Vlaanderen staat gekend om z’n lang lijstje aan sterke en goed draaiende maakbedrijven. Bij Squadron zijn ze overtuigd dat de maakindustrie in Vlaanderen zeker nog een sterke toekomst heeft, het zou dan ook zonde zijn om deze maakindustrie te zien vertrekken naar andere landen. Daarom richt het technologiebedrijf zich bewust op deze industrie: met z’n oplossingen voor procesoptimalisatie, digitalisatie, automatisatie en productontwerp wil Squadron de maakbedrijven helpen de nodige efficiëntie te bereiken. “Onze maakbedrijven krijgen bij vele organisaties vooral de theorie te horen over al die topics, maar we gaan verder en helpen hen in de praktijk”, klinkt het bij Enterprise Solution Architect Dries Dewulf en Business Unit Manager Wim Delobelle.
Van bij de oprichting van Squadron in 2019 is het altijd de bedoeling geweest om de lokale maakindustrie te ondersteunen. Het West-Vlaamse bedrijf ziet van dichtbij hoe goed de maakindustrie in West-Vlaanderen, en bij uitbreiding de rest van Vlaanderen, het doet. “Door hun efficiëntie en flexibiliteit te helpen verhogen, kunnen we vermijden dat bedrijven opteren om hun productie te verhuizen naar andere landen”, vindt Dries Dewulf. “En dat dreigt wel te gebeuren als ze er niet in slagen om te innoveren.”
Maakbedrijven zitten op hun honger
De technologie is er nochtans, de goede ideeën evenzeer, maar de implementatie van dat alles is vaak een ander paar mouwen. Dat merken Dries Dewulf en zijn collega Wim Delobelle vooral op wanneer ze met maakbedrijven praten. “Onze klanten voelen intussen wel de noodzaak om veranderingen door te voeren. Omdat er een uitdagende vraag uit de markt komt om bijvoorbeeld de diversiteit van productiegoederen te verhogen of de kwaliteit te verbeteren. Of omdat ze zien dat andere bedrijven in de sector aan het innoveren zijn in digitalisatie en daardoor sterker groeien, dus ze willen de trein niet missen”, vertellen de mannen. “Het alarmbelletje gaat bij de meesten dus wel af.”
Veel managers van maakbedrijven gaan ook op zoek naar informatie over innoveren en digitaliseren. “Ze doen heel wat inspiratie op bij allerlei bekende ondernemersorganisaties. Ze gaan naar lezingen, volgen opleidingen, enzovoort. Maar nadien blijven ze vaak op hun honger zitten”, klinkt het. “Ze weten dan wel wat hen te doen staat en dat ze er het kapitaal voor hebben, maar: hoe moeten ze dat nu allemaal beginnen toe te passen? En welke investering is relevant voor hun bedrijf en welke niet?”
We zullen pas iets implementeren als de investering loont voor de klant en past in zijn groter toekomstplan
Squadron ondersteunt die initiatieven van dergelijke organisaties. “Ze brengen veel teweeg. De voorbeelden van andere bedrijven werken ongetwijfeld inspirerend. Maar de praktijk is toch anders. Deze maakbedrijven bestaan vaak al vele jaren, soms zelfs decennia. Het is niet zo simpel om in zo’n bedrijf, met vaak zware en logge IT- systemen, oude gewoontes en vele medewerkers, op 1-2-3 innovatie te brengen. Zeker als je niet goed weet waar te beginnen! ”
Vier expertises, vier perspectieven
Het technologiebedrijf werkt vanuit vier domeinen: Eminds, Processminds, Motionminds en Designminds. Of met andere woorden: Squadron heeft experten in huis die focussen op de optimalisatie van het administratie- en productieproces, de implementatie van digitalisatie, het inzetten van automatisatie en op het ontwerpen van producten. “Dat laatste draait rond strategische engineering: bijvoorbeeld hoe sneller je een go-to-market hebt, hoe beter tegenwoordig. We zijn hierin een klankbord, maar we durven de klant ook best wel een spiegel voorhouden en hem uitdagen”, klinkt het.
Afhankelijk van de vraag of nood van de klant wordt uit die domeinen het geschikte team samengesteld. “We werken altijd met een duorol”, legt Wim Delobelle uit. “Dat betekent dat we altijd kennis en ervaringen combineren in het projectteam. Zo brengen we verschillende experten samen die elk een ander perspectief hebben. De ene weet alles over procesoptimalisatie, maar de insteek van iemand die digitalisatie in z’n vingers heeft, kan daarbij ook interessant zijn.”
Maar Squadron begint niet zomaar in het wilde weg zaken te implementeren. Want nog voor het team wordt samengesteld, bekijken ze met de klant tijdens diverse intakegesprekken in detail waar de noden precies liggen. Daarna organiseren ze een “blue paper sessie” waarbij het team eerst de focus legt op een ideale situatie en nadien zoekt naar hoe ze tot die ideale situatie kunnen komen.“Het is belangrijk dat de neuzen in dezelfde richting staan”, zegt Dries Dewulf. “We bekijken wat er éérst moet veranderd worden, wat we daarna kunnen aanpakken, enzovoort. Natuurlijk gaan we ook na wat de return on investment is voor de klant. We zullen pas iets implementeren als de investering loont voor de klant en past in zijn groter toekomstplan.”
Boots on the ground
Zo’n analyse van het bedrijf en het definiëren van de doelstellingen is enorm belangrijk. Enkel zo kan er naar de beoogde resultaten toegewerkt worden. Maar, benadrukken de experten van Squadron, hun belangrijkste werk is de implementatie ervan in het bedrijf. “Wij zijn erg ‘boots on the ground’”, zegt Wim Delobelle. “We trekken niet met de theorie naar een klant om hem dan de praktijk te laten uitvoeren. Nee, we doen samen met de mensen in het bedrijf onze botten aan en gaan mee door de modder”, verwoordt hij het nog.
Het alarmbelletje gaat bij de meesten dus wel af
Die mentaliteit is gewoonweg onderdeel van de waarden en normen die het team van Squadron voor zichzelf én klanten heeft genoteerd in een charter. “We vertrekken altijd vanuit vertrouwen met de klant. Dat is iets waar we bij elke start van een project aan werken; er helemaal zijn voor die klant is dus hoe wij vertrouwen creëren.” Nog op dat charter: positiviteit, engagement, persoonlijke ontwikkeling en ethisch ondernemerschap. “Dat is de grondbasis vanwaaruit we starten. Met klanten, maar ook met elke member van Squadron. We hebben een open cultuur, alles moet bespreekbaar zijn, maar we houden wel erg vast aan onze normen en waarden.”
The sky is the limit
Het bedrijf uit Waregem is dus op een stevig fundament van waarden en normen gebouwd. Het is de lijm die de community van Squadron samenhoudt, zo noemt Dries Dewulf het charter nog. Gebeiteld in het DNA van het technologiebedrijf, zal de filosofie en aanpak van Squadron dan ook niet veranderen ongeacht de groei die ze nu doormaken en in de toekomst ambiëren. “We willen niet groeien ten koste van onze kwaliteit”, zegt Wim Delobelle. “We laten het organisch verlopen.”
Squadron steunt sinds zijn opstart op deze waarden en werkt aan een constant groeiverhaal, ze zijn de afgelopen vier jaar al goed vooruitgegaan, “maar nog niet genoeg”, klinkt het ambitieus. “Binnenkort openen we een tweede hub van Squadron in O-Forty in Oostkamp. De maakbedrijven staan voor enorme uitdagingen. Ze moeten almaar sneller produceren, meer variatie aankunnen, flexibeler worden en tegelijk ervoor zorgen dat hun prijzen concurrentieel blijven. Wij zijn ervan overtuigd dat we daar een belangrijke rol in kunnen spelen door met de juiste technologie en digitalisatie op de juiste plaats efficiëntie te verhogen voor onze Vlaamse maakindustrie. Zo hopen we onze ambitie waar te maken en onze mooie lokale maakbedrijven in Vlaanderen te kunnen houden.”