Signpost, leverancier van ICT-oplossingen voor het onderwijs, groeit pijlsnel. Bij hun personeelsbeleid laten ze zich al jaren bijstaan door MENS, een externe HR-partner. “Hoewel ik hen nooit als extern heb ervaren”, zegt Signpost-CEO Arne Vandendriessche. “Ze kennen ons door en door en waren zelfs een belangrijke factor in onze groei.”
Meteen een goede vibe
“We werken al samen met MENS sinds maart 2018”, vertelt Arne Vandendriessche. “Signpost was toen nog een pak kleiner, waardoor we zelf geen HR-afdeling in huis hadden.”
Toen Signpost evolueerde van start-up naar scale-up ging het bedrijf op zoek naar hulp, onder meer voor rekrutering maar ook voor advies rond de professionalisering van de HR-processen. Na een korte zoektocht viel de keuze op de diensten van MENS – “de vibe zat meteen goed”, verklaart Arne Vandendriessche.
Van 23 naar 150 medewerkers
De samenwerking startte met één MENS-medewerker – Liza - die Signpost op vaste dagen ondersteunt. “Zij is er nu - zo’n 3,5 jaar later - nog altijd, maar intussen is er veel veranderd”, zegt Arne Vandendriessche. “We zijn gegroeid van 39 naar 150 medewerkers en we hebben nu zelf drie fulltime HR-medewerkers in dienst. Die hebben we trouwens aangeworven met de hulp van MENS.”
Toch loopt de samenwerking ook nu nog door. Arne Vandendriessche: “Door hun succesvolle aanwervingstrajecten zou MENS zich uiteindelijk overbodig kunnen maken maar bij ons is dat voorlopig helemaal niet het geval. Ze blijven nuttig en nodig, niet alleen voor extra rekruteringen maar ook om onze HR-medewerkers te begeleiden. Dat kan Liza als de beste aangezien ze al zo lang bij ons betrokken is. Ze is een spiegel voor het management, een klankbord voor de HR-dienst en een aanspreekpunt voor alle medewerkers. Bovendien zorgt onze structurele samenwerking met MENS voor meer zekerheid en continuïteit. Stel dat er plots een probleem of hiaat is op personeelsvlak, dan kunnen zij het sneller en beter voor ons oplossen dan wanneer we dat zelf zouden proberen.”
MENS blijft nuttig en nodig, niet alleen voor extra rekruteringen maar ook om onze HR-medewerkers te begeleiden
Back-up van een heel team HR-professionals
De vibe tussen de twee organisaties zit dus nog altijd goed. “Ze denken echt mee met ons zonder vast te houden aan concrete taken die ze toebedeeld krijgen”, legt Arne Vandendriessche uit. “We krijgen van hen heel actieve ondersteuning. Zo helpen ze ons bij rekruteringen nog altijd met het verspreiden van vacatures en het uitvoeren van een eerste screening. Ook operationeel en tactisch begeleiden ze ons. Het is ook heel waardevol dat we bij een heel team terecht kunnen met allemaal ervaren mensen die elk hun eigen specialiteit hebben.”
MENS denkt met ons mee zonder vast te houden aan concrete taken die ze toebedeeld krijgen
Internationale groei
Voor MENS is het duidelijk een succesverhaal. Het HR-bedrijf, dat op 1 september zijn vierjarige bestaan vierde en nu tien medewerkers telt, mag zelf ook terugkijken op een periode van groei en evolutie. “We gaan sowieso altijd mee in het ritme van onze klanten”, zegt Delphine Vantomme, oprichter en zaakvoerder van MENS. “Dat betekende bij Signpost dat we klaarstonden om hun pijlsnelle groei mogelijk te maken met een pak aanwervingen, ondersteuning en het stroomlijnen van interne processen en ‘HR flows’. We begeleiden hen ook in hun internationale groei, met rekruteringen in het buitenland.”
Medewerkers gelukkig houden
MENS deelt ook de visie van elke klant. Bij Signpost zijn ze er in ieder geval van overtuigd dat de medewerkers hun waardevolste kapitaal zijn. “Het draait allemaal om mensen”, stelt Arne Vandendriessche. “Het is dan ook zeer belangrijk dat het team samenblijft. Dankzij de aanwerving van de juiste profielen en een duurzaam HR-beleid is het oorspronkelijke kernteam nog altijd hetzelfde gebleven en hebben we heel weinig verloop. Daardoor staan we stabiel zodat we snel kunnen groeien.
Dankzij de aanwerving van de juiste profielen en een duurzaam HR-beleid is het oorspronkelijke kernteam nog altijd hetzelfde gebleven
We zorgen er ook voor dat mensen zich gelukkig voelen op het werk en dat ze zich kunnen amuseren – ‘work hard, play hard’ is hier geen loze kreet. MENS is erin geslaagd dat te capteren en die visie uit te dragen. Onze groei is veel sneller gegaan dan verwacht – we zitten intussen in de cockpit van de digitalisering van het onderwijs in België en ook in andere landen. Toch hebben we alles onder controle kunnen houden. Het gaat nu zelfs vlotter dan in het begin, toen we nog veel kleiner waren, ook weer voor een stuk dankzij de ondersteuning door MENS. Ze hebben ons op geen enkel moment in een keurslijf proberen te duwen maar ze zijn met ons mee gegroeid en geëvolueerd.”
Alles in functie van de klant
“Klantgerichtheid is voor ons cruciaal”, bevestigt Delphine Vantomme. “Ook daarom gaan we altijd fysiek naar de klant. De duur en de frequentie van onze aanwezigheid kan variëren maar we willen telkens tijdelijk deel worden van het bedrijf. Zo kunnen we volledig werken in functie van hun noden.”
Niet elk partnership duurt zo lang als bij Signpost, maar elke samenwerking gebeurt vanuit dezelfde waarden. “We leggen ons toe op talentmanagement in de brede zin: het aantrekken, rekruteren, selecteren, binden en behouden van talentvolle medewerkers”, vertelt Delphine Vantomme. “Dat doen we voor bedrijven in alle sectoren en in elke fase van hun ontwikkeling. Ons engagement stopt niet bij het vinden van de juiste medewerkers. We helpen ook bij hun integratie in de bedrijfscultuur. Daarom zijn we veel meer dan een rekruteringspartner.”
Een goede selectie is uiteraard belangrijk, maar ook de periode na de aanwerving moet je goed begeleiden, weet Delphine Vantomme. “Als medewerkers afhaken komt dat vaak door dingen die foutgaan in de eerste weken van de tewerkstelling. Net dan moet je de nieuwe werknemer goed opvangen zodat de verwachtingen worden ingelost.”
Authentieke bedrijfswaarden
Voor een duurzame tewerkstelling moeten medewerkers passen in het team en in de bedrijfscultuur. “Daar moet je absoluut rekening mee houden”, adviseert Delphine Vantomme. “Alleen dan voelen mensen zich betrokken bij de organisatie zodat ze zich engageren op lange termijn. De waarden die je wil uitdragen moeten ook authentiek zijn – dat klinkt misschien zwaar maar het zit soms in kleine dingen. Je moet je een beeld trachten te vormen van je ideale medewerker en de manier waarop je die kan aanspreken en aantrekken.
Dat is precies waar wij onze klanten in begeleiden. Met onze externe blik zien we dingen soms beter, want het is niet altijd eenvoudig om te bepalen waar je als werkgever voor staat. De integratie van rekrutering met een voor- en een natraject maakt onze aanpak uniek. We zijn ervan overtuigd dat het steeds belangrijker wordt om rekening te houden met de houding van de nieuwe generatie werknemers. Zij willen zich goed voelen op het werk en trots kunnen zijn op het bedrijf waar ze werken, en dan worden ze vanzelf ‘ambassadors’.”
MENS past die visie natuurlijk intern ook zelf toe. “Onze teamleden krijgen zeer veel inspraak, zelfs op strategisch niveau. Zo hebben we samen beslist dat we willen groeien – op een gezonde manier, want kwaliteit blijft het belangrijkst om te kunnen bijdragen aan het succes van onze klanten”, besluit Delphine Vantomme.