Wat als je vader computer scientist is, en je al van je achtste aan het programmeren slaat? Maarten Jansen en Dries Vandermeulen schreven van kleinsaf aan code waar menig computerwetenschapper een puntje aan zou kunnen zuigen. Met hun bedrijf Dashdot, voorheen Wappla, bouwen ze websites, apps en andere digitale tools from scratch én op maat.
“Eigenlijk worden we heel vaak gevraagd door andere digital agencies als ze er niet meer aan uit raken op technisch vlak.” Maarten Jansen en Dries Vandermeulen vertellen het bijna achteloos ergens halverwege het interview. Ze hebben het tot dan vooral over hun succesverhalen gehad. Van het bouwen van een app voor een fysiek product dat er nog niet eens was, tot het aaneenrijgen van legacy systemen voor een multinational. Oh ja, en ze fungeren vaak als ghost writer voor start-ups. De échte kracht van Dashdot is voor beide founders zo voor de hand liggend, dat ze bijna vergeten om het te vermelden: Jansen en Vandermeulen zijn, net als de rest van hun team, in de eerste plaats steengoede program developers.
Lang leve complexiteit
Jansen en Vandermeulen lezen, begrijpen en schrijven de digitale wereld waarin we leven en werken. Na een carrière bij verschillende grote bedrijven besloten ze in 2015 om voor zichzelf te beginnen. “We merkten allebei dat we betere producten konden afleveren als we zelf vanaf dag één mee betrokken werden in het bouwproces”, vertelt Dries Vandermeulen. “Vanuit onze kennis en ervaring kunnen we op basis van de briefing van de klant heel snel keuzes maken voor een bepaalde programmeertaal of technologiekeuze, waardoor we ook heel snel tot een go-live kunnen overgaan. Daar hebben zowel de klant als wij baat bij. Wij moeten minder problemen gaan oplossen, waardoor de klant geld, energie en tijd uitspaart om tot een succesvol product te komen.”
We merkten allebei dat we betere producten konden afleveren als we zelf vanaf dag één mee betrokken werden in het bouwproces
Het Dashdot-team kan zo goed als elk digitaal probleem oplossen. Automatisering van businessprocessen? Check. Een app waarmee je live goud kan verhandelen? Check. “Dat laatste was echt een technisch hoogstandje”, aldus Dries Vandermeulen. “We hebben een volledig geautomatiseerd on-the-spot trading platform gebouwd voor goud en zilver, waarbij het risico voor de klant wordt berekend en ingedekt. Het is een heel intuïtieve, sobere app, waar heel wat technische uitdagingen achter schuilgaan. Omdat het om financial services gaat, moeten we rekening houden met compliance, wetgeving, live goudprijzen, enzovoort.”
In the black box
Dashdot ziet het groots voor de komende jaren, vooral omdat het team heel wat optimalisatiemogelijkheden detecteert bij klanten en prospects. “Veel ondernemers en bedrijven hebben moeite met digitalisering omdat ze hun systemen eigenlijk niet goed begrijpen”, merkt Jansen op. “Het is vaak één grote black box, waardoor er ook heel wat misvattingen leven over het bouwen en onderhouden van digitale producten.”
Veel ondernemers en bedrijven hebben moeite met digitalisering omdat ze hun systemen eigenlijk niet goed begrijpen
Dit zijn de grootste misverstanden die het team van Dashdot graag de wereld wil uit helpen:
1. “Hoe groter het development team, hoe sneller de oplevering”
“Veel managers denken dat software bouwen gelijk staat aan het bouwen van een huis: hoe meer mensen je laat bouwen, hoe sneller het product live kan”, legt Vandermeulen uit. “Dat klopt niet. Digitale producten bouwen gaat over het oplossen van complexe vraagstukken. Het gaat beter en sneller met een klein interactief team van specialisten die buiten hun eigen vakgebied kunnen denken.”
2. “Developers denken enkel in termen van software en technische specificaties”
“De tijden dat je als developer enkel met het schrijven van code bezig was, liggen al een tijdje achter ons”, zegt Jansen. “Dries en ik hebben ons eigen bedrijf opgezet net omdat we meer vanuit de klant en de eindgebruiker wilden vertrekken. Dat kan alleen maar als je als developer van bij aanvang betrokken bent bij het bouwen van een digitaal product. En daarin zit ook de grootste waarde voor bedrijven, omdat ze heel wat geld en energie uitsparen.”
3. “Ons nieuw digitaal product staat los van onze andere digitale tools”
“Bedrijven denken nog te weinig over digitalisatie als een ecosysteem”, gaat Jansen verder. “Ik denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat tuinmateriaal produceert, en dat ons inhuurt voor pakweg een app. We kunnen die app perfect op zich bouwen, maar de ware kracht van digitalisatie ligt in het op elkaar afstemmen van zowel de interne systemen als de webshop en de app. Daarmee bouw je duurzame digitale omgevingen waarmee je als bedrijf kan schalen, leads kan genereren, kan gaan automatiseren. Dat hoeft niet in één dag te gebeuren, maar het is dé manier om technologie als een hefboom te gebruiken.”
Bedrijven denken nog te weinig over digitalisatie als een ecosysteem
To the future and beyond
De brede inzetbaarheid van Dashdot illustreren Jansen en Vandermeulen door een opsomming van hun huidige projecten. Zo werkt het team de laatste details uit van de Moonbird app, gekoppeld aan het gelijknamige toestel dat je helpt om je ademhaling te controleren. Intussen onderhouden ze het technische luik van Meet Roger, een start-up die interne bedrijfscommunicatie vereenvoudigt. En Dashdot volgt ook de support van de Value Trading app op.
En tussendoor zijn er de opdrachten voor grote en kleine spelers in binnen- en buitenland. De twee oprichters van Dashdot dromen echter van meer. Want kleine jongens achter hun computer zijn ambitieuze ondernemers geworden, en Dashdot is helemaal klaar voor de big leagues.
Meer inzicht in de black box van jouw onderneming? Dashdot helpt je graag verder met een eerste analyse en mogelijke oplossingen. Get in touch!