Design thinking, agile, lean... Grote bedrijven zetten alsmaar meer in op zulke transformaties om sneller en efficiënter in te spelen op verandering. Zeker in een innovatieproces kan agile werken snel resultaat opleveren. Maar nog al te vaak worden belangrijke checkpoints overgeslagen net omdat men snel resultaten wil. Gevolg? Een nieuw product belandt op de hoop van 75% van de innovaties die falen binnen het jaar van lancering. Niet nodig, vinden ze bij BUFFL. “Met onze tool en methode weten organisaties welke checkpoints ze wanneer moeten valideren en hoe de markt erop zal reageren”, zeggen founders Dennis De Clercq en Seppe Stroo.
In 2018 lanceerde het Mechelse bedrijf BUFFL een techtool die organisaties in de eerste plaats helpt om betere surveys te maken voor hun marktonderzoek. “In klassieke onderzoeken worden vaak ellenlange vragenlijsten doorgestuurd naar respondenten. Begrijpelijk, want bedrijven willen zo goed mogelijk weten of hun nieuw product zal aanslaan of niet. Maar respondenten bombarderen met honderd vragen is niet de juiste manier om kwalitatieve antwoorden te krijgen”, zegt Stroo. “Want wie heeft nu zin om aan zo’n enquête te beginnen? Niet de gemiddelde Belg alleszins.”
Hoe de surveys van BUFFL dan wel worden opgebouwd? “Vijf à tien vragen per keer”, klinkt het bij Stroo. “Zo houden we het leuk voor de respondenten. Ze hoeven geen tijd te spenderen aan een lijst saaie vragen, maar kunnen de enquête beantwoorden terwijl ze op de bus staan te wachten. Het voordeel van die korte surveys? Respondenten behouden beter hun focus en geven dus duidelijkere antwoorden. Zo krijgt het bedrijf die de enquête lanceerde ook betere inzichten.”
Respondenten behouden door korte surveys beter hun focus en geven dus duidelijkere antwoorden
De respondenten haalt BUFFL uit zijn eigen community. “We hebben een grote groep mensen met verschillende achtergronden. Die community is dus representatief voor onze maatschappij, wat nodig is om goed onderzoek te voeren. We werken vaak samen met verenigingen. Door enquêtes van BUFFL in te vullen, zamelen ze geld in voor hun organisatie. Dat is een win-win: wij krijgen veel antwoorden, zij krijgen geld in het laatje. Niet iedereen in onze community zal elke vragenlijst ontvangen, veel hangt af van de doelgroep van onze klant.”
‘Wie is het?’
Maar BUFFL biedt organisaties niet enkel de survey tool aan. De Clercq: “We hebben ons het afgelopen jaar ook ontpopt tot consultancybureau, omdat we merken dat bedrijven nog moeite hebben met het innovatieproces zélf en niet enkel met de bevraging van de markt. Een goede survey opzetten is één iets, maar je moet ook weten wat je wanneer moet vragen aan je publiek en welke stappen je daarna moet zetten.”
Bij BUFFL hebben ze daarom een methode uitgewerkt die gebaseerd is op de agile en lean benaderingen die grote bedrijven graag toepassen. De mannen hebben de hele hutsepot aan informatie rond die theorieën vereenvoudigd in een stappenplan voor innovatieprocessen. “We loodsen onze klanten er stapsgewijs doorheen, zo weten ze wat ze best eerst testen en valideren. Afhankelijk van die resultaten bepalen we wat we in de volgende stap bevragen.”
De twee mannen vergelijken het met een spelletje ‘Wie is het?’: “Je eerste vraag in dat spel is ongetwijfeld altijd ‘is het een man of vrouw?’. Als het antwoord ‘vrouw’ is, ga je nadien niet vragen of het personage een snor heeft. Nee, je bouwt verder op je kennis dat het te zoeken karaktertje een vrouw is. Zo gaan wij ook te werk: we leren uit de data die de checkpoints voortbrengen”, leggen de heren uit.
Sneller en efficiënter
Het voordeel? Zekerheid. “Je hebt data die zwart op wit aantoont wat de markt denkt”, zeggen De Clercq en Stroo. “Je neemt beslissingen op basis van cijfers, niet op basis van meningen of buikgevoel. Niet alleen zijn je beslissingen meer gefundeerd, je kan ze ook sneller nemen want over cijfers valt niet te discussiëren, toch? Zegt 75% van de respondenten dat concept 1 interessanter is dan concept 2 of 3, dan is het duidelijk dat je voor concept 1 moet gaan. Het heeft geen zin om daar nog in een lange vergadering met tien mensen over uit te wijden.”
De vooraf gedefinieerde ‘fail and success criteria zorgen ervoor dat je sneller door het innovatieproces gaat en dat je uitvoerbare beslissingen kan nemen
Wat het proces nog meer versnelt, is het feit dat organisaties volgens het stappenplan van BUFFL op voorhand ‘fail and success criteria’ moeten definiëren. “Als een bepaald antwoord bijvoorbeeld geen 70% haalt, is er niet genoeg interesse van je doelpubliek en heeft het geen zin om hierop verder te bouwen. Een bedrijf kan uiteraard zelf bepalen welk percentage ze als fail of success zien, maar hoe dan ook zorgen die criteria ervoor dat je sneller door het innovatieproces gaat en dat je uitvoerbare beslissingen kan nemen.”
Dat bespaart meteen ook geld. “Als uit de eerste survey al blijkt dat je een probleem wil oplossen dat er eigenlijk niet is, dan weet je dat meteen. Je trekt de stekker uit het project en hebt nog genoeg budget om in te zetten op een andere innovatie. Dat is pure efficiëntie”, legt Stroo uit. “Heb je wél een reëel probleem gevonden, maar slaat je oplossing niet aan bij de respondenten, dan kan je op tijd pivoteren en je geld steken in de ontwikkeling van een nieuw idee. Je steekt dus geen tijd en geld meer in iets wat uiteindelijk zal falen, want met onze tool en stappenplan weet je lang van te voren al hoe de markt zal reageren.”
Walk the talk
Het is altijd de missie geweest van BUFFL om te voorkomen dat nieuwe producten of diensten falen. Met hun tool en bijhorende methodologie zien de mannen de kans op slagen veel groter in. “We zorgen ervoor dat bedrijven hun agile filosofie ook in hun innovatieprocessen en marktonderzoeken krijgen. We helpen hen daarbij, staan schouder aan schouder als ze dat willen. Maar net omdat we in ons stappenplan werken met templates voor vraagstellingen, kunnen ze er op den duur ook gewoon zelf mee aan de slag. Zodra ze ermee weg zijn, kunnen ze het traject op zichzelf afleggen”, zeggen De Clercq en Stroo.
Al blijft het natuurlijk wel de taak van BUFFL om te zorgen dat klanten de survey tool optimaal gebruiken. “Daar passen we onze eigen methodologie toe”, zegt Stroo. “Walk the talk, hé. We stellen onszelf in vraag, gaan checkpoints af en stellen de plannen bij als dat nodig blijkt. We hebben dus zelf al ervaren dat onze methodologie wel degelijk werkt”, lachen de mannen.
Smaakt de survey tool en kort-op-de-bal-aanpak van BUFFL naar meer? Ontdek hoe je met BUFFL je innovatieproces sneller en efficiënter laat verlopen.