99designs by Vistaprint™, het platform waarmee je snel en eenvoudig beroep kan doen op freelance designers uit de hele wereld, wil Belgische zelfstandigen en kmo’s er weer bovenop helpen na de coronacrisis. Het geeft daarom een unieke prijs weg. “We willen niet alleen maar geld in hun bedrijf investeren maar hen vooral ook helpen om hun identiteit vorm te geven”, zegt Country Manager Nina Coopmans.
Vistaprint, de internationale expert in print en marketingproducten voor kmo’s, kondigde in oktober vorig jaar de overname aan van het digitale platform 99designs by Vistaprint ™. “Onze kracht lag altijd al voornamelijk in print voor kleine ondernemers. Maar ons streven is om de design- en marketingpartner van kleine ondernemers zijn”, verklaart Nina Coopmans, Country Manager voor Vistaprint in België en Nederland. “In 99designs by Vistaprint ™ vonden we een partner die dat designgedeelte perfect aankan, waardoor we nu print en design kunnen samenvoegen.”
Online platform van freelance ontwerpers
99designs by Vistaprint™ ontstond in 2008 in Australië als een spin-off van de website Sitepoint, een uitgever van cursussen voor web developers. Het platform richt zich op kmo’s en zelfstandigen die een freelance designer zoeken voor het ontwerpen van hun huisstijl, logo, website, accessoires, etiketten en andere marketingproducten en diensten.
“Opdrachtgevers kunnen er door portfolio’s van freelancers scrollen of een ontwerpwedstrijd uitschrijven” legt Coopmans uit. “We begeleiden ondernemers dan echt doorheen het proces.” 99designs by Vistaprint™ telt intussen meer dan 150.000 aangesloten freelance ontwerpers uit meer dan 190 landen.
Op maat van de kleine ondernemer
Het bedrijf hanteert transparante, vaste prijspakketten per ontwerpcategorie. Een verpakking ontwerpen start bijvoorbeeld bij 289 euro, een webontwerp bij 529 euro. Alle ontwerpen zijn verzekerd met een niet-goed-geld-terug garantie. Daarnaast biedt 99designs by Vistaprint™ ook een Pro-versie aan voor communicatiebureaus met pakketten op hun maat.
Kleine ondernemingen beschikken niet over een eigen marketingafdeling of kunnen geen beroep doen op een heel netwerk van ontwerpers. Daar willen wij een antwoord op bieden
“De service die 99designs by Vistaprint™ biedt is ideaal voor kleine ondernemingen en zelfstandigen”, benadrukt Coopmans. “Zij beschikken immers niet over een eigen marketingafdeling of kunnen geen beroep doen op een heel netwerk van ontwerpers. Waar ga je op zoek naar een ontwerper als je minder bekend bent met deze wereld? Daar willen wij een antwoord op bieden met 99designs by Vistaprint™.”
Eerste hulp na pandemie
Die kleinere ondernemingen en zelfstandigen zijn het voorbije jaar bij uitstek getroffen door de coronacrisis. Nu zij eindelijk weer kunnen opstarten, wil 99 Designs by Vistaprint™ hen een serieuze boost aanbieden, legt Coopmans uit. “De crisis is ingrijpend geweest voor ons allemaal, maar vooral voor kleine ondernemingen. Zij moesten hun zaak verplicht sluiten en vielen zonder inkomsten. Speciaal voor hen hebben we de wedstrijd 99 Days of Design gelanceerd.”
Wereldwijd gaan we 99 bedrijven uitkiezen die we uitgebreid gaan helpen
“Wereldwijd gaan we 99 bedrijven uitkiezen die we uitgebreid gaan helpen. De geselecteerde bedrijven ontvangen een platinum ontwerppakket van 99designs by Vistaprint™. We begeleiden ze in het gehele ontwerpproces zodat ze het logo en de huisstijl krijgen die perfect bij hun onderneming aansluit.”
“Vervolgens gaan we dit voor hen afdrukken op alle nodige marketingmaterialen. En daarbovenop krijgen ze ook nog eens 15.000 euro cash. Die mogen ze naar wens besteden om hun bedrijf er snel weer bovenop te krijgen.”
Eén gelukkige winnaar
De eerste winnaars in de VS zijn intussen al bekend. Voor België zijn de inschrijvingen nog maar net geopend op maandag 21 juni, legt Coopmans uit. “De wedstrijd staat open voor alle kleine bedrijven en meerderjarige zelfstandigen in België met maximaal 10 werknemers. Daarnaast moet hun bedrijf of hun professionele activiteit al gestart zijn vóór 1 maart 2020, dus voor de crisis in ons land uitbrak. Niemand heeft deze crisis zien aankomen, niemand kon er zich op voorbereiden. Wij willen hen er nu weer bovenop helpen.”
In België zal één gelukkige winnaar geselecteerd worden. “We gaan de winnaar selecteren op basis van zijn verhaal”, vertelt Coopmans enthousiast. “We zoeken echt naar het verhaal achter het bedrijf, naar de passie van een ondernemer. Waar staat hij of zij voor en waarom zou onze hulp voor hem of haar een wereld van verschil maken? Wij weten immers hoe krachtig een goed ontwerp kan zijn bij het stimuleren van succes voor kleine ondernemers. Daarom willen we niet alleen maar geld in hun bedrijf investeren, maar hen vooral ook helpen om hun identiteit vorm te geven met marketing en design.”
Wij weten hoe krachtig een goed ontwerp kan zijn bij het stimuleren van succes voor kleine ondernemers
Het uiteindelijke ontwerp van het winnende Belgische bedrijf en de ontwerpen van de buitenlandse winnaars zullen gedeeld worden op de webpagina 99designs.com/99daysofsdesigns. “We willen daar het verhaal van alle winnaars publiceren. Zo kunnen andere deelnemers die het helaas niet gehaald hebben, ook zien hoe zo’n ontwerp ontstaat, plus het geeft extra zichtbaarheid aan de winnaars. Maar we willen onze winnaars ook opvolgen en binnen pakweg een half jaar tonen welke impact die ontwerpen en een budget van 15.000 euro hebben gehad op hun bedrijf.”
Niet eenmalig
De inschrijvingen zijn nog maar net gestart, of Coopmans kijkt alweer verder: “De passie die ondernemers tentoonspreiden voor hun bedrijf in deze wedstrijd is zo aanstekelijk en geeft ons zoveel energie, dat we nu al besloten hebben om hier opvolging aan te geven”, lacht ze. Een herhaling van de wedstrijd wordt het volgens haar evenwel niet: “Het wordt een ander soort programma, maar wel een waarmee we opnieuw kleine ondernemers kunnen helpen. Dat willen we echt blijven doen.”