Nog nooit werd onze maatschappij zo vaak geconfronteerd met lichamelijke en mentale gezondheidsklachten. Toch staat niet iedereen te springen voor een fysieke consultatie, zeker nu het coronavirus nog steeds welig in ons land tiert. Healthtech start-up Alan, die vorig jaar in ons land neerstreek onder de vleugels van Cedric De Vleeschauwer, komt met een oplossing. Binnenkort lanceert Alan een chatfunctie waarmee je rechtstreeks kunt chatten met een gelicentieerde arts. Voorts komt er een psychologische hotline, die 24/7 paraat zal staan voor mentale hulpverlening. “We willen een tegenwicht bieden aan dokter Google”, klinkt het bij De Vleeschauwer, general manager Belgium van Alan.
Gezondheidspreventie als prioriteit
In 2020 lanceerde het in Frankrijk geboren technologiebedrijf Alan zijn digital-first aanbod aan gezondheidsverzekeringen voor bedrijven. De scale-up maakt komaf met het oubollig imago van het traditionele verzekeringswezen: geen kleine lettertjes en administratieve rompslomp, bij Alan genieten bedrijven die hun werknemers verzekeren van een klantgerichte aanpak. “In principe zijn we een verzekeraar, maar nog veel liever willen we een gezondheidspartner zijn voor iedereen die bij ons is aangesloten”, legt De Vleeschauwer uit. “Daarom focussen we ook op gezondheidspreventie, en niet louter op curatieve activiteiten zoals de terugbetaling van medische kosten. Alan wil zo de ziekteverzekering weer aantrekkelijk maken, in plaats van gewoonweg een verplicht nummer.”
In principe zijn we een verzekeraar, maar nog veel liever willen we een gezondheidspartner zijn voor iedereen die bij ons is aangesloten
Dat het niet bij mooie woorden blijft, is zo klaar als pompwater. Medewerkers van een bedrijf dat is aangesloten bij Alan, krijgen toegang tot een waaier van gezondheidsdiensten zoals meditatie app Headspace. Ook is Alan de enige verzekeraar die vaccinaties terugbetaalt. Nu ook de gratis chatfunctie om rechtstreeks met een arts te praten én de psychologische hulplijn deel zullen uitmaken van het verzekeringsaanbod, hoopt Alan meer werkgevers bewust te maken van het preventieve karakter van welzijn.
“Absenteïsme is al langer dan vandaag een probleem, maar dreigt door de coronacrisis de pan uit te rijzen. Tot voor kort schoten bedrijven pas in actie eens de situatie dreigde te escaleren, maar vandaag zien we dat veel organisaties de ‘beter voorkomen dan genezen’ leuze volgen”, meent De Vleeschauwer. “De meeste beseffen dan ook het belang van een wellbeing budget. Dé vraag die zij zich momenteel stellen: moeten we dat besteden aan een traditionele verzekeraar zoals we al jaar en dag doen, of willen we een volwaardige gezondheidspartner?”
Geen vervanger van medische professional, wel een versterker
En volgens de scale-up maakt ‘een medische hulplijn in je broekzak’ daar deel van uit. Van 9u00 tot 21u00 kunnen mensen die via hun werkgever verzekerd zijn bij Alan terecht bij een arts via de medische chat. Maar wat mogen ze precies verwachten? En in welke mate is zo’n digitaal equivalent beter dan een echte consultatie?
Met de medische chatfunctie willen we zorgprofessionals versterken
“Met de chatfunctie willen we artsen en hulpverleners allesbehalve vervangen”, verduidelijkt De Vleeschauwer. “We willen zorgprofessionals in de eerste plaats versterken. Wettelijk gezien mag een arts trouwens geen diagnoses of uitgebreid medisch advies geven op afstand. Het gaat voor alle duidelijkheid dus enkel om richtinggevend advies. Eén van onze teamleden kampte bijvoorbeeld met migraine en kniepijn na het lopen. Met enkele tips van een arts op afstand kon hij met een gerust gevoel verder. In enkele minuten tijd was hij verder geholpen.”
Daarmee wil Alan de tool eerder positioneren als alternatief voor het uitstellen van een consultatie, dan als alternatief voor de consultatie zelf. “Uitstel betekent voor veel mensen afstel”, gaat De Vleeschauwer verder. “Wat veel mensen doen, is het advies opzoeken van dokter Google. Terwijl we allemaal weten dat dit het slechtste is wat je kunt doen.”
Golf van mentale klachten neemt toe
De weigerachtige houding en het zoeken van medische antwoorden op het internet geldt overigens niet alleen voor mensen die fysieke klachten hebben. Ook mentale klachten zijn anno 2021 schering en inslag, en nog steeds durft niet iedereen daar hulp voor te zoeken.
Hoe langer je mentale problemen laat aanslepen, hoe groter ze worden
“Jongere generaties hebben het moeilijk, maar ouders evenzeer”, weet De Vleeschauwer. “Zij moeten hun job en een huishouden combineren met de opvoeding, en vandaag komt daar nog eens afstandsonderwijs bij. Veel ouders geven dat toe en erkennen dat, maar geloven dikwijls dat hun mentale toestand niet alarmerend genoeg is om daar hulp voor te raadplegen. Maar hoe langer je die problemen laat aanslepen, hoe groter ze worden.”
De vraag is wel of een chatfunctie en de psychologische hotline na de coronacrisis zullen standhouden, maar daar lijkt het Alan team zich weinig zorgen over te maken. “De medische chat is zeker niet bedoeld voor noodgevallen, maar werkt vooral drempelverlagend om hulp te zoeken. Wat betreft de hulplijn voor geestelijke gezondheidszorg, kozen we niet voor een chat maar wel voor een telefoonlijn. Praten over mentale problemen is volgens ons vruchtbaarder dan een chatconversatie. Zeker omdat de hulpverlening daar nog steeds niet voor iedereen toegankelijk of betaalbaar is. Daarin hopen we toch mee verandering in te brengen”, benadrukt De Vleeschauwer.
Adoptiepotentieel van Airbnb en Spotify
Natuurlijk moet je werkgever wel aangesloten zijn bij Alan opdat je gebruik kunt maken van de chatfunctie en al haar andere diensten. Criticasters zouden durven vragen in welke mate de scale-up haar aanbod écht toegankelijker maakt. “In Frankrijk test Alan volop de mogelijkheden om zijn platform open te trekken voor consumenten”, knikt De Vleeschauwer. “Alan Baby wordt een gratis app voor jonge ouders - of ze nu al dan niet aangesloten zijn met een verzekering. Er is zelfs een chatfunctie voor advies van dokters en vroedvrouwen voorzien!
In België zouden dergelijke toevoegingen net iets te vroeg zijn. Want we hebben ons product vorig jaar nog maar pas gelanceerd en het potentieel in B2B is nog erg groot. Bovendien hameren we graag op de verantwoordelijkheidszin van werkgevers. Zij dragen mee de verantwoordelijkheid voor het welzijn van hun personeel. Op die manier hopen we een olievlekeffect te creëren. En als we op een gegeven moment echt capaciteit tekort komen omdat de vraag aan de consumentzijde zo sterk is, dan mogen we toch spreken over een luxeprobleem (lacht).”
Of het professionele landschap überhaupt klaar voor zo’n innovatief aanbod is evenmin een bekommernis. “De afgelopen jaren zijn we erin geslaagd om in Europa al 150.000 leden in meer dan 9.000 bedrijven aan boord te halen. Zij vormen ons doelpubliek, en staan open voor de digital-first oplossingen die we aanbieden. In de markt van vandaag worden klanteisen er enkel strenger op, en ik denk dat we met Alan net een verademing zijn in de wereld van ziekteverzekeringen. Wat Airbnb en Spotify doen voor respectievelijk vakantiebestemmingen en muziek, wil Alan zijn voor de gezondheid.”
Wil jij ook je medewerkers gebruik laten maken van zo’n medische chat en een hoop andere preventieve gezondheidszorgdiensten? Maak een afspraak met één van de Alan adviseurs!