan 1.000 editors in meer dan 36 talen
Om dat soort cijfers mogelijk te maken, heb je voortdurende en snelle stapsgewijze upgrades nodig, met onafgebroken beschikbaarheid en 24/7 support. Met zijn oude legacy systeem lag het WHO er gemiddeld één keer per week uit. Tijdens de hele pandemie niet één keer.
Digital first
CMS-platformen met Composable DXP als Sitefinity zijn overigens niet alleen voor grote organisaties als het WHO geschikt, benadrukt Bruins: “Tot onze klanten hier behoren grote namen als Hello Bank en ACV, maar evengoed kleinere startups als FoodBag. De enige gemene deler is dat zij allemaal de digitale experience van de eindklant voorop willen stellen. Alles gebeurt vandaag eerst online, alles is digital first. Alle klanten en doelgroepen met wie je communiceert, zoeken eerst online, of bestellen online.
Als bedrijf wil je dat zo makkelijk, maar ook zo efficiënt mogelijk organiseren. Een bestelling plaatsen op een website, dat kan iedereen. Maar er moet wel nog altijd ergens iemand de bestelling uit de voorraadkamer halen en versturen. Of als commercieel bedrijf wil je ook zien wie er op je website is geweest en hoe je die in je customer journey wil trekken. Ook dat wil je allemaal kunnen integreren.”
De gemene deler van onze klanten is dat zij allemaal de digitale experience van de eindklant voorop willen stellen
Daarnaast levert het Sitefinity-platform volgens Bruins ook uitgebreide audience intelligentie: “Ons platform doet customer journey analyses en adviseert over segmentatie en personas. Dit maakt vergaande personalisatie mogelijk. Zo kan andere content worden getoond op basis van de voorkeuren van een bezoeker en diens gedrag in het verleden. Sitefinity gebruikt ook Machine Learning om inzicht te geven in A/B test statistieken, conversieoptimalisatie, marketingattributie en voorspellende analyses.
Stap voor stap
“Technisch kan je eigenlijk alles al bereiken met onze technologie of met andere technologieën. Maar vaak zijn het de bedrijven die nog niet klaar zijn om die technologieën te adopteren”, besluit Bruins. “Ze zijn bang dat het te complex is. Die angst valt te begrijpen. Ze hebben misschien al een website waar ze duizend-en-één zaken aan gekoppeld hebben. Moeten ze daar dan echt de stekker uittrekken en opnieuw beginnen? Het mooie aan Sitefinity is dat je er niet meteen alles mee moet doen. Je gebruikt gewoon wat je nodig hebt. Je kan eenvoudig beginnen met bijvoorbeeld een mooiere look & feel voor je website en responsiveness op alle apparaten.
COVID-19 heeft een aardverschuiving veroorzaakt die de digitale transformatie heeft versneld
Dat op zich is waarschijnlijk al een grote stap voor veel bedrijven. Als een bedrijf zegt dat het nog helemaal niet toe is aan chatbots, omdat ze daar bijvoorbeeld de mankracht of kennis niet voor in huis hebben. Prima, dan hoef je die functie ook helemaal niet te activeren.”
“Elk bedrijf is anders en transformeert aan een andere snelheid. Al denk ik wel dat COVID-19 nu een aardverschuiving heeft veroorzaakt die deze transformatie heeft versneld. Bij grote organisaties als de WHO, maar ook bij kleinere bedrijven. Onze technologie kan die overgang ondersteunen.”