Bij PEAS Hasselt kan je één ding kopen: vegan cinnamon rolls. Zo lekker dat ze de prijs van lekkerste vegan gebak wegkapen. Zo winstgevend dat het tijd wordt om ook de rest van Vlaanderen en Nederland te overtuigen: PEAS wil binnen vijf jaar tien shops openen. Via crowdlending haalde de food brand op minder dan 5 weken, 250.000 euro op voor de opening van twee nieuwe winkels. “We willen mensen laten ervaren hoe lekker en gemakkelijk vegan kan zijn.”

Eén cinnamon roll, met telkens weer andere verrassende, smeuïge toppings. Speculoos cream, citroen & lavendel, cookiedough & snickers. Het aanbod in de Hasseltse winkel van Els Berx en Davy Rosiak verandert regelmatig, en 16.0000 mensen volgen via de instagram feed wat voor soort lekkers er in de toonbank zal liggen. Om er zeker van te zijn dat ze hun favoriete smaak kunnen gaan ophalen in de winkel voor die is uitverkocht, reserveert de community via de website of insta shop.

PEAS Hasselt

On a roll

Het is één van de redenen dat PEAS zo’n groot aantal volgers heeft. Daarnaast zijn de cinnamon rolls perfect insta material: kleurrijk, mooi en shareable. Vorig jaar verkocht PEAS Hasselt, ondanks de verplichte sluiting, meer dan 70.000 gebakjes aan lokale, Nederlandse en Duitse klanten. “5% van het cliënteel is strikt vegan”, schat Berx. “En dat is een bewuste strategie. We willen mensen laten ervaren hoe lekker plantaardig kan zijn, zonder enige vorm van extremisme.”

Plantaardige opmars

Plantaardig eten is wereldwijd aan een opmars bezig. Drijfveren zijn de groeiende bewustwording over dierenleed in de voedingsindustrie, bezorgdheid over de impact van vlees & melkproducten op het klimaat, en gezondheidsredenen. Zo zou 65 % van de wereldbevolking lactoseintolerant zijn, en heeft een plantaardig dieet een positieve impact op lichamelijke weerstand en gezondheid.

Plantaardig eten is wereldwijd aan een opmars bezig

“De grootste uitdaging is onwetendheid”, meent Berx. “Veel mensen hebben weinig ervaring met veganistische producten, ingrediënten en mogelijkheden. Eenvoudigweg vervangen van vlees- en melkproducten is vandaag steeds makkelijker.”

Drempelvrees

Eerder dan vervangen of veganizen, gaat het om veranderen”, legt Berx uit. “Wij zijn zelf echte Bourgondiërs. Toen we als gezin een aantal jaar geleden overschakelden naar vegan was dat een ware ontdekking van smaken, kleuren en texturen. Die kennis en ervaringen gieten we ondertussen drie jaar in PEAS.

Wij zijn zelf echte Bourgondiërs

We kozen voor gebak, omdat we mensen daarmee sneller over de drempel konden krijgen. We stoppen enorm veel tijd in het ontwikkelen van de toppings, en we zijn heel erg streng op de ingrediënten die daarin komen. Toch weten veel mensen die bij ons een eerste keer een cinnamon rolls komen kopen niet altijd dat ze een vegan product kopen.”

Guilt-free snoepen

Mensen stappen binnen, proeven, en smaken. Lekker plantaardig, dat wekt hun nieuwsgierigheid. We krijgen vragen als: wat zit er precies in? Wat eten jullie dan eigenlijk zelf? En dan proberen ze misschien zelf eens thuis om vegan te koken. Als mensen van zeven dagen naar vijf dagen vlees eten gaan, heeft dat al een enorme impact. We zijn fier op onze plantaardige producten, zonder extremistisch te zijn. Onze cinnamon rolls zijn dus een guilt-free verwenmoment voor jezelf: je doet er je lichaam en de planeet een plezier mee. En het is dan nog eens heerlijk ook.”

Klaar voor meer

PEAS werkt. Zo goed dat Berx en Rosiak op korte termijn twee nieuwe shops openen, in Antwerpen en Leuven. Daarvoor hebben ze een crowdlending opgezet via WinWinner, waarmee ze drie weken voor de deadline al meer dan het gewenste bedrag van 250.000 euro inzamelden. “We hebben na drie jaar een aantal lessen geleerd van PEAS Hasselt, en we zijn klaar om te springen”, zegt Berx. “Zo willen we investeren in de winkelbeleving, en kijken we ook naar manieren om aan huis te bezorgen.”

Els Berx, samen met Davy Rosiak eigenaar van PEAS

Master of one

Eén ding verandert niet: de keuze voor vegan cinnamon rolls en enkel vegan cinnamon rolls. “Single-product is een heel dankbaar business concept voor social media maar ook voor focus en efficiëntie”, aldus Els. “Ken je de uitdrukking ‘A jack of all trades is a master of none’? Wij kunnen ons echt focussen op één verhaal.

Single-product is een heel dankbaar business concept

Ik denk dat 30 procent van onze tijd gaat naar productie, organisatie en verkoop. 70 procent van de tijd gaat naar marketing, contentcreatie en community building. Dat is het echte geheim van ons succes. En dat is wat we graag verder willen uitbouwen. In de eerste plaats in Leuven en Antwerpen, daarna in andere Vlaamse steden en Nederland.”

Waarom crowdlending

Berx en Rosiak kozen voor het crowdlending platform Win Winner, eerder dan een klassieke lening, omdat het heel wat marketingmogelijkheden biedt. “Het is een uitstekende manier om aan community building te doen”, zegt Berx. “Klanten kunnen vanaf 500 euro investeren, en vanaf 5.000 euro ga je een winwinlening aan. Zo nemen we iedereen mee in ons verhaal, en voelt onze community zich nog meer betrokken. Het is een win-win.”


Benieuwd naar de toekomstplannen van PEAS? Volg hen op Instagram en Facebook. Of wil je na het lezen van dit artikel ook eens een vegan cinnamon roll proberen? Plaats hier jouw pre-order.