Door de pandemie hebben veel bedrijven een digitale sprong voorwaarts genomen. Meer dan ooit leeft het besef dat innovatie en digitale transformatie voor velen onontbeerlijk zijn om te overleven en de concurrentie een stapje voor te blijven. Ook Amuse, bekend van duurzame lunch - en bewaardozen, heeft het voorbije anderhalf jaar de COVID-crisis gebruikt om een ommezwaai te doen. Het doel? Hun producten zichtbaarder maken tot ver buiten de supermarkten en in de keukenkasten van de jonge gezinnen belanden. Enter successtrateeg Eline Massin: op een jaar tijd is ze er samen met enkele andere trouwe partners in geslaagd om de producten van Amuse via een nieuwe webshop rechtstreeks bij de consument te brengen én om de naam over de tongen van heel wat lifestylekenners te laten rollen. “We hebben van een product een merk gemaakt”, klinkt het trots.
Vermeldingen in lifestylemagazines, een assortiment in verschillende pop-upwinkels tijdens het eindejaar, een webshop die vlotjes draait: er zit nieuw leven in Amuse. “COVID-19 was hét moment om de sprong te wagen en te zorgen voor meer zichtbaarheid bij de consumenten zelf. Mensen moesten plots thuis blijven, dus wij wilden de producten tot bij hen brengen”, vertelt Eline Massin.
Massin heeft samen met het team achter Amuse én innovation agency Absintt een verhaal gecreëerd rond Amuse, de positionering die al op papier stond effectief ook uitgewerkt en de producten duidelijk op de kaart gezet. Een serieuze inhaalbeweging, waarbij de successtrateeg zich heeft gefocust op de opstart van de webshop en e-mailmarketing, contentcreatie, marktonderzoek en samenwerkingen regelen. Maar: “Amuse stààt er nu wel.” En hoe.“Het is niet louter een leverancier van brooddozen meer, het is echt een merk geworden. Toen ik in het begin op zoek ging naar samenwerkingen kreeg ik nog te horen ‘en wie zijn jullie?’, nu rollen de aanvragen voor samenwerkingen vanzelf binnen”, glimlacht Massin.
Deel van het bedrijf
Een mooie case om als paradepaardje naar voren te schuiven, vooral als je weet dat Massin pas begonnen was als successtrateeg toen ze de case van Amuse in handen nam. “Ze waren inderdaad mijn eerste klant”, bevestigt ze. “Tof om te zien dat het werk van die eerste case z’n vruchten afwerpt. Ik heb me er ook wel mee geamuseerd, want ik kon zowel structuur brengen als mijn creativiteit loslaten in dit merk.”
En laat die twee tegenpolen combineren nu net de sterkte zijn van Massin. “Voor ik als zelfstandige ben begonnen, heb ik loopbaanbegeleiding gevolgd. Uit een van de testen die ik toen heb gedaan, is gebleken dat ik zowel heel gestructureerd als creatief kan werken, maar tegelijk een helicopterzicht kan bewaren: de essentie ergens uithalen, de juiste acties bepalen... kortom, ideeën in realiteit omzetten. De ideale eigenschappen om andere ondernemers te begeleiden eigenlijk, want het zorgt ervoor dat ik niet alleen kan meedenken, maar ook kan meedoen.”
Sinds Amuse zijn er bij Eline Massin al heel wat ondernemers van lifestyle- en dienstverlenende ondernemingen gepasseerd die exact dat nodig hebben: een partner die niet alleen met hen kan meedenken, maar ook met hen mee doet. “Ik werk actief samen met de ondernemer om ervoor te zorgen dat ze hun dromen kunnen waarmaken. Ik doe voorstellen, ik geef ideeën mee vorm en neem zelf een stukje van hen over als ze dat willen.”
Ik werk actief samen met de ondernemer om ervoor te zorgen dat ze hun dromen kunnen waarmaken
Om dat te kunnen, moet je een bedrijf natuurlijk door en door kennen. Geen probleem voor Massin, die door vrienden en familie weleens een ‘spons’ wordt genoemd, net omdat ze zo goed is in het snel opnemen van informatie. “Voor de periode waarin ik de ondernemer begeleid, ga ik eigenlijk een beetje mee op in het bedrijf. Ik zorg ervoor dat ik de gang van zaken ken, de cultuur begrijp, de noden en wensen van de ondernemer”, klinkt het.
Van sparringpartner tot business partner
De ene ondernemer is de andere natuurlijk niet. Voor Eline Massin draait het erom dat elke ondernemer zijn versie van succes kan vinden. “Voor de ene is dat een groter bedrijf en meer geld op de rekening, voor de andere is dat op tijd thuis kunnen zijn om de kinderen van school te halen”, zegt Massin. “Welke definitie ze ook geven aan succes, tijdens mijn begeleidingsprogramma’s gaan we intens samenwerken om dat doel te bereiken.”
Die programma’s gaan van sparringpartner zijn — tijdens haar ‘All-In-Eline’-programma — tot tijdelijk een deel van de business overnemen — met het ‘Plug-In-Eline’-programma. “Waarom zou iemand nood hebben aan een externe partner die dat laatste doet? Omdat ze willen blijven ondernemen en groeien zonder in te boeten op bepaalde vrijheden die ze al hebben opgebouwd, bijvoorbeeld. Als ik een aantal zaken uit hun handen neem, kunnen ze verder bouwen aan hun bedrijf of een nieuw idee én nog steeds tijd maken voor andere belangrijke dingen.”
Als ik een aantal zaken uit hun handen neem, kunnen ondernemers verder bouwen aan hun bedrijf of een nieuw idee én nog steeds tijd maken voor andere belangrijke dingen
Massin geeft een concreet voorbeeld: “Ik heb een ondernemer die een nieuw bedrijf wilt opstarten dat volledig losstaat van hetgeen ze nu al doet. Aangezien ze al een zaak heeft die het meeste van haar tijd vraagt, help ik haar bij de opstart van haar nieuw businessidee. Ik neem hier dus eerder de rol van business partner aan. Ik zorg ervoor dat de eerste stappen in dat nieuwe bedrijf worden gezet en dat de opstart is gemaakt. Ik ben op dit moment een grote vertrouwenspersoon voor haar. Nadien kan zij weer overnemen.”
Jong, maar…
Iets uitzoeken, opstarten en weer loslaten: Massin kickt erop. Of ze het niet jammer vindt om iets op te zetten voor iemand anders en dan het weer uit handen te geven? “Helemaal niet. Ik hou er net van om iets nieuws te creëren. Ik ben een starter, geen finisher”, lacht ze. “Ik vind het leuk om te voelen dat een idee een bedrijf kan worden en om het dan ook te zien gebeuren. Maar ik voel niet de nood om die bedrijven zelf draaiende te houden na de opstart. Dat laat ik met plezier aan de ondernemer over.”
Ik ben een starter, geen finisher
Ze heeft dan ook haar handen vol met haar eigen zaak. Want op anderhalf jaar tijd is Eline Massin met rasse schreden vooruitgegaan. Terwijl haar jonge leeftijd — Massin is 27 jaar — aanvankelijk ondernemers deed twijfelen over haar kennis en kunde, is van die twijfel nu niets meer te zien. “Ik merkte in het begin wel wat terughoudendheid omdat ik nog jong ben. Maar ik heb het voordeel dat ik nogal een durver en een doener ben; ik laat me niet zo gauw ontmoedigen. Die karaktertrek heeft ervoor gezorgd dat ik enige twijfel snel heb kunnen ontkrachten met mooie resultaten van even mooie klanten.”
Terraswijven onder elkaar
Dat ze niet bij de pakken blijft zitten, is wel duidelijk. Massin heeft intussen ook ‘Sun & Rise’ gecreëerd, een programma dat business en pleasure combineert. “Met een groepje gelijkgezinde, ondernemende vrouwen trekken we voor een weekje naar een zonnige plek om te babbelen, te zonnen én te bouwen aan onze ondernemingen. In de voormiddag wordt er gewerkt, in de namiddag vooral niet”, lacht ze. “Ik heb uit ervaring geleerd dat op vakantie gaan, eens weg zijn uit je normale omgeving, veel inspiratie kan geven. Maar voor ondernemers is het moeilijk om zomaar even op verlof te gaan en hun werk los te laten, dus ik dacht ‘we combineren dat gewoon’.”
Ook met haar ‘Terraswijven’ koppelt Eline Massin het aangename aan het nuttige. “Er zijn veel events voor ondernemende vrouwen, maar veel van die initiatieven missen vaak hun doel een beetje omdat ze wat kwaliteit missen. Daarom beperken we dit event tot een klein groepje en één gastspreker. Met de bedoeling om veel opener te kunnen praten met elkaar”, vertelt Massin. Real talk, taboes doorbreken, lessen trekken uit mekaars fouten, enzovoort. Massin zag de nood bij onderneemsters om te netwerken maar dan diepgaander, en is met Terraswijven in een gat gesprongen dat nog openlag in de ondernemerswereld. “Dat is dan ook typisch voor mij: ik zit niet graag stil. Ik begeleid graag ondernemers, maar ik onderneem zelf ook graag dingen”, lacht ze.
Foto’s bij dit artikel door ByNoucka.