Een bruusk duwtje in de rug van dat wereldwijd verspreide virus heeft onze bedrijven grote stappen doen zetten op digitaal vlak. Ze zijn afgelopen jaar ver gesprongen: op razendsnel tempo slaagden managers erin om hun organisatie, volledig of grotendeels, vanop verschillende plaatsen draaiende te houden met de juiste digitale tools als houvast. Kris Walraevens, CEO van IT-bedrijf Incrius, ziet die digitale versnelling graag gebeuren, maar plaatst er meteen een kanttekening bij: “Er is nog werk aan de winkel. Er zijn heel wat valkuilen waar bedrijven in vallen.”

Bedrijven die al enkele decennia meedraaien, hebben vaak een IT-inrichting die hun leeftijd verraadt. Of hoe Kris Walraevens het to the point zegt: “Verouderd. Compleet verouderd.” Volgens de CEO van Incrius is dat dan ook het grootste pijnpunt dat hij en zijn team van IT-architecten dezer dagen tegenkomt bij klanten. “Over de jaren heen hebben organisaties het ene IT-systeem bovenop het andere gebouwd, zonder er echt bij stil te staan of al die vorige lagen nog wel goed en veilig werken. Op de duur zit je met een ingewikkelde IT waarvan een groot deel eigenlijk te oud is om nog mee te kunnen.”

Hij geeft een voorbeeld uit de productiesector, omdat daar de meeste klanten van Incrius zitten: “De manager koopt een productiemachine aan die al gauw 25 jaar meegaat. Stevig ding, doet zijn werk. Maar aan die productiemachine hangt ook een pc en software vast, en die gaan geen 25 jaar mee. Gedurende enkele jaren kan je updates installeren om die software of pc langer te laten werken, maar op een bepaald moment ondersteunt een IT-leverancier oudere systemen niet meer. Daar denken mensen nog te weinig aan, ze verwachten dat de software even lang zijn nut zal bewijzen als die machine.”

Walraevens wil bedrijfsleiders wakker schudden, want zulke verouderde systemen brengen gevaren met zich mee. Machines die plots uitvallen omdat de software niet meer werd bijgewerkt, hackers die vlotjes hun weg vinden in het systeem… “Het moet maar één keer gebeuren om financiële of imagoschade te lijden. Misschien zelfs om failliet te gaan”, waarschuwt de CEO.

Incrius CEO Kris Walraevens buiten aan het werk

Complexer dan ooit

Maar Kris Walraevens beseft ook dat IT tegenwoordig zo ingewikkeld is geworden dat bedrijfsleiders of zelfs hun IT-diensten niet alles van alles kunnen weten. “Het was vroeger al complex genoeg, maar nu we ook ‘de cloud’ kennen, is de complexiteit in het kwadraat gegaan. Managers die vandaag keuzes moeten maken over IT, moeten met veel zaken rekening houden. Ik begrijp dat dat lastig is”, zegt Walraevens. “Ze hebben meer dan ooit nood aan een partner die hen helpt.”

Managers die vandaag keuzes moeten maken over IT, moeten met veel zaken rekening houden. Ik begrijp dat dat lastig is

Een evolutie die ze bij Incrius al enkele jaren in de gaten hebben. Daarom heeft het IT-bedrijf zijn aanpak aangepast aan die nieuwe noden van bedrijven. “We zijn niet zomaar een IT-leverancier. We zijn een IT business partner”, klinkt het. Het verschil? “Een IT-leverancier is iemand die jou iets aanlevert dat je ook ergens anders kan kopen. Da’s niet slecht hé, maar wij merken dat bedrijven meer willen. Wij hebben dus besloten om een echte partner te worden. Iemand die meedenkt met de klant, die hem durft uitdagen, in overleg gaat en nadien ook begeleiding geeft.”

De IT-architecten van Incrius komen dus niet zomaar toe bij een klant om iets te installeren en dan weer weg te wezen. “Nee, wij beginnen met een grondige analyse van een bedrijf. We kijken daarbij niet alleen naar hun IT-infrastructuur, maar naar het totaalplaatje: wat doet dat bedrijf, waar leeft het van, welke processen hebben ze en wat is het belang van die processen in de bedrijfsvoering. Die analyse houden we kort en efficiënt maar het is wel broodnodig om direct concrete stappen te kunnen zetten.”

Op basis van de analyse kijkt het vijftienkoppige team van Incrius hoe de IT-infrastructuur beter kan. “Wat laten we on premise staan, wat zetten we in de cloud, bijvoorbeeld? Of welke data gaan we gebruiken, welke niet? Data is dan wel het nieuwe goud, maar niet alle data in een bedrijf is even belangrijk. We gooien niets weg, uiteraard, maar we archiveren de overbodige zaken dan op een veilige plek.”

Beperkt aantal partners

Welke IT-oplossingen ingezet worden, is afhankelijk van bedrijf tot bedrijf. “Naast productiebedrijven hebben we ook heel wat bedrijven uit de voedingssector in ons portfolio zitten. Beide hebben andere noden”, zegt Walraevens. “Maar bij allemaal zien we veiligheid als hoogste prioriteit. Dat is ons startpunt bij elk nieuw project. Systemen moeten toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn, maar niet iedereen mag zomaar aan alle data kunnen of er om het even wat mee doen. Als er plots iemand 100 documenten kopieert, dan moet er een alarmbel afgaan.”

Er bestaan verschillende leveranciers die tools voor zulke beveiliging aanbieden, net als er meerdere bekende spelers zijn voor pakweg cloudoplossingen. Maar Incrius beperkt zich bewust tot slechts een paar partners. “Ik ben ervan overtuigd dat een IT-bedrijf niet in alles specialist kan zijn. Wij dus ook niet. Wij focussen ons daarom op enkele partners van wie we de toepassingen volledig in de vingers hebben. Microsoft is er zo eentje. We werken met hen al samen sinds 1998, dus we kunnen wel zeggen dat we hun producten door en door kennen”, aldus Walraevens. “Wij hebben verschillende Gold en Silver Levels bij Microsoft, wat toch wel het hoge niveau van onze kennis van hun producten aantoont.”

Ik ben ervan overtuigd dat een IT-bedrijf niet in alles specialist kan zijn

Door te specialiseren in de producten van een beperkt aantal partners kan Incrius de hoogste kwaliteit bieden aan klanten, meent de CEO. “Wij weten heel goed waar we goed in zijn en waar niet. Maar als klanten met een vraag komen die buiten ons vakgebied ligt, dan schepen we hen ook niet af. Wij hebben op die veertig jaar tijd een ecosysteem opgebouwd van klanten en partners waar we de hulp van kunnen inroepen indien nodig. Als je naar buiten komt als ‘IT business partner’, dan moet je dat ook waarmaken hé. Wel, wij zijn die partner die de brug slaat tussen verschillende partijen. Op die manier willen we onze klanten heel wat kopzorgen besparen.”

Het Incrius kantoor in Laarne

Mooie kansen grijpen

Om die zorgen nog meer uit handen van bedrijven te nemen, helpt Incrius ook bij change management. “We weten maar al te goed dat overstappen op een nieuwe manier van werken niet gemakkelijk is voor medewerkers. De ene ziet dat direct zitten, de andere houdt het liever bij hoe het was ‘want het was toch goed zo?’. In het verleden zagen we het vaak gebeuren dat bedrijven daardoor niet alle mogelijkheden uit hun tools haalden. Jammer, want zo blijven mooie kansen voor optimalisatie liggen.”

Het allerbelangrijkste voor ons is dat mensen hun job optimaal kunnen doen

Kris Walraevens en zijn team helpen daar dus bij. “Onze engineers geven adviezen en opleidingen zodat iedereen in het bedrijf mee is en alle tools volledig kan benutten. We hebben ook iemand in huis die héél goed weet hoe je IT-implementatie tot bij de mensen kan brengen”, vertelt hij. “Het allerbelangrijkste voor ons is dat mensen hun job optimaal kunnen doen. En aangezien digitale tools zo snel vooruitgaan en er altijd nieuwe zaken mogelijk zijn, blijven we contact houden met onze klanten om ook die nieuwigheden op tijd en stond uit te leggen.”


Ben je op zoek naar een partner die met jou meedenkt over jouw IT-infrastructuur nu én in de toekomst? Bekijk hier wat Incrius voor jouw bedrijf kan doen.